Jump to content

Tips til stødig og familievennlig motorbåt, ca 30ft, maks 300k


jonasbanken

Recommended Posts

Heisann,

Jeg er Kaptein Skuteløs, men er på utkikk etter en stødig og familievennlig skute for 2012 sesongen. Familien teller idag tre, men vi ønsker å kunne ta med venner på tur også. Dette blir familiens første båt, så investeringen skal begrenses til ca. 300.000 kroner i denne omgang. Jeg ser for meg en båt med god plass, helst to separate sovekabiner, godt toalettrom, brede dollbord og rekker langs skutesiden. Så langt har jeg identifisert Marex 32 Friendship som aktuell, og da bør vel Skarpnes 30 og Elwaro 30 også med på listen.

 

Har noen på forumet vise ord å dele om disse kandidatene, og hvordan de måler seg opp mot hverandre? Eventuelt andre skuter som bør være med i vurderingen?

Link to post

Finnes mange flotte eksemplarer av disse 3 båtene tilsalgs for en grei pris.. Men mange av dem er tilårskommen og mange reodor felgen løsninger har blitt bygd på både teknisk og innrednings messig..Bruk litt tid på å finne et ryddig eksemplar. Jeg har alltid syntes marex friendship er ei flott skute og brukte litt tid ifjor på å se på slike. Men mye hjemmesnekret overpriset møl gjorde at jeg bestemte meg for å legge litt mer båtpenger i det og ente opp med Skorgenesen. Men det finnes flotte eksemplarer der ute av alle disse 3 båt typene. (det er skrevet mye om noen av dem her og i div tråder så det er bare å søke. Lykke til med valg av båt.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post

Mine foreldre hadde de samme tre på listen for mange år siden. Valget ble en Elwaro, og den har de hatt siden 1983 og vært superfornøyd med. Båtmagasinet har også en test av båtetypen om du søker på hjemmesiden. Litt preget av dette ville jeg valgt en Elwaro med Ford motor. I dagens marked koster de mindre enn din maks grense, og du kan få et godt utstyrt og oppgradert eksemplar for prisen.

 

Men jeg synes også ay Nordan Family 27 med 5 faste køyer også kan føres på listen. Mange av dem billigere enn din grense, men disse er også laget i noen få eksemplarer på slutten av 90 tallet og godt ut på 2000 tallet. Da får du en mye nyere båt og dertil motor og utstyr. Finner du en med 150 til 200 hk går det greit unna også, selvom det ikke er så mange eksemplarer over 150 hk.

Link to post

Hei, og takk for svar så langt!

 

Mulligan: Seilbåt er nok ikke aktuelt i denne omgang, da jeg ikke har erfaring med denslags.

 

Nordan Family 27 / Alidal: Nordan 27 synes jeg ser litt trist ut (med fare for å tråkke fornøyde eiere på tærne). Vurderer Nidelv 28 som mer attraktiv...

 

Ønsker fremdeles å høre fordeler og ulemper med på de store snekkene Marex 32, Elwaro 30 og Skarpnes 30.

Link to post

Her er iallefall en Nidelv 28 som er mye båt for pengene (sålangt jeg kan bedømme). Kan anbefale denne båttypen! :thumbsup: De andre har jeg ikke erfaring med, men jeg har et tips: Se i erfaringsdatabasen og søk litt rundt på Båtplassen og finn eiere av disse båttypene. Send IM og du får vanligvis en masse gode råd og ærlige innspill på disse eiere sin erfaring med sine båter.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Skarpnesen er kjent som en våt båt i dårlig vær, dvs at den tar mye sjø over baugen. Marexen har en høyere og mer utlagt baug, og kaster derfor sjøene godt til sidene. Et minus med Marexen er lite uteplass, den lille plassen oppå akterkabinen er ikke særlig anvendelig. Og litt tungvint å komme seg oppi, du skal høyt opp for å komme deg inn. Men utover dette er det en kjekk båt, skulle ikke hatt noe mot en slik egentlig. Som turbåt har den jo mye plass inne, men i pent vær hadde det gjort seg med litt mer uteplass. Og til å fiske fra er den jo nesten ubrukelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for tilbakemeldinger. Har aldri sett på uteplassen i Marexen som liten, men når det blir illustrert som her så ser det jo litt knapt ut.

 

Bergen dørk: Fin uteplass der. Nidelv 28 rykker oppover på lista. Tror kanskje også at en slik båt er lettere omsettelig ved evt. fremtidig salg enn en av de store snekkene...(?) I linken du sendt var det en tamd 40b - hvordan er disse motorere ift. 41? Ser også at det sitter en del BMW i de som ligger på Finn for tiden. Hvilke skussmål får disse?

Link to post

Enig. Veldig kjekt å jakte på båt.

 

Min Nidelv 28 finner du info om her: http://www.froystad.org/side2.html + masse mer (bla bilder) som kan være nyttig å vite.

 

Motor: I min båt sitter en BMW 636 på 180 HK. Jeg er ingen ekspert på motorer, men har alltid vært nøye å sjekke med fagfolk og ha med meg motorkyndige kamerater på synfaring. Dette er sålangt meg bekjent gode motorer som er viderført av Mercruiser, som kjøpte BMW`s marine produksjon. BMW-ene fikk ufortjent dårlig rykte grunnet kjøleproblemer på de første motorene i denne klassen. Dette ble i all hovedsak rettet opp med en ekstra oljekjøler og tatt på garanti. Utover dette gjelder vanlig vedlikehold på disse motorene som for andre. Før jeg kjøpte min nåværende båt jaktet jeg forsåvidt på en med VP TAMD 41 A eller B (hvorvidt 40 er noe dårligere, vet jeg ikke). Yanmar hvis mulig. De jeg var og så på var dessverre i kategorien dårlig vedlikeholdt; enten det var nå Yanmar eller Volvo (helt tilfeldig forøvrig, siden jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en Nidelv 28). BMW-en var godt vedlikeholdt + kun godt 1100 timer. Kontaktet Solberg Motor + verksted med BMW-erfaring her i Bergen og fikk ikke noen skrekkhistorier som ikke like gjerne kunne vært fortalt om et hvilket som helst annet merke, så jeg gikk for denne på min. Begrenset erfaring sålangt, men har startet på første forsøk vært uten feilslag de nå snart 100 timene jeg har kjørt min båt. I sommer gikk vi fra Kristiansand til Bergen. Flott og helt problemfri tur rent teknisk.

 

Og siden du nevner det selv: Snekkeformen er herlig (som en kvinne - ikke sant - du blir litt lealaus i beina), men jeg synes Nidelv 28 gir litt mer kabincruiser-følelse (uten at det er himla viktig) og kanskje en opplevelse av å ha en litt mer moderne båt (selv om min er gammel). Snekkeformen har tildels sine fartsbegrensninger (vet ikke om dette gjelder disse alternativene du lister) og gir også en noe trangere akterkabin.

 

Jeg anbefaler Nidelv 28. Kjekk og meget godt utnyttet båt. Vi opplever den som meget romslig i forhold til størrelsen. Det er vel på mange måter i praksis en 30-foter.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Har hatt gleden av å eie en Marex 32 Friendship i noen år. Synes det var en ypperlig familiebåt. Vi bygde om forpiggen til separat kabin, fikk dermed to innelukkede permanente sovekabiner ombord, det tror jeg ikke du får til i Elwaroen, Nidleven og Skarpnesen. I tillgg hadde vi salong nede, bysse nede og toalett nede. og uteplassen er stor, husk at du har en stoor åpning i hardtoppen som slipper inn masse sol når kalesjen er rullet bort. I tillegg har du en stor hyttetopp og veldig brukbart fordekk. Du har allerede registrert at den har bredt, sikret dollbord med rekke hele veien rundt noe som er ypperlig for både store og små.

Finner du en med 120hk, 6,2 liters Ford Sabre motor og ellers greit interiør og utstyr så har du en fantastisk familie turbåt til en overkommelig pris.

Også har den så mye penere linjer enn de andre......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Heisann!

Nå kom plutselig Friendship-tilhengerene på banen:-)

 

Jeg er synes også at Marexen er linjelekker. Er det ambisiøst å kjøpe denne som første båt eller er den håndterlig for en novise? Hvordan er den uten baugpropell?

 

Det ligger et eksemplar til salgs i Stavanger som ser fint ut (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31157977)

 

Tre ankepunkter:

1) kunne gjerne marsjet på 10 - 11 knop, og ikke hatt 10 knop som maksfart.

2) tror jeg foretrekker inngang til ac på siden og ikke på midten.

3) hardtopp med små takluker får kanskje denne til å være for 'lukket' på fine dager.

 

Ifølge selger har denne hatt hjemmehavn i Kr.sand. Noen som kjenner til den?

 

Ellers ligger det en til på Finn der ankepunkt 2 og 3 er håndtert (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27455502). Den er noen år nyere og ser også fin ut (men koster litt mer).

 

Vanskelig dette med å velge hvilken båt man skal anskaffe....

Redigert av jonasbanken (see edit history)
Link to post

... den friske sjøluften.

Enig.

 

Jeg sliter også med å oppfylle alle ønskene innenfor et normalt budsjett. Stor uteplass er vesentlig etter min smak. Men desto større plassen er, desto mer styr blir det å ta kalesjen opp og ned om det skulle komme en regnbøye. Stor uteplass utelukker også akterkabin. Hvis man dessuten liker å fiske litt, så er det virkelig upraktisk med akterkabin. I noen båter kan det rigges til to soveplasser i midtkabinen i tillegg til 2-4 plasser i forpiggen. Da har man i praksis to sovekabiner uten å ofre uteplassen mot en akterkabin.

 

Hvis man primært bruker båten på godværsdager midtsommers, er ikke bakvegg viktig (eller endog ønskelig). Men hvis man vil bruke den vår og høst som hytte, kan bakvegg være en avgjørende trivselfaktor.

 

Det finnes ikke mange modeller som oppfyller disse ønskene. En Sandvik 945 ville være ideell, men de koster gjerne en halv million og oppover. Denne er derimot innenfor et 300k budsjett om en 30 år gammel båt er aktuell.

Link to post

En Nidelv 28 med hardtop har både stor uteplass, akterkabin og helt grei kalesjeløsning. Så det trenger ikke å være noen motsetning mellom disse tingene. Dette koker ned til en del synsing og smak/behag for de fleste av oss. Jeg synes Nidelv 28 er en meget godt utnyttet båt med gode kombinasjonsegenskaper på linje med det trådstarter her er ute etter.

 

Hvis eks 4 faste sengeplasser er kravet og samtidig sittegruppe tilgjengelig i kabin, bør en enten vurdere en Joda 8100 TC (flott båt med fartpotensiale) eller Marex Friendship. Jeg ville i likhet med det som påpekes av andre her foretrukket bysse på uteplassen; kombinert med sovekabin gir det store utfordringer med tanke på utlufting, matos mv.

 

Eks på en Joda 8100 TC (jeg synes for min del at toalettrommet i denne blir for trangt). Disse finnes også med hardtop.

 

P.S: Han som hadde min Nidelv 28 før hadde med enkle grep bygd om forkabin til en gigantisk dobbelkøye og hadde dermed 5 faste sengeplasser i båten, og var da fornøyd med plassen under kalesjen som sofa/sittegruppe. Med dieselvarmer fungerer det også bra på kjølige sommerdager, men her på Vestlandet er det nå greit å kunne krype inn i en kabin utpå kvelden tidlig om høsten, med kaffien eller et glass vin. :cheers_wine: For vår del er det ingen stor utfordring eller spesielt krevende å lage til køyer i forkabin hver kveld. Med forkabin inkl sittegruppe opplever vi å ha en romslig båt for både oss og barna. Vi har et par gode overmadrasser som tilfører noe bedre komfort når vi lager til køyene.

 

Jeg har stor sans for bakdør-båter, men synes de da må opp i en viss størrelse. Eks Saga 315 eller Viksund 335 (!). Dette er dog båter i en helt annen prisklasse. Så en gang, kanskje......

 

By the way: Så denne Marexen på finn.no. Dette er jo en båt fra 1991 og sikkert mulig å prute ned 10% iallefall. Og da nærmer den seg jo ditt budsjett. Ser ut til å være veldig romslige båter. Og denne var bra utstyrt, selv om jeg ikke akkurat likte løsningen for plassering av gassflasken.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...