Jump to content

Multifunsjonsinstrument på Yamaha 30HK

Pinhead1974

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt en 2007 modell Yamaha 30 HK DETOL (2-takter med el. start og power trim & tilt). Jeg ønsker å ha digitalt multifunsjonsinstrument på den og lurer på om noen kan gi meg tips om hva som vil fungere. Motoren har den vanlige 703-fjernkontrollen med fire ledninger (grønn, gul, rød og svart). På motoren er det en firepins kvadratisk kontakt med svart, rosa og grå. Den gråe slutter rett ved kontakten og derfor ikke tilkoblet noe. Vet ikke hva den gråe er til.

Er det noen som kan svare på hvilket instrument som passer på denne motoren? Ser ut til at den skal ha instrument fra 2005 da disse er utrustet med én kontakt på motorsiden, mens forgjengeren frem til 2005 hadde to.

Hva med dette, vil det fungere?

6Y5-8350T-90-00

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-6YR-W0035-E2-00-Tach-Gauge-Rig-Kit-2005-/220762033001?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&hash=item3366714b69#ht_720wt_1090

Bilder:

På fjernkontroll: 6570830885_a17ae2b23e_b.jpg

På motor: 6570829381_deee66fd69_b.jpg

På motor: http://www.flickr.com/photos/37364489@N07/6570830183/in/set-72157628565230305

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Slit med same problemet, men har en 1993 mod Yamaha 60 hk.

Hva har du funnet ut da? Slik jeg har forstått det er det stor sansynlighet for at instrument 6YR-W0035-E2-00 fungerer. Dette skal være for motorer fra 2005 og utover (2- og 4-takt). Trodde kanskje at forgjengeren til dette instrumentet kunne fungere på din motor, men ser at det er beregnet for modeller fra 1994-2005. Da fungerer det troligvis ikke det for deg.

1994-2004: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-YAMAHA-DIGITAL-MULTIFUNTION-TACHOMETER-1994-2005-/370570570536?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5647ba2b28#ht_1071wt_956

Kanskje noen som vet mer?

Mvh.

Jørund

multiinstrumentet på min 2002 F40 ville iallefall passet. Det kan switches mellom 2T / 4T vha brytere på baksida.

For turteller trenger man kun gul/grønn/svart ut fra kontrollboksen.

Svart = jord, gul = switchet 12V, grønn=signal. Rød=12V fra batteri

Usikker på fargene på tiltindikator

Oljetank giver er 2 ledningerm, grønn+rød/grønn

Ligger endel dokumentasjon her , bl.a med koblingsskjema

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

multiinstrumentet på min 2002 F40 ville iallefall passet. Det kan switches mellom 2T / 4T vha brytere på baksida.

For turteller trenger man kun gul/grønn/svart ut fra kontrollboksen.

Svart = jord, gul = switchet 12V, grønn=signal. Rød=12V fra batteri

Usikker på fargene på tiltindikator

Oljetank giver er 2 ledningerm, grønn+rød/grønn

Ligger endel dokumentasjon her , bl.a med koblingsskjema

Takk for svar!

Ja det stemmer slik jeg også har forstått det at du kun trenger å koble til fjernkontrollen for å få turteller til å virke. Spørsmålet blir da om også timetelleren vil virke med kun kobling derfra. Den burde jo gjøre det, da den sikkert får input fra spolene under svinghjulet som også benyttes som signal for turteller.

Tiltindikator bryr jeg meg ikke om, men det hadde vært ønskelig med olje- og temperaturvarsel på multiinstrumentet. Ledningene på min motor har rosa, svart og grå (ikke tilkkoblet). Fra både tempgiver og oljenivåvakt går det rosa og svart, så hvilke signal som ender opp i kontakten ut fra motoren er ikke godt å si. Kan jo eventuelt måle det når jeg får motoren på båten og så aktivere overtemp og oljenivåvakt.

Mvh.

Jørund

her er dok. på instrument https://baatplassen.no/i/topic/46000-yamaha-rigging-instructions-instrumenter-etc/

i dok.arkiv for motorer fins det bøker for yamaha motorer. Se om du finner noe som matcher din 30hk. Så kan du sammenligne farger og se hva som er hva

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 5 måneder senere...

Hei. Da er båt og motor montert og testkjørt.

Jeg endte opp med kitet med delenummer 6YR-W0035-E2-00. I følge Yamaha er ikke instrumentet kompatibelt med denne motoren. Jeg har uansett fått det til å fungere etter litt testing. Turtall og timetellere er plug and play (kobles til fjernkontrollen). For å få trimindikering, olje- og tempalarm til å fungere må en frem med loddebolten og koble litt. Det eneste som ikke fungerer på instrumentet er nivåindikeringen for olje på tanken. Dette på grunn av at det ikke er føler i tanken men kun en nivåbryter.

Om noen trenger tips er det bare å si ifra så skal jeg hjelpe.

Mvh.

Jørund

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...