FjordHT Startet 31.Desember.2011 Del på Facebook Startet 31.Desember.2011 Lurer litt på å kjøpe en liten ultralydvasker, til å bruke på alt muligrart, men ideen kom nå som jeg tenker på å rense noen forgassere. På finn.no kan man kjøpe http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25014197 for 1600kr som skulle være stor nok. Har også vurdert å importere, slik at man får "mer volum" for pengene. Men virker disse? Noen erfaringer eller anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Desember.2011 Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Går det eventuelt an å lage en selv til en rimelig penge? Er det ikke bare ett kar med varmt vann og noe ultralyd-greier... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2011 Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Da jeg i sin tid(1969 - 1986) jobbet i NRK, benyttet jeg meg flere ganger av en ultralydvasker som vi hadde der. Og den var helt utrolig bra til å rengjøre forgassere i de minste kroker og tynneste dyser. Men jeg må vel kanskje legge til at det ikke var vann i beholderen, men flytende Freon (som den gang var lovlig å bruke)! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FjordHT Svart 31.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Som lars kommer med, så har det nok litt å si hva man bruker slags veske. Ser nå på en "digital" som jeg vurderer å importere, 144£ er prisen og denne er på 5 liter og har 120w ultralyd, 75w varme, timer som går 0-60 minutter og 20-80grader varme. Vet egentlig lite om hva man burde ha av ytelse, men virker som dette er helt greit og det er "plass nok". Så lurer nå på om det er verdt pengene? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 31.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Fant også en utgave som hadde noen ekstra watt, og gikk på 50hz mot 40 på overnevnte. Hva er egentlig best? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Går det eventuelt an å lage en selv til en rimelig penge? Er det ikke bare ett kar med varmt vann og noe ultralyd-greier... I utgangspunktet er det det. Men du klarer neppe å lage det billigere enn 1600 kroner. De består av et rustfritt kar, en piezon "høytaler" et varmeellement, tempraturstyring samt regulering av styrken på ultralydbølgene. Jeg leverer slike til tannleger, men de er dyrere enn den som lå på finn. Disse ultralydbadene er kjempeeffektive men det gjelde å ha riktig væske for de ulike oppgavene. Jeg kan ihvertfall si at den som var på finn er verd penga om den er av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Pathfinder: har du sett denne utgaven før ? http://www.ebay.co.uk/itm/Dental-Handpiece-5-Litre-Digital-Ultrasonic-Cleaner-/220440388303?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Medical_Equipment_Instruments_ET&hash=item33534562cf Det er jo ganske billig for en passe stor sak... Hva har du å si om forskjellen på 40 og 50 hz? KHZ, mener Kilo (EDIT ) Er av den oppfattelsen av at noen bruker en eller annen "alu veske" på enormt mye rart. Finnes det noe som man kan bruke på det meste man trenger på verkstedet? Hvem selger slikt i norge? Redigert 1.Januar.2012 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 evt denne http://www.ebay.co.uk/itm/6L-Brand-New-Dental-Medical-Digital-Ultrasonic-Cleaner-/150663674073?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23144138d9 ? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Bruker man bare vann i disse? Finnes noen større? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
FjordHT Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Kan bruke vann, men bør vist bruke "vaskemiddel" egnet for det "metallet" du skal vaske. Prøver å finne egnet informasjon for min bruk, om det finnes noe middel som "dekker det meste". Finnes i maaaange størrelser, større=dyrere. Største jeg har sett på er 30 liter.... Tenker at 5-6liter er "stort nok" for mitt budsjett og verksted, har ikke for mye å rutte med og ikke for mye plass. Men det skulle holde til forgassere og slike ting, og det tror jeg er verdt 2 båtlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Noen som har testet denne: http://www.dealextreme.com/p/professional-mini-ultrasonic-cleaner-220v-80850 Beholderen er ikke stor, 16.8 x 8.9 x 4.2 cm. Dvs 0.63liter. Ser heller ikke ut til å inneholde varmeelement, vet ikke hvor mye det betyr. Den gasolin saken kan varme til 80 grader. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Det dær blir for smått, kun egnet til nøkler og "BLING BLING". Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Hva har du å si om forskjellen på 40 og 50 hz? KHZ, mener Kilo De spesifikasjonene der virker forvirrende på meg Tror det blandes effekt og frekvens i annonsen For en slik sum tror jeg dette er et greit apparat. Dette er jo ikke rocket science. Hvilke væsker som egner seg til rengjøring av div. metaller vet ikke jeg. Jeg har kun væsker som er beregnet på rengjøring av bor og andre tannlegeinstrumenter Ulempen med 5L volum er om du bare skal gjøre ren en bitteliten del. Da kan du fylle karet med vann og så legge det du skal vaske i et lite glass med rensevæsker som du senker ned i vannet. Ultralyden forplanter seg fint gjennom glasset. Da kan man ha forskjellige glass med ulike væsker for ulike oppgaver. Da kan man spare mye på dyre rengjøringsmedier. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Om man bruker "flyktige væsker" som rengjøringsmedium bør man tenke på temperaturen. Ikke alle væsker som liker oppvarming til 80-100 grader. Kan bli eksplosivt. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Ikke så dumt den løsningen med glass. Ettersom jeg tenker å rense mekaniske deler, verktøy o.l så trenger jeg nok ikke så mye forskjellig av vaskemiddel. Har også lest at noen har brukt vanlig zalo-vann med godt resultat. Takk til moderator som har flyttet denne, kanskje den var båtrelatert nok alikevell Med tanke på størrelse, så har er det nok kjipt hvis man ikke har plass nok... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Har brukt ultralydvaskere for å vaske pumpetetinger før overhaling. Det ble brukt et eller annet alkalisk middel blandet med vann, varmen var 60 grader. De metallene det gjalt her var forskjellige sintrede metaller, rustfritt stål, kopper/nikkellegeringer, støpelegeringer etc. Fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2013 Jeg har et gammelt hjemmebrentapparat i rustfritt stål med innebygget varmekolbe. Er det noe å lage en UL-vasker av? Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Ultralyd er sikker bra, men koster en del for noe som er brukbart. Jeg hadde problemer med en motorsykkelforgasser som jeg ikke fikk skikk på. Det hadde stått med totaktsbensin og tørket ut slik at det hadde blitt belegg i en eller annen kanal. Vanlig skylling og trykkluft hjalp ikke. Til slutt sprayet jeg den skikkelig med Swix skismøringsfjerner (sitronsyre), og lot det virke en stund. Deretter la jeg forgasseren i en kasserolle med vann med en liten zaloskvett i, og kokte den i 15 minutter. Dyser og andre metalldeler fikk samme behandling, men pakninger og o-ringer slapp unna. Deretter ga jeg alt en liten dusj med CRC 5-56 og monterte det sammen igjen. Forgasseren ble som ny Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Mens jeg "lekte meg i sandkasa på Gløshaugen", brukte jeg en slik vasker til rengjøring av blender i et elektronmikroskop... (ca 5 µ Ø) Fant ut at vaskeren også var suveren til sølvpuss!! Sølvsmykker med kronglete ornamenter var vanskelig å få blanke på vanlig måte, men vaskeren fiksa saken raskt. Ikke la den gå for lenge.... Slike vaskere kan være tøffe. Jeg har et gammelt hjemmebrentapparat i rustfritt stål med innebygget varmekolbe. Er det noe å lage en UL-vasker av? Tror ikke det nei. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Folk I Båt Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Gasolin har tilbud på sine vaskere. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=35&sort=20a&page=2&zenid=c6c3ce013499cfae031f22f3119ab68b Har meget gode erfaringer både med butikk og varer. Sortimentet dems innen ultralydvaskere i alle størrelser er ganske bredt. Redigert 27.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Riktig rensevæske er helt avgjørende og det tar lang tid med hobbyvasker. Det er rensevæska som renser, ultralyden er kun "børsten" Jeg kjøpte en vasker fra Gasolin. Hadde oppi sjøvannspumpa, varmt vann og en god dash Zalo. Stilte inn på max. 40kHz. Fungerte så dårlig at jeg klagde og sa at vaskeren var defekt. Fikk da info om at 20kHz ga kraftigere vibrasjoner/kavitasjon og at Zalo bare tok fett. Noen poser med sitronsyre i vannet ga derimot god effekt. Når jeg får ånden over meg skal jeg teste den på en MD11/MD17 topp sammen med rustløser DeoxC fra Gasolin og se om den ikke blir rustfri både ut og innvortes. Skulle gjerne vist hva som tar sot og hva som er god rensevæske til forgasserrens. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Venter spent på ultralydvaskeren skal komme i posten. Har en eldre utenbordsmotor som trenger en grundig vask av forgaserrene. Hva bør jeg fylle vaskeren med? Den er på 10 liter, så ser for meg og ha en blanding oppi der som funker bra på forgaserrene og andre mekaniske "ting" i garasjen. Noen her som har opparbeidet seg erfaring med disse? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 (redigert) jeg har brukt vann tilsatt sitronsyre og zalo , og deretter rent vann , og det fungerte. Selv om det sikkert fins bedre remedier. ellers funker jo forslaget til pathfinder lenger opp med å ha vann i beholderen om det er stor vasker, og ha en mindre beholder med egnet renseveske oppi for det man skal vaske Redigert 9.April.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordland Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Her har eg Yamaha 9.9/15 hk forgasser i kinavaskeren min. Rensevæske fra gasolin. Ble rullende rein. Ser kordan skiten "røyker" ut av kanaler Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.