Jump to content

Ultralydvasker for hjemmebruk?

FjordHT

Recommended Posts

Lurer litt på å kjøpe en liten ultralydvasker, til å bruke på alt muligrart, men ideen kom nå som jeg tenker på å rense noen forgassere.

På finn.no kan man kjøpe http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25014197 for 1600kr som skulle være stor nok. Har også vurdert å importere, slik at man får "mer volum" for pengene. Men virker disse? Noen erfaringer eller anbefalinger?

Da jeg i sin tid(1969 - 1986) jobbet i NRK, benyttet jeg meg flere ganger av en ultralydvasker som vi hadde der. Og den var helt utrolig bra til å rengjøre forgassere i de minste kroker og tynneste dyser. Men jeg må vel kanskje legge til at det ikke var vann i beholderen, men flytende Freon (som den gang var lovlig å bruke)!

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som lars kommer med, så har det nok litt å si hva man bruker slags veske. Ser nå på en "digital" som jeg vurderer å importere, 144£ er prisen og denne er på 5 liter og har 120w ultralyd, 75w varme, timer som går 0-60 minutter og 20-80grader varme.

Vet egentlig lite om hva man burde ha av ytelse, men virker som dette er helt greit og det er "plass nok".

Så lurer nå på om det er verdt pengene?

Går det eventuelt an å lage en selv til en rimelig penge?

Er det ikke bare ett kar med varmt vann og noe ultralyd-greier...

I utgangspunktet er det det. Men du klarer neppe å lage det billigere enn 1600 kroner. De består av et rustfritt kar, en piezon "høytaler" et varmeellement, tempraturstyring samt regulering av styrken på ultralydbølgene.

Jeg leverer slike til tannleger, men de er dyrere enn den som lå på finn.

Disse ultralydbadene er kjempeeffektive men det gjelde å ha riktig væske for de ulike oppgavene.

Jeg kan ihvertfall si at den som var på finn er verd penga om den er av god kvalitet.

Pathfinder: har du sett denne utgaven før ? http://www.ebay.co.uk/itm/Dental-Handpiece-5-Litre-Digital-Ultrasonic-Cleaner-/220440388303?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Medical_Equipment_Instruments_ET&hash=item33534562cf

Det er jo ganske billig for en passe stor sak...

Hva har du å si om forskjellen på 40 og 50 hz? KHZ, mener Kilo (EDIT :smiley: )

Er av den oppfattelsen av at noen bruker en eller annen "alu veske" på enormt mye rart. Finnes det noe som man kan bruke på det meste man trenger på verkstedet? Hvem selger slikt i norge?

Redigert av lite (see edit history)

Kan bruke vann, men bør vist bruke "vaskemiddel" egnet for det "metallet" du skal vaske. Prøver å finne egnet informasjon for min bruk, om det finnes noe middel som "dekker det meste".

Finnes i maaaange størrelser, større=dyrere. Største jeg har sett på er 30 liter.... Tenker at 5-6liter er "stort nok" for mitt budsjett og verksted, har ikke for mye å rutte med og ikke for mye plass. Men det skulle holde til forgassere og slike ting, og det tror jeg er verdt 2 båtlapper.

Hva har du å si om forskjellen på 40 og 50 hz? KHZ, mener Kilo

De spesifikasjonene der virker forvirrende på meg

Tror det blandes effekt og frekvens i annonsen

For en slik sum tror jeg dette er et greit apparat. Dette er jo ikke rocket science.

Hvilke væsker som egner seg til rengjøring av div. metaller vet ikke jeg. Jeg har kun væsker som er beregnet på rengjøring av bor og andre tannlegeinstrumenter

Ulempen med 5L volum er om du bare skal gjøre ren en bitteliten del. Da kan du fylle karet med vann og så legge det du skal vaske i et lite glass med rensevæsker som du senker ned i vannet. Ultralyden forplanter seg fint gjennom glasset. Da kan man ha forskjellige glass med ulike væsker for ulike oppgaver. Da kan man spare mye på dyre rengjøringsmedier.

ultrasonic.jpg

Ikke så dumt den løsningen med glass.

Ettersom jeg tenker å rense mekaniske deler, verktøy o.l så trenger jeg nok ikke så mye forskjellig av vaskemiddel. Har også lest at noen har brukt vanlig zalo-vann med godt resultat.

Takk til moderator som har flyttet denne, kanskje den var båtrelatert nok alikevell :smiley:

Med tanke på størrelse, så har er det nok kjipt hvis man ikke har plass nok...

• 1 år senere...

Ultralyd er sikker bra, men koster en del for noe som er brukbart. Jeg hadde problemer med en motorsykkelforgasser som jeg ikke fikk skikk på. Det hadde stått med totaktsbensin og tørket ut slik at det hadde blitt belegg i en eller annen kanal. Vanlig skylling og trykkluft hjalp ikke. Til slutt sprayet jeg den skikkelig med Swix skismøringsfjerner (sitronsyre), og lot det virke en stund. Deretter la jeg forgasseren i en kasserolle med vann med en liten zaloskvett i, og kokte den i 15 minutter. Dyser og andre metalldeler fikk samme behandling, men pakninger og o-ringer slapp unna. Deretter ga jeg alt en liten dusj med CRC 5-56 og monterte det sammen igjen. Forgasseren ble som ny :smiley:

Mens jeg "lekte meg i sandkasa på Gløshaugen", brukte jeg en slik vasker til rengjøring av blender i et elektronmikroskop... (ca 5 µ Ø)

Fant ut at vaskeren også var suveren til sølvpuss!! Sølvsmykker med kronglete ornamenter var vanskelig å få blanke på vanlig måte, men vaskeren fiksa saken raskt.

Ikke la den gå for lenge.... Slike vaskere kan være tøffe.

Jeg har et gammelt hjemmebrentapparat i rustfritt stål med innebygget varmekolbe. Er det noe å lage en UL-vasker av?

Tror ikke det nei.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Riktig rensevæske er helt avgjørende og det tar lang tid med hobbyvasker. Det er rensevæska som renser, ultralyden er kun "børsten"

Jeg kjøpte en vasker fra Gasolin. Hadde oppi sjøvannspumpa, varmt vann og en god dash Zalo. Stilte inn på max. 40kHz. Fungerte så dårlig at jeg klagde og sa at vaskeren var defekt. Fikk da info om at 20kHz ga kraftigere vibrasjoner/kavitasjon og at Zalo bare tok fett. Noen poser med sitronsyre i vannet ga derimot god effekt.

Når jeg får ånden over meg skal jeg teste den på en MD11/MD17 topp sammen med rustløser DeoxC fra Gasolin og se om den ikke blir rustfri både ut og innvortes.

Skulle gjerne vist hva som tar sot og hva som er god rensevæske til forgasserrens.

• 5 år senere...

Venter spent på ultralydvaskeren skal komme i posten. Har en eldre utenbordsmotor som trenger en grundig vask av forgaserrene. 

Hva bør jeg fylle vaskeren med? 

Den er på 10 liter, så ser for meg og ha en blanding oppi der som funker bra på forgaserrene og andre mekaniske "ting" i garasjen. 

Noen her som har opparbeidet seg erfaring med disse? 

jeg har brukt vann tilsatt sitronsyre og zalo , og deretter rent vann , og det fungerte.  Selv om det sikkert fins bedre remedier. 

ellers funker jo forslaget til pathfinder lenger opp med å ha vann i beholderen om det er stor vasker, og ha en mindre beholder med egnet renseveske oppi for det man skal vaske 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...