Jump to content

Hvilken Pussemaskin/Eksentersliper til å slipe bort gelcoat?

Espen1978

Recommended Posts

Hvis det var meg som skulle slipe Gelcoat og glassfiber hadde det vært helt uaktuelt å bruke både blåBosch og Makita. Glassfiberstøvet tærer kraftig på maskinene. Vurder en billig 125mm vinkelsliper og en karbid/diamantskive av typen under.

Biltema. Maskin kr 199,-

17-174_m.jpg

Samt en Rasprondell til kr 85,- Den spiser gelcoat og glassfiber ekstremt effektivt. Har fikset opp to båter hvor jeg måtte ta bort en del "gamle synder" og lappe på nytt. Prøvde litt av hvert, dette ble løsningen :thumbsup:

16-350_m.jpg

For litt finere sliping kan du sette på en flapdisk etterpå.

Bare la maskinen gå 10 minutter ubelastet når du pakker den ut, og blås den ren med trykkluft når jobben er gjort, så holder det mer enn godt nok. Husk briller og støvbeskyttelse!

--------------

Men jeg må spørre, hvorfor skal mye av Gelcoaten bort på en båt du skal pusse opp? Er det skader som må repareres? Det er veldig god beskyttelse i Gelcoaten, så jeg ville latt mest mulig av den være, hvis den er inntakt.

Redigert av Honduras (see edit history)

Er det noe jeg kan så er det å pusse og slipe, men her har jeg min egen filosofi. Hvis det kjekkeste du vet er å slipe så kjøper du billige maskiner for da varer jobben lenge. Er du derimot opptatt av resultatet så kjøper du ordentlig utstyr som gjør jobben raskt og greit.

En elektrisk høvel er jo ikke noe annet enn en maskindrevet høvel, og alle vet vel hvilken finish man får etter at man har høvlet.

Siden eksentersliper er spesielt nevnt så vil jeg anbefale Metabo SXE 450 med 150 millimeter disk. Dette er en litt stor maskin med trinnløs hastighet og valg mellom passiv og aktiv rotasjon.

Med 40 papir og tvungen rotasjon så er den sulten og må holdes i bevegelse for å ikke slipe dype spor. Med litt finere papir og passiv rotasjon så kan man kontrollere pussingen veldig enkelt og få en slipeflate som er klar til å lakkere på uten antydning til slipespor.

Kjøp med en ekstra slipedisk som brukes på rette flater for om man ønsker å pusse litt i kroker eller slipe ut sår som skal sparkles så blir disken slitt ute på kanten.

Papir er også et tema, for det kjøper man jo i industripakninger a 50 stk. til en langt lavere pris enn på byggvaresentrene. Jeg bruker et merke som heter Hermes. Varer dobbelt så lenge og koster halvdelen.

Båten er lakkert tidligere, dårlig arbeid, ser ut som mye av gelcoat er krakkelert under lakk,

noe som var litt vanskelig å se uten å skrape i lakken...

Meningen er å ta bort så mye som mulig/nødvendig og fikse skader / gammel fiks skikkelig.

Sliper med P100 til slutt der som det ikke skal fikses noe.

Etter båten er slipt/lappet skal den settes bort for EP-grunning - sparkel - EP-grunning - lakk...

Målet er å ha en strøken Fjordling som kan gi glede i mange år :)

Da ville jeg brukt verktøyet Honduras beskriver, krakelert gelcoat må fjernes helt om resultatet skal bli varig. Er man veldig forsiktig på hånden får man god presisjon med den metallskiven.

Å gjøre dette med eksentersliper vil ta mer tid og krefter enn de fleste er i stand til å avse.... :sweat:

Du skriver krakelering, og dette er normalt ensbetydende med at skroget har vært utsatt for trykk, det vil si punktbelastning slik at glassfiberen knuser. Men det kan like gjerne være at det er lakken som krakelerer på grunn av at lakken ikke har samme termiske fleksible egenskaper som skroget.

Er krakeleringene gjevnt fordelt over hele skroget?

Det er jevnt fordelt ja, lakken er ikke krakelert, det er gelcoat'en.

Hvor dypt det går vet jeg ikke, har jo ikke startet å slipe noe mer enn litt test for hånd for å se hvor lett det går..

For meg ser det ut som lakken er lagt på for å ta en snarvei til penere båt..

Gelcoat'en ser nærmest uslipt ut under lakken, noe av lakken gikk av da jeg spylte med høytrykkspyleren.

Jeg bruker uttrykket krakelering av mangel på noe annet.. det er "riper" på kryss og tvers over det meste,

vil ikke si at det er glassfiber som er knust.

Båten har vært i bruk i årevis etter denne tidligere oppussingen

Redigert av Espen1978 (see edit history)

Min gamle Vega hadde store partier med krakelert gelcoat. Klarte ikke å finne ut hvorfor, men det hadde ingenting å gjøre med vanlig stress / punktbelastning. Tror dette er relativt sjeldent, og muligens en feil i produksjon.

Uansett endte jeg opp med å fjerne større felt med vinkelsliper, og sparkle med epoxysparkel før jeg lakket med 2 komp. Under vannlinjen slipte jeg kraftig ned med en blå Bosch eksentersliper.

Tror at det å bruke en vinkelsliper som Honduras nevner kan ha mye for seg om du må fjerne all gelcoat, men jeg deler ikke hans bekymring for levetid på slipemaskin. Min Blå bosch er vel det elverktøyet (med unntak av skrudrill) som jeg bruker mest, og det er 10 år siden jeg tilbrakte noe jeg seinere mener å huske som en hel vår under båten med den. Den holder fremdeles. Har hatt ett par grønne tidligere, og det er vanvittig forskjell fra disse til den blå, både i effektivitet, ergonomi / viberasjonsdempning, og ikke minst holdbarhet. De grønne holdt kun et par år vær med relativt hardt bruk. Den blå har jeg hatt i 13 år med enda hardere bruk.

Ville helt klart brukt en skikkelig eksentersliper med trinnløs regulering og støvsuger. Lavere hastighet gjør at gelcoaten ikke brenner seg i papiret og støvsugeren hindrer oppsamling av slipestøv. Har prøvd det meste fra vinkelsliper til høvel, men eksentersliper jobber mest effektivft og etterlater et perfekt resultat. Bruker selv en Festool og starter med 18 papir eller 24 papir avhengig av hvor mye som skal fjernes. NB. Uten skikkelig støvsuger fungerer det ikke.

Jeg kommer nok til å skaffe meg en bra eksentersliper da,

regner med å måtte slipe den siste biten med det uansett, for å ha kontroll og ikke gå for dypt.

Å bruke vann har jeg også tenkt på,

men slo det fra meg siden jeg helst ikke vil dynke glassfiberen med vann..

Hmm skal prøve litt i helga, tar tjangsen på å bruke vann og god støvmaske. Heller litt vann og opptørk av fiberen enn kols om 10 år.

God støvmaske er ikke nok, jeg har skikkelig maske, med støvfilter og filter mot organisk damp..

Det hjelper nok med vann i så måte, men gelcoat/lakk er jo der for at glassfiber ikke tåler vann.

Jeg er jo ingen ekspert, men har en oppfatning, om noen kan forklare om det er ok å bruke vann så er det interessant :)

Slike krakeleringer er produksjonsfeil. Husker ikkje heilt i farten årsak. trur det var for mye herder i polyester som igjen gir for mye varme i forma det var snakk om.

Mener også vagt å erindre at noen har nevnt noe slikt som årsak til krakeleringen hos meg. Noen som kan bekrefte?

Ved plastpestangrep så slipes/høvles/blåses all gelcoat bort og så høytryksspyles skroget fortrinsvis med varmtvann 2x døgnet i mange dager for å vaske ut væskerester av skroget.

Og så tørkes det. Selvsagt tåler glassfiber vann.

Du kan til og med høytryksspyle med sandblasting, dvs sand i vannet som spyler.

For å være sikker på at skroget har fått nok tørke så taper du på en blank plastbit på 30x30cm og så varmer du opp skroget innenfor, så ser du om det dugger på plasten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det hjelper nok med vann i så måte, men gelcoat/lakk er jo der for at glassfiber ikke tåler vann.

Hvor har du det fra? Hadde det ikke tålt vann hadden man neppe laget båter av det?

Gelcoaten er der for å gjøre det pent, for å beskytte polyesteren mot UV-stråler og også for å gi en tettere overflate. Men det vannet du bruker under sliping tørker jo opp etterpå, så jeg ser ikke noe problem med å bruke dette. Men ikke bruk vann med elektrisk verktøy dadet blir det bare problemer av...

En annen ting er at vannsliping er mest vanlig å bruke ved finslipingen til slutt, under grovslipingen klarer du deg fint uten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er jo ikke noe tvil om at vann i glassfiberen ikke er bra vel?

Poenget deres er vel at det skal tørkes før overflatebehandling?

Jeg er litt skeptisk til vann da, for å være sikker på at alt er tørt tror jeg er litt vanskelig..

igjen.. jeg er ingen båtbygger men har lest endel som har gitt meg oppfatninger.

Link

Espen 1978 : Er jo ikke noe tvil om at vann i glassfiberen ikke er bra vel?
Glassfiberen må være helt tørr før maling, men vann i store mengder skal brukes hvis det er snakk om fjerning av plastpest. Det var nå det rådet jeg fikk når jeg fjernet plastpest på min for en del år siden. Men hvis din ikke har plastpest og allerede er tørr så hadde jeg søkt råd hos en fagmann.

Litt om min erfaring ang sliping. Prøvde både el. høvel og stor vinkelsliper. Begge deler gjør jobben effektivt, men for meg ble det veldig tungt når du ligger på rygg store deler av tiden. I tillegg tar de så effektivt at det er problem med alt støvet som legger seg på brillene. Jeg endte opp med en liten lett vinkelsliper med lamellpapir. Sikkert mer tidkrevende, men følte jeg hadde bedre kontroll med slipingen og mindre støv.

Skal all gelcaot bort må du belage deg på noen kilo støv og bulkete overflate. Om gelcoaten er glatt og jevn på utsiden så kan den være svært varierende i tykkelse. Denne variasjonen kommer frem når den skal slipes helt bort. Jeg brydde meg ikke om dette da det var under vannlinjen på en saktegående båt.

Jeg ble anbefalt å sparkle med epoxy, noe som også er tungt når du ligger på rygg. Istedet påførte jeg epoxy med kost og mange strøk. Epoxy ble kjøpt inn i lys og mørk farge som jeg vekslet mellom strøkene. Da fikk jeg mer kontroll med at hvert strøk ble tykt nok når den lyse dekket den mørke, og motsatt ved neste strøk osv.

Men dette var behandling av osmose, og det er vel kanskje ikke påkrevd i ditt tilfelle. Lykke til og :newyearsign:

Ikke noe tegn til osmose i min båt såvidt jeg vet, og folk har uttalt som har sett.

Min far og jeg har laget en ordning som gjør at vi enkelt kan snu båten,

så nå ligger den opp-ned i garasjen og bare venter på slipingen :)

Jeg har en kompis som er billakkerer, finnes jo også glassfiber på biler, så han vet endel,

min far er modellsnekker og har jobbet med glassfiber der, så har endel info via de..

Men ingen av de har jobbet noe særlig på plast-båt :)

Hei

Var for 2 år siden igjennom prosessen du skal igjennom med din båt.

Båten var en 40 fots seilebåt fra 1986, som var rullemalt med Bengalac

Benyttet Eksentersliper fra Festool innstilt på tvungen rotasjon og hastighet på ca 2/3 av maks.

Maskinen må beveges på kryss og tvers hele tiden, for at den ikke skal "grave søkk"

Kjøpte støvsuger med autostart på Clas Ohlson, denne gjorde nytten på hele båten og støving var ikke problem.

Men støvsugeren var bare å kaste da prosjektet var ferdig.(holdt da ca 150 timer med knallhard belastning og var vel anvendte kroner (tror den kostet ca 600,-))

Startet med 40 korning og gikk over til 80, 120,180 og 240 til slutt.

Resultatet ble veldig bra(se vedl bilder)

Har også blå Bosh eksentersliper, men denne blir stillt fullstendig i skyggen av effektiviteten til Festool 150.

Er også betenkt med å bruke vinkelsliper, ihvertfall over vannlinje, da det fort vil bli bølgete og ujevn overflate.

Under pussing 099.jpg

Etter lakkering dsc00436.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...