Jump to content

målene på kort stamme kontra lang?

Alternes.

Recommended Posts

Ok, så det betyr at jeg på en Selco Selfleet der jeg målte akterspeilhøyden til 43cm må ha lang stamme?

Trodde jeg så etter kort men det blir kanskje feil?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ok, så det betyr at jeg på en Selco Selfleet der jeg målte akterspeilhøyden til 43cm må ha lang stamme?

Hvis båten er original kan jeg nesten garantere at den skal ha kort stamme, min Selfleet har ihvertfall det .

Ang. målet ... har du målt lengden fysisk på akterspeilet ??, en mere korrekt måte vil være å måle høyde loddrett...

•  
  • Båten bør ligge som på vann ( i vater ).
  • Mål loddrett ned ifra toppen på akterspeilet og ned til en forlenget linje ut ifra kjøl

Du kan få problemer med slipp i sving ol om du velger en kort i hvertfall.

Hvis båten skulle ha lang stamme ja, Selfleeten skal ha kort stamme ( har lang stamme på min Selco men den er heist nærmere 15 cm og den slipper IKKE i sving, tro meg jeg HAR prøvd :cool: ).

Arne Kjetil

Ok, målte tidlgere i høst, mener å huske at jeg kom til 43cm men får dobbeltsjekke. Og ja, jeg mener båten er original i akterspeilet.

Er der noen forskjeller hos de forskjellige motorprodusentene, dvs er "kort stamme" like kort/lang hos alle?

Og hva slags motor bør man satse på til en Selfleet? Tanken er å pusse opp båten, og sålangt det lar seg gjøre å tilbakeføre den til original stand eller ihvertfall tidsriktig stand. Samtidig så er tanken at båten skal være en bruksbåt for dattera som synes det er artig med en spesiell båt. Tenker da at man bør ha en motor som er mer driftssikker enn tidsriktig og heller mye mot 3 syl Yamaha 40-50hk. Men disse er ikke så lette å finne med kort stamme og el start..... Også skal de ikke koste for mye heller.

Samtidig hadde det jo vært gøy å kunne hengt på en motor fra 60 tallet også.....

Om noen har en passende motor liggende så er det bare å ta kontakt :thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 7 år senere...

litt forskjell er det.   Men din er nok kort - de har nok gitt den noen cm ekstra for å være sikker på at propellen ikke for lett bare pisker luft. 

Ta også en titt på typeskiltet på braketten  - hva står det der?   Et av tegnene angir oftest stammelengde, S eller L  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...