Jump to content

Reservedeler ombord - hva trenger jeg


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har tenkt å ha et litet sett av de mest nødvendige reservedelene til motoren slik at jeg kan foreta de mest elementære nødreparasjoner i tilfelle motoren skulle stoppe.

 

Motoren er en Volvo Penta D6-310, og den er elektronisk styrt - så det er ikke mye man kan gjøre selv med det som er inni motoren

Bilde

Bilde

 

Det jeg har tenkt meg å ha ombord er ekstra propell (allerede anskaffet - over 15.000 kroner :eek: ), impeller og "viftereim(er)".

Bilde

 

Er det annet jeg trenger å ha ombord som er enkelt å skifte og som lett kan gå i stykker?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nå kan det jo være flere løsninger på filter arrangement.

 

Vanligvis så sitter det et filter (grov filter) i motor rommet (på veggen) og 1 til 2 filter (fin filter) på motoren. Hvordan dette er anlagt i din båt har jeg ikke oversikt over.

 

Ofte er dieselfilter og vannutskiller i samme enhet, tidligere var det et eget vannutskillerglass.

 

Følg diesel ledningene/rørene og se hva som står på disse, kjøp samme innsats av samme type.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har selv 2 stk VP KAD 42p ombord. Jeg har alltid med meg en kompl. verktøykiste ombord. Husk filtertang og verktøy for demontering av propeller. Ellers motorolje nok til ett skift og pumpe,olje og dieselfilter.Olje for powertrim og servostyring(samme). Alle reimer og gjerne ett strammehjul. Frostvæske. Impeller med pakninger. Også kjekt med noen slangeklemmer,div skruer,kabelsko og strips. Har også som regel div slangestubber liggende samt Multimeteret. Skulle nesten tro att jeg skal overhale motoren underveis. det skjer som regel ikke noe med motoren med det hender att saker skrangler løst. :drink:

Link to post

Snakk med forhandleren eller vedk som skal ha opplag og vedlikehold for deg. Han kan nok foretelle deg nøyaktig hva du bør ha. Kanskje også gi deg en enkel innførin - de skal ejg få gjort neste sesong. Selv om du ikke kan gjøre så mye selv (det kan ikke jeg) så er det greit å ha med vertøy og deler (da kan andre hjelpe deg - f.eks. NSSR).

 

Jeg har lært at du bør ha et enkelt verktøysett med div. nøkler som passer, nødvendige filtre (diesel- og olje-), reimer, impeller, olje, hydraulikkvæske og kjølevæske. Sistnevnte har jeg selv fått erfaring for er nyttig, og det er like enkelt som å fylle spylevæske.

 

Gjør det dessuten til en vane å sjekke sjøvannsfilteret regelmessig. Det står lett tilgjengelig og åpnes med hendene. Vi opplevde varmgang på en motor i sommer pga tilstoppet sjøvannsfilter. Heldigvis sjekket vi da begge filtrene (2 motorer). Det andre filteret var om mulig enda mer tilstoppet. Hadde nok sammenheng med ekstremt mye maneter i sjøeen pga. lav sjøtemperatur.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Den beste sikkerhetsforanstaltning er å kjenne sitt skip og sin

motor inn og ut , slik at man aldrig blir overasket. :eek: Dagens motorer

krever en god del kunskap , ikke som i min glanstid da det var nok

med en rull tape og en meter streng for å reparere det meste.

Skulle regulatorlæret på en SABB sprekke og den tilegnet seg et

turtall en motorsag verdig, så var det bare og klippe et egnet stykke

ut av støvelskaftet . :lol: Det blir vel vanskelig med dagens båtsandaler? :newyearsign:

Link to post

Kanskje ein av dei viktigaste "reservedelane" - ta med ei kanne med ekstra diesel.

Å vere utan drivstoff er ein gjengangar kvart år. Har opplevd det det sjølv.. Drivstoffgivaren hadde hengt seg opp, viste 1/4 tank når motoren stoppa. Då er det ikkje så verst å ha ei kanne i bakhand.

Ellers så er filter og reimer heil basic. For deg med ny motor skulle kanskje det halde. Vi med eldre motorar er nok litt meir utstyrt, eller bør i alle fall vere det. Har sjølv filter, impellar og reimer liggande. I tillegg har eg diverse pakningar, slangeklemmer, streng, tekstiltape, gummi for å reparere eksoslekasjer, ekstra oljepumpe og vannpumpe m.m. Ideelt sett burde ein kanskje ha med ein ekstra motor :cheers:, men eg prøver å halde vekta nede (på båten)

Trur at det er slik at ein kan fylle båten med uendeleg med delar og utstyr. Det er nok viktig å vere bevisst i denne samanhengen.

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post

du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar.

jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter.. har hatt Yanmar 165 hk. Yanmar 240 Hk og har i dag Yanmar 340 hk.

Vis du benytter båten som fritidsbåt, så holder motoren din i massevis.

hilsen Rune, Frøya

Link to post

du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar.

jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter.. har hatt Yanmar 165 hk. Yanmar 240 Hk og har i dag Yanmar 340 hk.

Vis du benytter båten som fritidsbåt, så holder motoren din i massevis.

hilsen Rune, Frøya

Hmm kanskje dette hadde vert en ide for oss alle ?? :discuss:

 

Hadde blitt en anselig sum for forsikrings selskapene å punge ut med etterhvert vill jeg tro. :rolleyes:

 

Mulig polisen hadde steget en smule :diving:

Link to post

Dersom du ikke har aggregat, er startbooster grei sikkerhet.

 

Du får nå disse til i underkant av 500 kr, og jeg har selv kjøpt denne på europris. Sist sommer lånte jeg denne ut 3 ganger, så der er nok behov for denne for mange.

 

Den andre fordelen med boosteren er også at der på baksiden er egen luftkompressor, kjekk å ha for oppblåsing av dekk, båter, badeballer osv....

Link to post

Er det annet jeg trenger å ha ombord som er enkelt å skifte og som lett kan gå i stykker?

Filter, viftereim etc., som nevt tidligere...

 

Ny båt ... sjekk slangeklemmene ofte, og ta med ekstra....

 

- Treplugger for alle skroggjennomføringer ... i tilfelle... .. bruk tape for å feste dem til relevant slange..

- Flatpakket presenning .... med hull for tau.. ca 2x3 M ... kjekt å ha for å kunne trekke under båten ....vanntrykket vil holde den på plass.... i tilfelle....

 

Disse to er billige, og tar liten plass.... men kan kjøpe deg mye tid hvis uhellet først er ute...

 

Hvis du har sjøvannsfilter i plast, så sørg for at du har med ekstra lokk...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det med slangeklemmer er ikke dumt. Opplevde selv at en var brukket da jeg tok 50t ettersyn på motorene. Slangen satt bare i kraft av sin egen elastisitet.

 

Jeg trodde (kanskje litt naivt?) at med forholdsvis ny båt og skikkelig årlig ettersyn så ville det meste holde. Etter denne opplevelsen har jeg begynt å sjekke slangeklemmene ombord med visse mellomrom.

 

Med ny båt, Bitteliten, vil du også oppleve at slangeklemmer og andre bolter inkl. motorfester må trekkes til. Påse at dette blir gjort i forbindelse med 50t ettersyn.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Den mest effektive reservedelen jeg har er hjelpemotor montert på brakett. Det kan være langt til nærmeste båt som kan gi meg slep hvis uhellet skulle være ute. Men har med verktøy,lykt,måleinstrument, slanger , klemmer,olje, 10L. reservekanne med bensin og "McGyver"-tape. Det er liksom "førstehjelpspakken" som jeg tar med ombord for hver tur. :smash:

Link to post

du har en motor som i utganspunktet ikke trenger å ha med reservedeler til. sørg for å ha medlemskap til kystpatruljen i NNSR klar.

jeg har hatt 3 båter siden 2000 nå, og har ikke gjort noe annet enn å skifte olje og oljefilter

Jeg trodde også lenge at skikkelig årlig vedlikehold (mer enn det du skriver) var tilstrekkelig. Nå vet jeg bedre.

 

Jeg fikk en skikkelig kalddusj med splitter ny båt i sommer. Etter 20t gikk bb motor varm og måtte stoppes. Heldigvis hadde jeg 2 motorer. Dette skjedde på vei ut det vanskelige innløpet som går SV-fra inn mot Portør. Det var ikke mye vind og sjø, men nok til at hadde vi bare hatt én motor så hadde muligheten vært stor for at vi hadde drevet på et skjær eller i land. Jeg lærte i hvert fall mye om forebyggende vedlikehold og inspeksjoner av dette, tiltak som jeg selv må utføre. Som f.eks. regelmessig å sjekker sjøvannsfiltre. Heller en gang for ofte. Og ikke minst når det er mye maneter i sjøen (som var årsaken denne gangen).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...