Jump to content

Noen har lånt båtplassen uten å spørre

Ingar

Recommended Posts

Det er jo en fordel at båten har navnet på eieren klistret over hele siden, det er et problem når en kommer inn med båten å noen har tatt plassen, ikke bare bare å flytte båter rundt, det praktiske med å fortøye sin egen båt er en ting men også det ansvaret du kan bli stilt til ansvar for ved å løsne fortøyninger på en annen manns båt.

Ingen lapp eller noe på båten, for å forklare hvorfor?

Må si at jeg hadde blitt ganske irritert om noen hadde fortøyd på min båtplass - nær sagt uansett. En lapp med forklaring hadde bare hjulpet om begrunnelsen for å fortøye hadde vært særdeles god.

I sommer så jeg at noen hadde tatt seg tilrette i nabobåsen. En stor havseiler - for stor for båsen. Det var lagt igjen en lapp riktignok, men begrunnelsen var at de hadde tatt en tur til byen :confused: At eieren av plassen bare kunne ringe et mobiltelefonnummer. Jeg må si jeg var glad han ikke hadde valgt min plass. Vi kom hjem fra Sverige og hadde et seilas på 12 timer bak oss. Hadde vært ganske irriterende å måtte vente en times tid på å få losset feriebagasjen, og i mellomtiden lånt en annen plass osv... Mulig jeg er litt hårsår sånn, men akkurat da hadde jeg ikke vært helt i humør til slikt :nonod:

jeg er da gjestfriheten selv å låner ut min egen å naboplassene titt å ofte men da har jeg gjort klare avtaler slik at jeg vet at dette ikke skaper problemer for noen.

Er ofte utpå alene å det er veldig kjedelig å komme inn å finne en annens båt på min plass, jeg må da gå ut av havnen igjen for å gjøre klar fendere og tau for så å rappe plassen til en annen stakkar, så er det å ringe rundt for å forsøke å finne ut hvem det er som har tatt min plass eller å forsøke å flytte den uvelkomne båten.

Nå tror jeg disse problemene er en saga blått etter at vi har fått en bølgebryter med masse ledig plass på utsiden, da går det jo an å være litt gjestfri.

Jeg ville ikke ha noen problemer med at noen lånte min plass når jeg allikevel har båten på land men på den annen side kan det jo bli mitt problem om denne båten skulle synke der, hva da?

Kommer man ut i distriktet er gjestfriheten en helt annen.

Dette har da ingen ting med manglende gjestfrihet å gjøre. Mener du at det er greit å bare fortøye i en privat båtplass uten å spørre om lov først? En ting er om man befinner seg i båten og det bare er snakk om noen minutter for å losse, slippe av personer, hente noen etc. Men å forlate båten.... kunne aldri ha falt meg inn! Men du syntes altså det er greit?

Uansett om det legges igjen lapp eller ikke er det irriterende for båtplasseier da man ikke legger inn i tidskjemaet at noen har lånt plassen deres som koster deg heft og opp til timer før du kan fortøye deg i egen bås.

Til dere som synes det er sært å vil ha plassen sin fri hvordan hadde dere stilt dere til å kommet hjem til full gårdsplass/garasje/reservert parkeringsplass av biler da noen "bare" skulle i byen en tur og hadde ikke parkeringsplass....

hjelper lite med en lapp i ruten da....

Man tar seg ikke til rette og "låner" en båtplass uten videre. Kopler man til strøm også er det toppen på frekkhet. Selv ville jeg ikke hatt noen problem med å låne bort plassen min om den var disponibel på forespørsel, men hadde noen tatt seg til rette uten videre er saken snudd helt på hodet. Det er definitivt et veldig dårlig utgangspunkt for en dialog.

Ingar; hvilke regler gjelder for båtplassen? Selveier?

Det er privat sameie. Som sagt, det er ikke noen stor sak, syntes bare det var et artig poeng når jeg så hvem som lå der. :smiley:

Er vant med dette da det alltid er 'min' plass utenforstående legger seg på siden jeg har kjøpt en ekstra 'gangbar' utrigger slik at man kan gå på begge sider av båten. Aldri opplevd at noen har spurt på forhånd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...