Jump to content

Reservedeler ombord - hva trenger jeg

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har tenkt å ha et litet sett av de mest nødvendige reservedelene til motoren slik at jeg kan foreta de mest elementære nødreparasjoner i tilfelle motoren skulle stoppe.

Motoren er en Volvo Penta D6-310, og den er elektronisk styrt - så det er ikke mye man kan gjøre selv med det som er inni motoren

Bilde

Bilde

Det jeg har tenkt meg å ha ombord er ekstra propell (allerede anskaffet - over 15.000 kroner :eek: ), impeller og "viftereim(er)".

Bilde

Er det annet jeg trenger å ha ombord som er enkelt å skifte og som lett kan gå i stykker?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nå kan det jo være flere løsninger på filter arrangement.

Vanligvis så sitter det et filter (grov filter) i motor rommet (på veggen) og 1 til 2 filter (fin filter) på motoren. Hvordan dette er anlagt i din båt har jeg ikke oversikt over.

Ofte er dieselfilter og vannutskiller i samme enhet, tidligere var det et eget vannutskillerglass.

Følg diesel ledningene/rørene og se hva som står på disse, kjøp samme innsats av samme type.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har selv 2 stk VP KAD 42p ombord. Jeg har alltid med meg en kompl. verktøykiste ombord. Husk filtertang og verktøy for demontering av propeller. Ellers motorolje nok til ett skift og pumpe,olje og dieselfilter.Olje for powertrim og servostyring(samme). Alle reimer og gjerne ett strammehjul. Frostvæske. Impeller med pakninger. Også kjekt med noen slangeklemmer,div skruer,kabelsko og strips. Har også som regel div slangestubber liggende samt Multimeteret. Skulle nesten tro att jeg skal overhale motoren underveis. det skjer som regel ikke noe med motoren med det hender att saker skrangler løst. :drink: