Jump to content

Tips til stødig og familievennlig motorbåt, ca 30ft, maks 300k

jonasbanken

Recommended Posts

Heisann!

Nå kom plutselig Friendship-tilhengerene på banen:-)

Jeg er synes også at Marexen er linjelekker. Er det ambisiøst å kjøpe denne som første båt eller er den håndterlig for en novise? Hvordan er den uten baugpropell?

Om du aldri har prøvd deg i båt før så er det klart at 10m båt kan være en utfording å legge til med..., men du finner sikkert ut av det. bare å øve og bruke den tid man trenger. friendshipen er takknemlig å manøvrerer, pga størrelsen, tyngden og kjølen så har den ikke så voldsom avdrift. Som alle snekker har den en "godside", på min var det styrbord, dvs at pga akselomdreining og propell så var det lettere å få styrbord side inntill en brygge enn babord. Følgelig hadde den også mindre svingradius mot babord. Svingegenskaper akterover er som på alle snekker ikke så mye å skryte av. Så lnge man er klar over disse tingene og planlegger manøvrene ut fra det og bruker de til sin fordel istededt for å kjempe imot så er båten enkel og grei å manøvrere. Jeg hadde ikke baugpropell, kan ikke si jeg savnet det.

Det ligger et eksemplar til salgs i Stavanger som ser fint ut (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31157977)

Tre ankepunkter:

1) kunne gjerne marsjet på 10 - 11 knop, og ikke hatt 10 knop som maksfart.

Selvsagt men er dessvere et fåtall av de Friendship jeg har sett som har stor nok maskin (150-180hk) til å klare det.

2) tror jeg foretrekker inngang til ac på siden og ikke på midten.

Kan være enig i det men det betyr også endel for cockpit layout

img_3570.jpgimg_3573.jpg

Her ser de hva jeg mente med stor uteplass, noe som er mulig fordi vi hadde byssa inne. Men innser at vår cockpitløsning ikke er så vanlig. Jeg synes den var suveren da den gav 3 sitteplasser i fartsretning og 2 lange benker for soling/sløving underveis eller ved land. Ved å bruke ileggsplate foran dør til akterkabin satt vi greit 8/9 voksne og barn rundt bordet. Ang matos så var ikke dette noe problem for oss med våre matvaner, vi fyrte somregel grillen på svaberget så koking nede begrenset seg til saus, ris eller poteter

3) hardtopp med små takluker får kanskje denne til å være for 'lukket' på fine dager.

Min hadde også hardtopp med slike små luke da jeg kjøpte den, jeg visste at en lokal kalesje leverandør lagde kalesje løsning med aluspiler til toppen og valgte å fjerne hardtoppen som var skrudd og limt. Båten er originalt forberedt for et liv uten hardtopp, dette er noe som er satt på siden

img_3596.jpgimg_3614.jpg

Ifølge selger har denne hatt hjemmehavn i Kr.sand. Noen som kjenner til den?

Nei, gjør ikke det. men ser at den har original badeplattform med oppbevaringsrom, et absolutt pre synes jeg. Er ikke mange som har det.

Ellers ligger det en til på Finn der ankepunkt 2 og 3 er håndtert (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27455502). Den er noen år nyere og ser også fin ut (men koster litt mer). Så ryddig ut den, kom opprinnelig ut for 380.000 så har beveget seg noe ned i pris. Var jo ellers mange Friendship til salgs i august/september i år, vil tippe at ikke så mange av dem ble solgt. kan evt. sende deg annonselink drsom du ikke fikk med deg disse.

Vanskelig dette med å velge hvilken båt man skal anskaffe....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Har sett sistnevnte det er en skikkelig bakeovn inni på sommeren

med den løsningen sol inn og minimalt med trekk på varme dager ..hadde ikke sansen for den løsningen .

Den har vært til salgs leeenge og prisen er redusert betraktelig fra det den begynte på for et par år siden

Er nok en grunn til han sliter med å få solgt den ..

Ellers er de to andre pene båter ....likte best den i stavanger hvis du vil ha min mening :flag_bp:

Samme erfaring som Rolf ang. manøvrering .. trenger ingen baugtrøster på denne da den blåser ikke bort i moderat vind den er stabil så lenge den er i bevegelse pga. kjølen

Ang min så marsjer jeg greit på 10 knop maxer på 14 uten alt for mye last og fulle tanker (GPS målt)

Jeg har Volvo 124 Hk i min tror nok flaps på min er perfekt utformet da jeg ser mange med samme motorsetting ikke greier det samme .

:newyearsign:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Alltid spennende med ny båt, hadde gleden av det selv i høst :giggle:. Fant ut at dette var en gylden mulighet til å titte litt på finn selv, kom da over denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32105305

Vet ikke om den HELT klarer kravet ditt til 2 lukkede kabiner, men den har mye utstyr og merklige former som kompanserer.

Det var veldig mye båt i den båten, selv om den kanskje ikke var den vakreste.. Sånn vil jeg ha! :newyearcheers:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skarpnes 30 330cm bred.917cm lang.

Veldig stødig når du dere har kommet frem. Men Synes bølger på en meter er nok. Men når det er slikt vær er det jo ikke helt sjef å være utpå. Det er en veldig grei båt for ungene å komme seg rundt. Vennegjengen roser stødigheten når vi ligger på skjæra. Sammenlignet med disse. joda 850tc ,solluw 27, scand nordic. Er skarpnesen betraktelig stødigere .

Men noen havgående båt er det ikke.

Jeg er veldig fornøyd..

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...