Josefine Startet 30.Desember.2004 Del på Facebook Startet 30.Desember.2004 Er det noen som har brukererfaringer med denne motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Ingen erfaringer, men har lest litt om andres erfaringer. Dette er en drøye 400 kg motor på drøye 4 liter sylindervolum med nesten 300 hester, sier det seg selv at dette er en motor som man har tatt veldig mye ut av. 3800 o/min. Fordelen er at man får en lett motor som passer ypperlig i en fritidsbåt. På amerikanske diskusjonsfora, er man stort sett enige om at så lenge man ikke presser denne motoren i lange perioder av gangen, er det en flott motor som gjør nytten og samtidig gir deg alle fordelene en lett motor med mange hester har. Litt mer påpasselig med vedlikehold kanskje? Sjekke at kjøling er perfekt til enhver tid? Vite at denne motoren krever oljeskift etter kun 125 timer, mot normalt 200 timer for andre Yanmar'er. Og prisen? Listeprisen er ikke spesielt rimelig, men ned mot 250.000-260.000 med moms, hk-avgift, motorlabber og ZF63-gir burde det vel gå an å få den. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Jeg har hatt denne motoren i 4 år nå fra den var ny, og jeg er så langt meget fornøyd. Den nærmer seg 600 timer uten noe krøll. Sitér dette innlegget Link to post
Lin Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Har denne motoren (6LPA-STP) i en Scand Baltic. Har kun erfaring med denne i en sesong og er så langt meget fornøyd. Hadde tidligere en Volvo KAMD44 i en samme type båt og i forhold til den motoren er Yanmaren mer stillegående, sterkere og kjappere. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Fikk krøll med pekeren. Var ikke helt ferdig. Den går som en klokke og maler som en katt uten vibrasjon og med moderat støynivå på fullt. Den starter like lett i minus 15 som pluss 15, men røyker litt før den blir varm, noe som er normalt med de fleste motorer av denne type. Jeg har alltid kjørt den på 3500 - 3600 (max anbefalt kontinuerlig) og av og til på full guffe i en halv time, noe som Yanmar Norge anbefaler. Det man skal passe på er å ikke la den gå på tomgang i flere timer (under fiske f.eks.) uten å øke belastningen av og til. En annen ting man får med er en ren motor. Min er som den dagen den var ny, uten en eneste oljeflekk, noe som også maskinrommet bærer preg av. Når det gjelder oljeskift hver 125 timer, passer dette inn med ca. en gang i året for mitt vedkommende, noe man vel bør gjøre i alle fall. Dette høres kanskje litt subjektivt ut dette, men Yanmar er Yanmar, selv om blokka er Toyota. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 jeg har samme motoren men med drev. Har kjørt den nå i 4 sesonger, og er veldig fornøyd. Jeg har en lett propell, og oppnår 3950 o/min. Ser ikke noe problem med å belaste den på 3700 o/min i lange perioder, når alle klokker viser riktige verdier og motoren arbeider lett. Dreiemomentet gjør at den oppnår samme turtall selv med mye bunkers og last ombord. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Arnstein Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Eneste anken jeg har er registerreima. Den liker jeg ikke. Ellers er dette samme motoren som står i Toyota Land Cruiser. Det borger vel litt for motoren også. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Popeye Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Hva er det med registerreima som bekymrer deg, Arnstein? Håper inderlig at Yanmar har satt vedlikeholdsintervallet med god sikkerhetsmargin? Ellers blir man jo kvitt en del støy med registerreim. En anke jeg har er at zinkanodene i smøroljekjøleren og i varmeveksleren er for små slik at de bør skiftes to ganger om året. Deleprisene hos Yanmar er jo ikke akkurat folkelige, så jeg lager dem likegodt selv. (Zinkanodene altså) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Hva er det med registerreima som bekymrer deg, Arnstein? Håper inderlig at Yanmar har satt vedlikeholdsintervallet med god sikkerhetsmargin? Ellers blir man jo kvitt en del støy med registerreim. En anke jeg har er at zinkanodene i smøroljekjøleren og i varmeveksleren er for små slik at de bør skiftes to ganger om året. Deleprisene hos Yanmar er jo ikke akkurat folkelige, så jeg lager dem likegodt selv. (Zinkanodene altså) Ikke annet enn at denne må skiftes innen visse intervall. En registerreim er ikke alltid like enkel å få skiftet pga. vanskelig tilkomst og dermed løper verkstedregningen. Og ryker den, er det ikke så kjekt lenger. Kjeder bråker, men varer lengre. Men bevars, kan godt hende jeg ender opp med denne motoren selv neste gang jeg skifter. Registerreim eller ikke, blir selvsagt en avveining. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Rett meg hvis jeg tar feil, men registerreima skal bare skiftes hver 1.200 time. Det gjøres da gjerne i.f.m. annen hovedservice. Dessuten er det en annen fordel med denne motoren. Delene kan kjøpes for halv pris hos den lokale bilforhandleren. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 1200 timer er nok riktig (uten at jeg har boka framfor meg) og da bør man vel også skifte strammerulla samtidig. Det er forøvrig meget lett å komme til. Nå håper jeg selvfølgelig at jeg ikke får bruk for andre deler enn de som skal skiftes på intervall, men det hadde vært interressant å vite hvilke Toyota deler man kan bruke i stedet for Yanmar deler, med unntak av mariniseringsutstyret da. Vet du noe om dette, Lotus (eller andre)? (Gjesp) Nei nå er klokken snart midnatt på disse kanter, så dere får ha meg unnskyldt. Ønsker alle som er innom her et Riktig Godt Nytt År! Popeye Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 (redigert) Yanmar 6lp-st er samme motor som Toyota sin 1HD-FT den eneste forskjell er stemplene, turboen og ladeluftkjøler, samt justeringer av pumpe og dyser. Service Manual finnes på nettet. http://ftp.lawvision.net/upload/manuel%20_moteur_1HD_FT.pdf Redigert 30.Desember.2004 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.