Morten:) Startet 25.Desember.2011 Del på Facebook Startet 25.Desember.2011 (redigert) Hei dette er sikkert skrevet om flere steder på forumet men spør dere likevel. Hva velger dere å bruke til servicene på båtmotorene med tanke på orginale eller uorginale olje, diesel og luftfiltere? Noen motorprodusenter har jo egen logo på oljeprodukter og kjølevæsker, hva tenker folkemassen her inne om det? Det er jo utvilsomt mye penger og spare ved og se på uorginale varer eller er det sånn at man sparer seg til fant her? Morten Redigert 25.Desember.2011 av Morten:) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Dette temaet har vel blitt diskutert til det kjedsommlige her inne. Det som etter min mening er riktig svar er at hvis olja man bruker oppfyller spesifikasjonene oppgitt av motorprodusenten,spiller det ingen rolle HVEM som har laget den. Når det gjelder filter finnes det en rekke seriøse produsenter av slikt Mann,Knecht,Fram,Fleetguard er noen av dem. Det finnes nærmest utallige grunner til at en motor skal havarere,at man skal kunne klare å finne den KONKRETE årsaken hver gang tviler jeg på. Derimot hvis man vet at det brukt uorginale deler er det de som blir gjort til syndebukk nesten hver gang,spesielt hvis det er en garantisak og leverandøren skal stille "diagnosen" Det virker som at de som tviholder på å bruke originalt gjør det fordi det føles trygt,en dyr og falsk trygghet tror jeg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
"Mathilde" Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Hei Morten. Jeg tror egentlig ikke du sparer så mye på å kjøpe slike uorginale deler. Men når det er sagt, så har jeg for 2. gang kjøpt uorginalt oljefilter fra biltema . Årsaken til dette er at det ikke finnes noe Penta forhandler i nærheten og at oljeskiftene har kommet litt brått på - slik at jeg har fått behov for filter akkurat der og da...hvis du skjønner hva jeg mener ;-) Jeg kunne selvfølgelig nå skrevet at jeg er veldig fornøyd med biltema filteret som jeg brukte forrige sesong. Men for å være ærlig...jeg aner ikke. Oljeskiftet gikk som vanlig i høst og oljen jeg byttet ut så akkurat lik ut som før. Og selvsagt kan man ikke vurdere et filters egenskaper ut fra slike vurderinger. Seriøse tester må til... Sååå da er det bare å google i vei. Lykke til. Du finner tester som gir biltema filtere gode skussmål og sikkert motsatt også om du leser litt. Så hvis du ikke syntes det er vedrt å ta sjansen.... sats på originalt Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Så lenge som motor er i garantiperiode bør man holde seg til originale deler. Om ikke må du regne med å ta en kjedelig runde med produsent ved garantireparasjoner eller fremsetting av reklamasjoner der de helt sikkert kommer til å dra inn dette som et argument om de ser muligheten til det. Og det er helt naturlig. Forøvrig finnes det mange gode underleverandører til eksempelvis oljefiltere på markedet og mange av disse produserer også direkte til motorfabrikkene med annen logo på produktene. Det er også et faktum. Enhver får vurdere selv. Til produksjonen av en marinemotor kan det finnes et hundretalls spesialiserte underleverandører til motorfabrikken, og flere av disse møter man også på i det åpne marked under andre merkenavn med andre logoer og delenummre på de samme produktene. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Selv om en båtmotor kan være basert på en bilmotor, kan oljetrykket være forskjellig. Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/84192-oljefilter-til-yanmar-3ym30-ok-med-biltema-oljefilter-for-bil Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 For å ungå å gå seg vill i filter-jungelen er denne grei; http://www.inlinefilters.co.uk/ . Skriv inn søkeord/nummer og klikk på filterbildet, da får du opp et hav av ekvivalentfiltre og hva de passer til. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 (redigert) Sentrale temaer : * Filter partikkel-størrelse: x antall micron * Trykkfall over filteret * Trykkmotstandsevne i filterhuset * Ventil-konstruksjon og verdier i filteret (by-pass) * Kapasitet / areal på filtermassen. Motorer med trykksensorer kan varsle om oljetrykksfeil ved bruk av feil filter eller delvis tett filter. Ved budsjettering av produsentens motorsalg inkalkuleres rekvisitasalget til motoren så vi kan si at vi betaler for motoren gjennom motorens livsløp. Et annet forhold til bekymring er grådigheten hos visse leverandører i Norge. Ville heller skrevet til dem og gjort oppmerksom på spriket i pris mellom Norge hhv England/USA og fremfor å kjøpe et filter som ikke imøtekommer produsentens krav. F.eks har også tennplugger uforståelig høy avanse i Norge. Halverte nylig prisen på samme Pro Tec motor-(oljeskift)-rensekjemikalie ved å gå over gaten fra en billeverandør til en annen. Redigert 26.Desember.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Motorfabrikantene og bilprodusentene osv, lager ikke slikt sjøl.. De kjøper hos de store filter og olje fabrikkene. De fleste monterer bare deler fra andre produsenter. Kjøpte engang en clutch til Opel, den var i ei eske med Opel logo, men på plata stod det "LUK" Når jeg jobbet på Wärtsilä (Gamle Wichmann) så fikk vi deler av andre, og så pakket vi de om på lageret i egne esker. Fikk en betydelig verdiøkning ved dette enkle grep.. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Kjøpte engang en clutch til Opel, den var i ei eske med Opel logo, men på plata stod det "LUK" Litt off-topic: LuK er Europas største clutch-produsent og lager til "alle" biler som produseres her. (De har sin hovedfabrikk 5 km fra der jeg oppvokste - har jobbet der masse i sommerferien for 20 år siden...) Men det betyr ikke at du kan sette en Mercedes clutch i en Opel selv om de lages på samme fabrikk. Konklusjonen er kanskje at det er ikke nøye med produsentens logo men spesifikasjonene. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Morten:) Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Ja så da er det å skjønne at det kan være/ er forskjell på filtre. Men så er det jo også dette med olje da, her er kanskje de største prisforskjellene selv om spesifikasjonene er de samme. Hva er egentlig forskellen på oljer med like spesifikasjoner? Stort sett bare prisen? Morten Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Stort sett bare prisen? Ja, her er det i alle fall store forskjeller. Har tenkt på det samme selv. Kan det virkelig være så store kvalitetsforskjeller at det utgjør noe mht motorens levetid? Elle er det heller slik at vi velger det dyreste - som vi som oftest gjør når det er snakk om slitedeler til båtene våre - for å sove bedre om natta? ...og et spørsmål til: Er det noen som kjenner til eksempler på motorhavarier som kan tilskrives bruk av billig motorolje, og/eller filter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Olje kjøper jeg på felleskjøpet. Alle andre deler og væsker originalt. Men det koster jo ikke mer. Enten prutes prisen er i Norge, eller så bestilles forbruksvarene fra USA, der er alt så meget rimeligere. Men jeg har erfart at ting ofte blir like billig etter en hyggelig båtprat med det originale verkstedet her hjemme også. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Kan jo her nevne at jeg var ombord på et fartøy der det var kjørt Mobilgard 412 på hovedmaskin siden ny. Smøreoljeforbruket pr. døgn ble mer enn 3-doblet da rederiet bestemte seg for å gå over til annen smøroljeleverandør for å spare på innkjøpskostnadene. Selvfølgelig ble det valgt en ekvivalent olje med de samme spesifikasjonene som foregående. Vi hadde denne olja et års tid før vi gikk tilbake til Mobilgard 412 igjen. De første 4-5 årene maskinen hadde kjørt 30-40 000 timer på MG412 var helt problemfrie smøremessig og slitasjemessig sett mens vi erfarte både glassering av foringer og mer skittent veivrom på den andre olja. Så at det er likegyldig hva man fyller på maskina stemmer nok ikke helt. Hvorfor eksperimentere så mye i forhold til hva som er levert originalt? På en liten fritidsbåtmotor er det bare bagatellmassig hva man sparer i løpet av året på oljesiden ved å bytte leverandør uansett, så er det noe stort poeng å drive og forske på dette om man har en motor man ønsker å holde i skikkelig stand? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 26.Desember.2011 Del på Facebook Svart 26.Desember.2011 Har en liten og enkel oljetest her. Er egentilg kun smøreevnen som blir testet,ikke rens og andre egenskaper. Testvinneren kom heller ikke som noe sjokk på meg,heller ikke så dyr om man importerer selv..... http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 (redigert) ...og et spørsmål til: Er det noen som kjenner til eksempler på motorhavarier som kan tilskrives bruk av billig motorolje, og/eller filter? Et bedre spørsmål er kanskje god eller dårlig funksjon snarere enn motorhavari? Redigert 27.Desember.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Har en liten og enkel oljetest her. Er egentilg kun smøreevnen som blir testet,ikke rens og andre egenskaper. Testvinneren kom heller ikke som noe sjokk på meg,heller ikke så dyr om man importerer selv.... http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf Ikke tvil om at RP er bra, har selv kjøpt en 25 L kanne og brukt på diverse. Men en vanlig motor utsettes nok ikke for så ekstreme punkbelastninger som denne testen viser. Men hvordan importere olje selv? det er jo ikke bare bare å få sendt slikt.. OK kanskje med båt/Jetcarrier da Evt. kan man begynne som forhandler dersom det ikke er noen andre i nærheten da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Ja men hva er problemet.? Har folk ikke råd til å betale hva motorfabrikkanten forlanger iht. spesifikasjoner? Burde man kanskje kvitte seg med motoren.??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Ja men hva er problemet.? Har folk ikke råd til å betale hva motorfabrikkanten forlanger iht. spesifikasjoner? Selvfølgelig har vi råd til det. Vi får den olja vi trenger på f.eks Biltema med rett spec. Min 440Hk Yanmar har gått på Biltema 15W-40 de siste 5 år, og har det utmerket. Er det noe galt med Biltema sin olje ? Er den for billig ? Eller er motoren for dyr for denne olja ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Nei om du har kjørt i 5 år på Biltema sin olje og har fått et tilskrekkelig antall gangtimer på denne tiden til å dra erfaringsverdier nok for å konkludere slik er det helt sikkert ingenting galt med Biltema sin olje. Den kommer nok fra de samme raffineriene som annen merkeolje som leveres under andre navn. Det koster såpass mye å produsere smøreolje at dette er ikke noe Biltema holder på med selv. De kjøper den inn og har nok sjekket at spesifikasjonene holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2011 Del på Facebook Svart 27.Desember.2011 Biltema, Blåtind, Effekt osv.. alle kommer vel fra Statoil eller lignende fabrikker så kvaliteten er nok fullt akseptabel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Har en liten og enkel oljetest her. Er egentilg kun smøreevnen som blir testet,ikke rens og andre egenskaper. Det kan være opptil 25% additiver i oljer for moderne motorer og disse additivene forsvinner ut av oljen ved bruk. Derfor må oljen byttes. Motoren skal ha disse additivene. Selve smøreevnen forringes lite i syntetiske oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Så da er det og skjønne at olje med lik spesifikasjon ikke nødvendigvis er lik.. Og egentlig litt vansklig og vite hva som er eller ikke er fornuftig. Også er det vel sånn at Vp er de eneste som gjerne vil at vi skal bruke en spesifik olje. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.