Jump to content

Dagmars herjinger: - Stakkars båtfolk!

SIR DAY

Recommended Posts

Får vondt i magen av å se bilder av så mange flotte båter som er blitt kasta på land, sunket ved kai eller på andre måter fått juling.. :cryin:

All medlidenhet til de berørte!

Dere har sikkert nok å styre med nå i forsøk på å redde restene, så når dere har fått en velfortjent hvil og kommet inn på BP, - fortell oss din historie, kom med frustrasjonene her!!

:smash:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Har nett kommet inn etter ein «redningsaksjon» av ei badeplattform til stedets vellforening som var på rek ut fjorden, ei heller våt opplevelse med vind regn og doggete på ruter og mørket frembrudd var det ikkje noe stas å slepe denne til land. Nå skal det smake ekstra godt med litt litt julekaker og ei flaske med vin. Ønsker alle ei roligere natt en denne som var.

Var i havna i dag i indre oslofjord. Tre- fire små til mellomstore båter veltet på land. Mange flagrende presenninger og kalesjer. Fire- fem knekte uteliggere som gnaget på båtene. Må fjernes før det blir hull i dem. En del fendere hadde jobbet seg opp og uteliggere gnaget på båtene. Så det var alt i alt ganske folksomt i dag med folk som begrenset skader på båter, og satte opp stativer og presenninger igjen.

Min båt sto godt bevart på land, og etter en drøy time var presenningen igjen der den skulle.

Tja?

Fint med råd og synsinger! Jeg har nøye "pakket inn" båtene jeg har hatt hver eneste vinter her på Østlandet/Asker!

Etter alle kunstens regler!

Perfeksjonert til det bedre, år om annet! Av og til lette justeringer i form av snømåking og liknende!

Plutselig nå iår! "VOFF!" Så var båten "avkledd"! (I etterkant av Berit! -Presenningen lå som et slips bortetter, 5-liters plastkanner spredd over et større området!) Jeg var og sjekket før på kvelden, alt vel, morgenen etter var så ikke tilfelle! Båter av samme størrelse og med samme "presenning forbinding" stod urørt, mens noen inniblant, deriblant min båt, var sørgelig avskrellet!

Vanskelig å komme med noen konklusjon eller lærdom, annet enn at "nattur´n" er lunefull!

De to siste nettene med enda mer vind, derimot. Kun små justeringer idag. Jeg fryktet det verste og lå mye våken inatt og hørte hvordan vinden nappet i huset! Måtte vinden løye, og roen igjen senke seg, over båtfolket. Fortsatt gledelig jul!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Selv her inne ved Randsfjorden er det målt over 40 sekundmeter i kastene. Opplagsstativet er fortøyd bedre enn båten noen gang har vært, og pressenningene er "frikoblet" slik at de kan flagre fritt. På den måten kan de ri av stormen uten å verken revne eller bli tatt for rå-flyging.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Noen som vet hvordan tilstanden er i Molde?

På havna Cap Clara vest for Molde har betongbryggen på ca 750 tonn antagelig gått ned med båter, 3 båter er havna i fjæra som vist på alle nettaviser. Deler av betongen kan sees i fjæra.

På vår havn Molde Båthavnlag med ca 1000 båter gikk det bedre. Ingen større skade på havn, 3 utliggere gikk i sjøen, men det var mest pga stor flo.

Noen båter, spesielt på vestsiden av bryggene har slått inn i bryggene pga for slakk/for svak fortøyning med det resultat at de har fått skade på båt.

Trist syn midt i jula. :sailing:

Redigert av Otto R (see edit history)

Denne betongbrygge/bølgedemper hadde så vidt jeg vet lagerrom under vannflate, slik at hver båtplass hadde et eget lagerrom.

Høres jo kjekt ut. Men antagelig er det nettopp dette som har vært det svake punkt? Når disse lagerrommene fyller seg med vann så er det neppe mye igjen av oppdriften.

Tror jeg hadde blitt relativt sjokkert om jeg hadde kommet til båtplassen og hele bryggen med båter hadde sunket til bunns.... :puke:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...