Lars H. Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Hei. Har selv en Isotemp Magic 20l (tilsvarer en regulær på 40 l.) Erfaringen er at vannet blir glovarmt (opp til kjølevannstemp.) ganske raskt, men det skal ikke mye forbruk til før det blir "pisselunkent"! Husk at for hver liter, la oss si 60 -70 grader varmt vann du tapper ut, fylles varmtvannstanken med 1 liter 20 graders vann en god sommerdag. Når vi er ute i slutten av september er nok problemet ennu større, da er gjerne temperaturen på vannet i ferskvannstanken langt nede under 10 grader. Så vår erfaring (når vi ikke har landstrøm, og vi er to voksne) er at vi har glovarmt vann til en oppvask, godt varmt vann for to til å vaske seg om kvelden, og vi slipper iskalt vann i ansiktet om morgenen neste dag. "And that's it! Men slik vi har det i ferien med hovedsakelig besøk i gjestehavner med landstrøm, har vi alltid godt og varmt vann tilgjengelig da vi har 220v for oppvarming av vannet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batdilla Svart 3.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 OK - da har jeg fått med meg at generelt: Jo større tank, jo bedre. Uansett varmer motoren det fort opp. Problemet mange opplever er at temperaturen i berederen senkes ganske raskt etter hvert som man forbruker varmtvann og berederen etterfylles med kaldt vann. Men det kan virke som dette til en viss grad kan reduseres ved å ha en blandeventil på tanken. Nå er det kanskje mindre å hente på dette i mitt tilfelle som kjører med saltvannskjøling og dertil lavere temperatur på kjølevannet. En mulighet kan være å evt. bytte termostaten på motoren, men det tror jeg at jeg venter litt med. Hvem vet, kanskje Sjømannen får smake saltvann en dag også? I tillegg er det vel slik at jo større berederen er, jo mindre vil temperaturen i berederen senkes når det etterfylles med kaldt vann ifbm forbruk av varmtvann? En ting jeg lurer litt på: Er virkelig Isotemp Magic så mye bedre enn andre beredere at det forsvarer den høyere prisen? Så snart det forbrukes varmtvann vil vel temperaturen i berederen synke like mye som i en bereder av en annen type. Det kan nesten synes som det er like lurt å heller bruke de ekstra pengene på en større bereder av en annen type. Det er kun hvis man ligger i flere dager uten at motoren startes og uten tilgang på landstrøm at Isotemp Magic kommer til sin rett. Right? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Jeg ville også ha montert en så stor tank som praktisk mulig. Det er utrolig hvor fort vannet blir varmt. En halvtimes kjøring gir godt v-vann. En sirkulasjonspumpe på sløyfa inn til vv-tanken vil også hjelpe på. På ferieturen, når en gjerne kjører en stund hver dag, er varmtvannet ikke noe problem. Har varmt vann utpå neste dag. På en ettermiddagstur på denne tiden av året får jeg også nok v.vann, selv om forbruket nå ikke er så stort. Får selv kjølevann fra en VP TAMD 30 (uten sirkulasjonspumpe). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 En ting jeg lurer litt på: Er virkelig Isotemp Magic så mye bedre enn andre beredere at det forsvarer den høyere prisen? NEI! Ville heller hatt en 100l tank, da kunne vi dusjet også. (selv om en i mange gjestehavner i Sverige kan dusje gratis eller betale SVK 5,- pr. 3 min, NOK 35,- i Stavern!!!). Men er plassen et problem, så er Magic'en et (dyrt) alternativ. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pjolter Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Mener jeg har 40L varmvannstank og det holder til både oppvask og et par dusjer dagen etterpå. Faktisk holdt den så godt på varmen at jeg ringte den forrige eieren og sa at han nok tok feil når han sa at det ikke var 220V i tanken.... han lo da godt og da at han hadde montert (OG ISOLERT) tanken selv..... Hos meg varmer vannet fort opp og holder forbausende lenge.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
BEG Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Baatdilla; Jeg har 50 liters tank. Når jeg reiser ut på fredag ettermiddag, har jeg allikevel varmt nok vann til oppvasken på søndag formiddag. (neida, vi er ikke spesielt uhygieniske i vår familie ) Et viktig poeng er plasseringen av tanken, putt den i motorrommet om du har plass!! Viser til mitt innlegg på første siden, kanskje noe mer å tenke på der. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Batdilla Svart 3.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 ...Et viktig poeng er plasseringen av tanken, putt den i motorrommet om du har plass!! Viser til mitt innlegg på første siden, kanskje noe mer å tenke på der.Ja, hadde jeg hatt eget motorrom med plass, hadde nok tanken havnet der. Men det er ikke noe dedikert motorrom i Sjømannen. Motoren sitter montert i kjølen, og kjølen er åpen i alle retninger, så der er det minimalt med varme å hente. Får heller kompansere med så kort slange som mulig fra motoren til berederen, samt isolere slangen og evt. tanken. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Vi har mange "professorer" her på baatplassen, så kanskje de kan videreutvikle følgende tankespinn; Det som trekker mest strøm i båten er kjøleskapet. Vi lager kulde, men får varme som biprodukt. Hva med et system som (effektivt) trasporterer denne energien til varmvannsberederen? Selvfølgelig ikke til å varme opp en kald tank, men kanskje nok til litt "vedlikeholds-oppvarming"?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Brumle Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Hvorfor ikke bruke gass, varmtvann så mye du vil hele tiden minimalt forbruk, ingen store dikkedarer ved montering, innkjøp ca 5-7.000,- finnes også en type kombinert med varmluft. Selv synes jeg dette fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Hvorfor ikke bruke gass?????NEI, etter å ha sett ansiktet til datteren til en kollega som ble blåst opp leideren og opp i cockpiten på seilbåten deres etter en gasseksplosjon nede i seilbåten deres. Gass er farlig det! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brumle Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Det er nok riktig at dette kan være farlig, men hvis dette brukes riktig og monteres rett så er nok dette ikke noe farligere enn bensin og diesel. Og skal en se på noe so er virkelig farlig så må det være bilkjøring, der dør det jo mennesker hver dag, men en slutter jo ikke å kjøre bil for det. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Enig med brumle. Bruker selv gass til oppvarming av vannet, helt suverent, har alltid varmt vann. Her spiller det ikke noe rolle om jeg ligger flere dager i uthavn, varmt vann har jeg. Ved riktig bruk og installasjon er gass super. Hvor mange bruker ikke gass til matlaging ombord! Jeg tror mange her på berget er fullstendig opphengt i varmtvannstanken og lukker øynene for andre løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.September.2003 Link til dette innlegget Svart 3.September.2003 Ombord i Poseidon satte jeg for noen år siden inn en varmtvannstank som jeg laget til selv av en gammel bereder fra et vanlig landanlegg. Den er ca 120 liter og i tillegg til 220VAC-kolben la jeg inn to doble spiraler av ca 10 mm rør. Den ene spiralen gjennomstrømmes av kjølevann fra motoren og den andre får vann fra sentralfyren når den er i bruk om vinteren. (Motorens kjølevann bruker jeg forøvrig også i et par "bussvarmere", veldig praktisk på korte turer om vinteren.) Tanken ombord blir godt gjennomvarm i løpet av den første timen med vanlig gange. Når jeg skal dusje neste morgen, så er vannet fortsatt for varmt til å bruke direkte uten tilsetning av kaldt vann. Avtapningen på tanken er forøvrig slik som på land: varmt vann hentes ut oppe og kaldt vann tilføres nede. Dermed "løftes" det varme vannet opp, med tilsynelatende liten sammenblanding (les: nedkjøling) av det varme vannet. Kommer jeg f.eks hjem en søndagskveld etter en helgetur, så er vannet på berederen fortsatt p-lunkent på tirsdagen! Det var i grove trekk mine erfaringer, men spør gjerne igjen hvis jeg skulle ha glemt noe. Lykke til med prosjektet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Det er nok riktig at dette kan være farlig, men hvis dette brukes riktig og monteres rett så er nok dette ikke noe farligere enn bensin og diesel. Og skal en se på noe so er virkelig farlig så må det være bilkjøring, der dør det jo mennesker hver dag, men en slutter jo ikke å kjøre bil for det. Fordi det i praksis ikke finnes noen rimelige alternativer og fordi faren ligger i den aktuelle håndteringen. Hvis det farlige med bilkjøringen hadde vært at noe over tid på et usynlig sted i motorrommet hadde gått i stykker så hadde det vært noe helt annet. Problemet med gass er dette som skrives litt lenger oppe (min utheving): ...men HVIS dette brukes riktig og monteres rett ... og for min del kan jeg tilføye: og HVIS det vedlikeholdes skikkelig. Og forskjellen mot diesel og bensin er - som noen andre et annet sted nevnte: med diesel og bensin for du vanligvis en brann som du i mange tilfeller kan komme deg bort fra, med gass får du normalt en eksplosjon og du slipper å tenke over hvordan du kommer deg bort fra denne. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 ..........., med gass får du normalt en eksplosjon og du slipper å tenke over hvordan du kommer deg bort fra denne. Denslags kan også skje med bensin. Jeg så for mange siden en båt - det hadde vært en flott racerbåt - inntil båteierens datter skulle undersøke hvor meget bensin der var på tanken. Det var nemlig mørkt - og hun brukte en fyrstikk for å se bedre . . . . Kanskje så hun både stjerner, sol og måne, forre delen av båten så iallefall ut som en dårlig stablet vedhaug! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jakob Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Fordi det i praksis ikke finnes noen rimelige alternativer og fordi faren ligger i den aktuelle håndteringen. Hvis det farlige med bilkjøringen hadde vært at noe over tid på et usynlig sted i motorrommet hadde gått i stykker så hadde det vært noe helt annet. Problemet med gass er dette som skrives litt lenger oppe (min utheving): ...men HVIS dette brukes riktig og monteres rett ... og for min del kan jeg tilføye: og HVIS det vedlikeholdes skikkelig. Og forskjellen mot diesel og bensin er - som noen andre et annet sted nevnte: med diesel og bensin for du vanligvis en brann som du i mange tilfeller kan komme deg bort fra, med gass får du normalt en eksplosjon og du slipper å tenke over hvordan du kommer deg bort fra denne. Bare for å gjøre det klart bensin og diesel bør ikke sammenlignes, Bensin er klassifisert som en A-væske og diesel som en C-væske. Dette vil si at bensinen avgir gass/damp helt ned til -41 grader og denne gassen/dampen kan antennes med en gnist /åpen flamme.(flammepkt) Diesel må over 55 grader for at dette skal skje. Ser dere forskjellen! Bensin som helles fra et pkt og i et fall på over 10 ca. kan utgjøre en fare, statisk el. Når det gjelder bruk av gass er det i dag på markede gode detektorer for å oppdage en lekkasje. Gjelder også bensin. Jeg har gjort det til en vane å stenge gassen mellom hver gang jeg bruker den, dette er en prosedyre som også mannskapet følger. Forøvrig er det ikke slik at en eventuell gasslekkasje fører til antenning når du tenner deg en røyk, propanen må som alle andre brannfarlige stoff ligge i et riktig blandingsforhold med luften for å antenne, (Sitt eksplosjonsområde) men for all del med feil bruk og sløv bruk er den farlig. Det hadde vært artig å funnet noe dokumentasjon på hendelser i båt med de tre nevnte stoffene. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 NEI, etter å ha sett ansiktet til datteren til en kollega som ble blåst opp leideren og opp i cockpiten på seilbåten deres etter en gasseksplosjon nede i seilbåten deres. Gass er farlig det! Lars H. Hei! Jeg er helt enig i at gass er farlig i båt, og derfor er det et must med skikkelig ettersyn og kontroll. Gassanlegg uten en alarm er etter min mening galskap. Tillater meg å tvile på at kollegaen din hadde en installert. Jeg sjekker for lekkasje og funksjonstester alarmsensor ukentlig. Jeg har kjøleskap, varmluft, 6 kokebluss og varmtvann på gass og ville aldri vært det foruten. Varmtvann fra gass har både fordeler og ulemper slik jeg normalt bruker mitt system. Vannet varmes direkte ved forbruk og jeg bypasser VV-tanken, noe som gjør det vanskelig og tidkrevende å justere dusjen(luksusproblem). Vi bruker vann fra berederen så lenge det holder varmen. Skal forøvrig innom Kommersøya ikke førstkommende men neste helg. Kanskje ligger du der og jeg kan tilby en dusj med vann oppvarma av gass??? mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Skal forøvrig innom Kommersøya ikke førstkommende men neste helg. Kanskje ligger du der og jeg kan tilby en dusj med vann oppvarma av gass??? Hei. Takk for tilbudet! Men neste helg jobber kona, så om jeg ikke tar skipshunden med og drar alene, er jeg neppe på Kommersøy neste helg. Denne helgen blir det imidlertid tur. Tar meg fri imorgen, så vi drar etter jobben idag. Om det var noen form for alarm montert i båten det smalt i, vet jeg ikke. De lå i Horten så det tok heldigvis ikke lang tid å få legebehandling. Men det tok nesten et år før alle spor av forbrenningen i ansiktet var borte. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pjolter Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Er nok riktig at gass an være farlig,, Men med sikker bruk og bra ettersyn mener jeg at det ikke er noe større fare. Tenk nedover i Europa. der bruker de jo gass til alt. Komfyr. varmvann osv.. Hadde gass i forrig båten, var kjempefornøyd. har nå rødsprit. liker ikke det like godt.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Rolf Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Varmt vann i båt er herlig. Vi har 30-40 liters Isotemp som holder vannet varmt i 2 dager. Men, og det tror jeg gjelder de fleste som har svart her, motoren min har lukket ferskvannskjøling der vanntemperaturen ligger på 80-85 grader. Batdilla har saltvannskjøling (saltvann i Mjøsa?) dvs. åpent system som vel gir en vanntemp på 45-50 grader. Så dersom Batdilla ikke bytter termostat vil det ta lenger tid? å varme vannet og det blir ikke varmere en de 45-50 gradene. Du vil også bruke det opp raskere enn jeg gjør fordi når jeg (kona) skal vaske opp er det vel bare ca. 1/3 av vannet som kommer rett fra berederen, resten kommer fra 'kaldtvannstanken'. Mens du må kanskje tappe 3/4 av oppvaskvannet rett fra berederen, dvs du får mye mer utskiftning av vannet i berederen, som igjen gir mye raskere temperaturfall på det som er igjen i berederen. Så sats på så stor bereder som mulig og tenk på om det er mulig å få høyere driftstemperatur på motoren. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Batdilla Svart 4.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 ...Så sats på så stor bereder som mulig og tenk på om det er mulig å få høyere driftstemperatur på motoren.Fine innspill. Jeg har kommet til det samme. Når det gjelder å øke motortemperaturen, vil jeg avvente litt med det. Hvis jeg kommer til å beholde Sjømannen noen år (Og ikke anskaffer fly), så er det ikke umulig at vi tar den med til saltvann i sommerferien. Jeg skal se litt på det etter hvert hvor mye som kreves for å kunne øke motortemperaturen noen grader. Hvis det er kurrant å bygge om til ferskvannskjøling, er sikkert det beste løsningen på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Kjenner ikke motoren din men det å skifte termostat er vel ikke noen stor sak? Så lenge du kjører på (i?) Mjøsa har du ikke problemer med saltoppbygging i kjølesystemet som kan inntreffe ved drifttstemp over ca 55 grader. Så dersom det ellers ikke er noe problem for motoren skulle det være mulig å skifte til en termostat som gir høyere driftstemp. Skulle du senere ta en tur i saltvann kan du jo bare skifte tilbake til den termostaten du har idag. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Festina Lente IV Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Enig med deg Rolf, værre er det ikke. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 4.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 ...men det å skifte termostat er vel ikke noen stor sak?Usikker på denne. Vet ikke annet enn det som Lotus har kommentert på første siden i denne tråden mht høyere sylindertrykk og kompressjon. Er det bare å bytte termostaten, er det kurrant. Kunne da kanskje hatt 2 forskjellige inne hele tiden, og enkelt switchet mellom "ferskvannstemp" og saltvannstemp" med en bryter. Men blir det snakk om endringer i selve motoren, blir det mer omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 4.September.2003 Link til dette innlegget Svart 4.September.2003 Temostaten er mekanisk og kan ikke "switches" med en bryter. Du må nok velge enten eller, ikke både og. Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.