Bitteliten Startet 30.Desember.2004 Del på Facebook Startet 30.Desember.2004 (redigert) Jeg er ingen mekaniker, men jeg har tenkt å ha et litet sett av de mest nødvendige reservedelene til motoren slik at jeg kan foreta de mest elementære nødreparasjoner i tilfelle motoren skulle stoppe. Motoren er en Volvo Penta D6-310, og den er elektronisk styrt - så det er ikke mye man kan gjøre selv med det som er inni motoren Det jeg har tenkt meg å ha ombord er ekstra propell (allerede anskaffet - over 15.000 kroner ), impeller og "viftereim(er)". Er det annet jeg trenger å ha ombord som er enkelt å skifte og som lett kan gå i stykker? Redigert 30.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 (redigert) Dersom noe skjer så er det motorstopp grunnet tette dieselfilter. Har jeg vært deg så har jeg anskaffet et sett med filter. Du vet aldri hvilken kvalitet på dieselen du fyller. Selvfølgelig verktøy for å bytte filtrene. Redigert 30.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 30.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Dersom noe skjer så er det motorstopp grunnet tette dieselfilter. Har jeg vært deg så har jeg anskaffet et sett med filter.Er det filtret som sitter i vannutskilleren - eller finnes det flere filtre på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Er det filtret som sitter i vannutskilleren - eller finnes det flere filtre på motoren? DET - bør forhandleren kunne svare på. Dessuten står det ganske så sikkert i båtens håndbøker. For av en eller annen grunn varierer faktisk dette fra båt til båt, selv om de har like motorer.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
John_Kr Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Nå kan det jo være flere løsninger på filter arrangement. Vanligvis så sitter det et filter (grov filter) i motor rommet (på veggen) og 1 til 2 filter (fin filter) på motoren. Hvordan dette er anlagt i din båt har jeg ikke oversikt over. Ofte er dieselfilter og vannutskiller i samme enhet, tidligere var det et eget vannutskillerglass. Følg diesel ledningene/rørene og se hva som står på disse, kjøp samme innsats av samme type. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Amorosa Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Reserveremmer til lading, kan se ut som du har 2 hvis bildet er riktig motor. Oljefilter bør være med. Reserve olje. Med ny motor så hadde jeg tatt kontakt med leverandør av motor og fått de til å sette opp en oversikt over de riktige filter av alle typer. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Har selv 2 stk VP KAD 42p ombord. Jeg har alltid med meg en kompl. verktøykiste ombord. Husk filtertang og verktøy for demontering av propeller. Ellers motorolje nok til ett skift og pumpe,olje og dieselfilter.Olje for powertrim og servostyring(samme). Alle reimer og gjerne ett strammehjul. Frostvæske. Impeller med pakninger. Også kjekt med noen slangeklemmer,div skruer,kabelsko og strips. Har også som regel div slangestubber liggende samt Multimeteret. Skulle nesten tro att jeg skal overhale motoren underveis. det skjer som regel ikke noe med motoren med det hender att saker skrangler løst. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 (redigert) Snakk med forhandleren eller vedk som skal ha opplag og vedlikehold for deg. Han kan nok foretelle deg nøyaktig hva du bør ha. Kanskje også gi deg en enkel innførin - de skal ejg få gjort neste sesong. Selv om du ikke kan gjøre så mye selv (det kan ikke jeg) så er det greit å ha med vertøy og deler (da kan andre hjelpe deg - f.eks. NSSR). Jeg har lært at du bør ha et enkelt verktøysett med div. nøkler som passer, nødvendige filtre (diesel- og olje-), reimer, impeller, olje, hydraulikkvæske og kjølevæske. Sistnevnte har jeg selv fått erfaring for er nyttig, og det er like enkelt som å fylle spylevæske. Gjør det dessuten til en vane å sjekke sjøvannsfilteret regelmessig. Det står lett tilgjengelig og åpnes med hendene. Vi opplevde varmgang på en motor i sommer pga tilstoppet sjøvannsfilter. Heldigvis sjekket vi da begge filtrene (2 motorer). Det andre filteret var om mulig enda mer tilstoppet. Hadde nok sammenheng med ekstremt mye maneter i sjøeen pga. lav sjøtemperatur. Redigert 30.Desember.2004 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Skipper Worse Svart 30.Desember.2004 Del på Facebook Svart 30.Desember.2004 Er det filtret som sitter i vannutskilleren - eller finnes det flere filtre på motoren? Hvis du vil ta den helt ut, kan du montere ekstra filter/vannutskiller med kraner for å bypasse hovedfilteret, slik at du slipper å skifte hvis det går tett underveis. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Brannmann Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Den beste sikkerhetsforanstaltning er å kjenne sitt skip og sin motor inn og ut , slik at man aldrig blir overasket. Dagens motorer krever en god del kunskap , ikke som i min glanstid da det var nok med en rull tape og en meter streng for å reparere det meste. Skulle regulatorlæret på en SABB sprekke og den tilegnet seg et turtall en motorsag verdig, så var det bare og klippe et egnet stykke ut av støvelskaftet . Det blir vel vanskelig med dagens båtsandaler? Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 (redigert) Kanskje ein av dei viktigaste "reservedelane" - ta med ei kanne med ekstra diesel. Å vere utan drivstoff er ein gjengangar kvart år. Har opplevd det det sjølv.. Drivstoffgivaren hadde hengt seg opp, viste 1/4 tank når motoren stoppa. Då er det ikkje så verst å ha ei kanne i bakhand. Ellers så er filter og reimer heil basic. For deg med ny motor skulle kanskje det halde. Vi med eldre motorar er nok litt meir utstyrt, eller bør i alle fall vere det. Har sjølv filter, impellar og reimer liggande. I tillegg har eg diverse pakningar, slangeklemmer, streng, tekstiltape, gummi for å reparere eksoslekasjer, ekstra oljepumpe og vannpumpe m.m. Ideelt sett burde ein kanskje ha med ein ekstra motor , men eg prøver å halde vekta nede (på båten) Trur at det er slik at ein kan fylle båten med uendeleg med delar og utstyr. Det er nok viktig å vere bevisst i denne samanhengen. Redigert 31.Desember.2004 av pinnebaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar. jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter.. har hatt Yanmar 165 hk. Yanmar 240 Hk og har i dag Yanmar 340 hk. Vis du benytter båten som fritidsbåt, så holder motoren din i massevis. hilsen Rune, Frøya Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar. jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter.. har hatt Yanmar 165 hk. Yanmar 240 Hk og har i dag Yanmar 340 hk. Vis du benytter båten som fritidsbåt, så holder motoren din i massevis. hilsen Rune, Frøya Hmm kanskje dette hadde vert en ide for oss alle ?? Hadde blitt en anselig sum for forsikrings selskapene å punge ut med etterhvert vill jeg tro. Mulig polisen hadde steget en smule Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Dersom du ikke har aggregat, er startbooster grei sikkerhet. Du får nå disse til i underkant av 500 kr, og jeg har selv kjøpt denne på europris. Sist sommer lånte jeg denne ut 3 ganger, så der er nok behov for denne for mange. Den andre fordelen med boosteren er også at der på baksiden er egen luftkompressor, kjekk å ha for oppblåsing av dekk, båter, badeballer osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Er det annet jeg trenger å ha ombord som er enkelt å skifte og som lett kan gå i stykker? Filter, viftereim etc., som nevt tidligere... Ny båt ... sjekk slangeklemmene ofte, og ta med ekstra.... - Treplugger for alle skroggjennomføringer ... i tilfelle... .. bruk tape for å feste dem til relevant slange.. - Flatpakket presenning .... med hull for tau.. ca 2x3 M ... kjekt å ha for å kunne trekke under båten ....vanntrykket vil holde den på plass.... i tilfelle.... Disse to er billige, og tar liten plass.... men kan kjøpe deg mye tid hvis uhellet først er ute... Hvis du har sjøvannsfilter i plast, så sørg for at du har med ekstra lokk... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
KOB Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Det med slangeklemmer er ikke dumt. Opplevde selv at en var brukket da jeg tok 50t ettersyn på motorene. Slangen satt bare i kraft av sin egen elastisitet. Jeg trodde (kanskje litt naivt?) at med forholdsvis ny båt og skikkelig årlig ettersyn så ville det meste holde. Etter denne opplevelsen har jeg begynt å sjekke slangeklemmene ombord med visse mellomrom. Med ny båt, Bitteliten, vil du også oppleve at slangeklemmer og andre bolter inkl. motorfester må trekkes til. Påse at dette blir gjort i forbindelse med 50t ettersyn. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Brutus Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Den mest effektive reservedelen jeg har er hjelpemotor montert på brakett. Det kan være langt til nærmeste båt som kan gi meg slep hvis uhellet skulle være ute. Men har med verktøy,lykt,måleinstrument, slanger , klemmer,olje, 10L. reservekanne med bensin og "McGyver"-tape. Det er liksom "førstehjelpspakken" som jeg tar med ombord for hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar. jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter Jeg trodde også lenge at skikkelig årlig vedlikehold (mer enn det du skriver) var tilstrekkelig. Nå vet jeg bedre. Jeg fikk en skikkelig kalddusj med splitter ny båt i sommer. Etter 20t gikk bb motor varm og måtte stoppes. Heldigvis hadde jeg 2 motorer. Dette skjedde på vei ut det vanskelige innløpet som går SV-fra inn mot Portør. Det var ikke mye vind og sjø, men nok til at hadde vi bare hatt én motor så hadde muligheten vært stor for at vi hadde drevet på et skjær eller i land. Jeg lærte i hvert fall mye om forebyggende vedlikehold og inspeksjoner av dette, tiltak som jeg selv må utføre. Som f.eks. regelmessig å sjekker sjøvannsfiltre. Heller en gang for ofte. Og ikke minst når det er mye maneter i sjøen (som var årsaken denne gangen). Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.