Jump to content

Noen har lånt båtplassen uten å spørre


Ingar

Recommended Posts

Vitser om "Hallinger og Sunnmøringer" kan jeg desværre ikke bidrage med ... :giggle:

 

Men jeg kan da fortælle lidt om systemet med røde og grønne "skilte", som det benyttes i Danmark.

 

I min hjemhavn - Helsingør - er der nu monteret en lille metalbøjle ud for hver bådplads. På denne er monteret en lille vendbar plade, som på den ene side er Rød og på den anden er Grøn.

 

For at løse problemet med strøm er der nu sat standere op, hvor man med et Tally-kort afregner sit individuelle strømforbrug. Dette system kan også benyttes af gæstende sejlere, da de kan købe et Tally-kort i en opstillet automat. I andre havne er der en afgift enten med eller uden strømforbrug.

 

Hvis vi skal på en kortere sejltur - dagstur eller kort week end-tur bruges skiltet sjældent ... dvs. det står på Rød.

 

Skal vi på længere tur sætter vi pladen på Grøn ved afsejling og hvis ved ved, hvornår, vi kommer tilbage, sætter vi en lille label på den grønne plade med en dato og et klokkeslet. Dermed angiver vi, hvornår vi vender tilbage og pladsen skal så være ledig fra det tidspunkt.

 

Hvis vi ikke ved præcist, hvornår vi kommer tilbage til vores plads, kan vi ringe til havnefogeden senest dagen før vores forventede hjemkomst, og han vil på sin daglige rondering i havnen sætte skiltet på rødt, så der ikke kommer nye både på pladsen. Og ligger der en båd på pladsen, skal den forlade pladsen samme dag. Hvis han får et længere varsel kan han sætte en label med forventet ankomsttidspunkt på det grønne skilt.

 

1. For havnen og bådejerne betyder det, at havnens årlige indtægter øges - og bådejernes årlige udgift dermed kan reduceres - eller der kan anskaffes flere faciliteter til havnen.

2. For gæstende sejlerne betyder det, at det bliver meget lettere at finde en plads for natten i gæstehavn.

3. Totalt betyder det, at vi opnår en væsentligt højere udnyttelsesgrad af det begrænsede antal havnepladser, da vi ikke har behov for at udbygge vores havne med så mange dedikerede gæstepladser, men rent statistisk har adgang til mange "gæstepladser" fra sejlere, der er på besøg i andre havne ...

Som sejler, der ofte har sejlet på sommerture i Danske, Svenske og Norske havne, har jeg ofte ærgret mig over at komme ind i en større havn, hvor alle gæstepladser har været optagede, mens der samtidigt har været mange ledige "faste ejer-pladser", som henligger uudnyttede i mange, mange dage ...

 

Som nævnt i andet indlæg var jeg sidste år på Vestlandet og var væk fra min faste plads i Helsingør i 71 dage. I al den tid stod skiltet på min faste plads på Grøn og man har fortalt mig, at min plads var i brug af gæstende sejlere næsten hver eneste dag i den periode. Det er en indtægt på mange tusinde kroner til havnen.

 

Stor var min irritation sidste år, da der lå en båd på min plads, da jeg kom tilbage fra en længere tur. Men da skiltet stod på rød, måtte den "formastelige" flytte sig øjeblikkeligt. Hvis der ikke er nogen på båden og de har lagt sig på en plads med rødt skilt, kan vi få hjælp fra havnefogeden til at flytte båden ...

 

Systemet fungerer i stort set alle danske og mange sydsvenske lystbådehavne og det er min opfattelse at stort set alle danske lystsejlere mener, at fordelene langt overstiger ulemperne.

 

Venlig hilsen og godt nytår og på gensyn på Vestlandet i 2012 ... :newyearsign::cheers_wine::flag_da:

 

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...