Jump to content

Noen har lånt båtplassen uten å spørre

Ingar

Recommended Posts

Å tyv låne en båtplass uten at det er folk igjen ombord er irriterende, selv om det sikkert ikke er ulovlig.

Men til de som er så gjestfri her. Er dere like rause om noen har tatt deres private bilparkeringsplass?

Selv ligger jeg i Tønsberg området men bor på Kongsberg. Når jeg er på 3 ukers ferie sier jeg alltid i fra til havnefogden at han kan leie ut plassen min, men om jeg finner plassen min opptatt etter en helgetur blir jeg skikkelig sur. For det første må jeg kanskje ta fri fra jobben kjøre 20 mil og betale for 4 bompengestasjoner. Nei det er ikke greit! Om noen hadde lånt plassen min mens jeg var i vinteropplag, hadde jeg gitt beskjed til havnefogden, men ellers ikke brydd meg.

Vi har röd og grönne skilt på båsene og det fungerer utmerket. Det blir kroner i kassen og ikke så mange irriterte

båteiere. I tillegg så er det veldig enkelt for de som kommer til havna - de ser med en gang hvor de kan legge seg.

Det er merkelig hvor hårsåre vi "båseiere" er på dette - som regel er vi jo flinke til å hjelpe til med en vennlig tone.

:thumbsup:

Nei, meg bekjent er det ingen havner på Sørlandet som har et slikt opplegg. Skal det fungere må man vel ha folk ansatt på heltid for å ordne med strøm, holde orden og sørge for at plassene blir forlatt innen eierne er tilbake.

Det er synd at vi ikke får til et grønt kort system i båtsesongen. Når havnen alikevell har vakt er det ikke mye arbeid å følge opp. Veldig enkle system kunne vært laget for kontroll. Vi er flere som har snakket om dette i flere år men da havnen i Solta ble kommunal og igen der er intrisert i det blir det bare ekstra arbeid uten at vi som har båtplass der får noe ekstra fordeler. Den tristeste havnen som burde hat grønt kort er Kristiandsand og havnen vis a vis gjestehavnen ved seilforeningen.

Når det gjelder plassen din i Torvefjorden Ingar mener jeg det står i vedtektene at vakmesterene kan flytte båter avhengig av vær og vind. Det gjorde det ivertfall når jeg lå der. Fiskdir. leier plass i havnen utenom sesong og jeg mener det i utgangspunktet er en moloplass men at de får flytte inn i havne ved ledig kapasitet. Torvefjorden har flyttet båter i alle år på vinterstid (av vaktmesterene) og hvis du har tenkt å bruke plassen din så tror jeg du får et stort unnskyld fra vaktmesterene. Jeg synes forøvrig Torvefjorden er en av de bedre havnene når det gjelder å flytte båter for å hindre skader for de som ligger ute hele året.

En annen ting er vel at de fleste som har investert mye i en båtplass kanskje setter pris på fleksibiliteten som ligger i det å kunne vende tilbake til sin egen plass når det måtte passe. Er det ingen her som har avbrutt båtturen tidligere enn beregnet, f.eks. pga dårlig vær?

Man velger selv om man setter grønt skilt på plassen man forlater og man gjør jo ikke det for en kort tur borte. Men man gir beskjed når man drar og når man har planlagt å være tilbake. Snur skiltet til grønt når man drar. I en dag to før man kommer tilbake snur vakten skiltet til rødt og evt varsller de som ligger der om når de må flytte. Kommer man tideligere hjem en planlagt ringer man vakten og de snur skiltet og ber evt båt om å flytte. Dette er ikke et stort problem.

Jeg måtte flytte i Gøteborg i år da en båt kom tideligere hjem. Det medførte kun at jeg fikk en hyggelig båtprat med han som eide plassen og hadde glemt å ringe. Han kunne sågar legge seg på en annen plass hvis det var til brydderi for meg. Pengene de tjener på systemet gjør båtplassen rimligere. Samt at er man tilsluttet grønt kort havn så ligger man gratis i en annen registrert grønt kort havn. Betaler kun for strøm og tjenester. Dette gjelder dog ikke lle havner.

Det er jo idioti å bruke milioner på gjestehavner når det ligger tomme båtplasser ved siden av! Samt at det bor folk i båtene i havna er jo med på å hindre tyveri!

Når det gjelder plassen din i Torvefjorden Ingar mener jeg det står i vedtektene at vakmesterene kan flytte båter avhengig av vær og vind.

Jo, det er sikkert mulig. Som jeg håper det har kommet frem var det kun pga den spesielle gjesten at jeg postet om saken.

Det er en veldig fin havn, både plasserings og driftsmessig, er svært fornøyd med å ha plass der. :thumbsup:

Det er synd at vi ikke får til et grønt kort system i båtsesongen. Når havnen alikevell har vakt er det ikke mye arbeid å følge opp.

Jeg tror at dersom de som går vakt skal jobbe med dette trengs det flere på vakt. Det betyr igjen at flere får ytterligere vakter i løpet av sesongen. Det er vel de færreste som liker å kaste bort en hel natt for å gå vakt ? Vi ser ofte på gjestebrygger der en overnatting kan koste en 100 lapp at vaktene ikke tar seg bryderiet med å kreve pengene inn.

Hadde det vært en ide å ha et oppslag med mobilnr relatert til båtplass,

Det kunne kanskje fungert bedre men......... Har en betalt for plassen og er "plasseier" skal en jaggu få lov til å bestemme om den skal leies ut eller fremfor å kanskje måtte ansette en blondine som sentralbordhjelp. :lipseal:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg tror at dersom de som går vakt skal jobbe med dette trengs det flere på vakt. Det betyr igjen at flere får ytterligere vakter i løpet av sesongen. Det er vel de færreste som liker å kaste bort en hel natt for å gå vakt ?

Nå skuffer du meg CB. Har dere ikke ansatt havnekaptein/vakt, men må gå vakter selv. :rolleyes:

I min sommerhanvn, kan gjestende båter legge seg på utsiden av Nordre betongbrygge. Eier og havnekaptein vil ikke ha fremmede båter inn i selve havna for å lete etter plass. Er trangt med fare for kontakt med fortøyde båter

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det skuffer meg også. På Solvik i verdens navle må folk gå vakt. Stort sett ikke det store problemet da det skjelden blir mere enn 1 vakt pr 2 sesonger. 3 på vakt fra kl 21 til 0500. PÅ naboplassen, Blommenholm har de vaktselskap etter midnatt slik at de som går vakt er der fra 19 til 24 mener jeg å huske. Husker ikke i farten antall båter på de 2 respektive havner.

Nå er det jo mange utenforstående som ønsker å tjene penger på å gå vakt slik at med en 1000 lapp utbetalt slipper en unna. :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Kamerat har campingvogn i hemsedal, betaler x antall tusen pr år for plassen og vognen står der... De fleste er der bare om vinteren noe campingeier misbruker... Kamerat liker å fiske så dro i sommer til vognen sin men den var borte og en annen vogn sto på hans plass...

Campingeier flyttet vognene som han trodde ikke kom om someren og leiet bort plassen om sommeren.... Dobbelt btalt :lipseal:

Kamerat ble forbannet og fikk et rom på en utleiehytte bonden hadde på en campinghytte der da han ikke hadde plass til kamert sin vogn der denne helgen...

Kompis var litt irritert men godtok det for helgen... Når han skulle reise kom faktisk den griske hllingen og ville ha betalt for rummet han brukte og.... Da tiltet kamerat... Uff noen ervgriskere enn andre... He he

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...