Jump to content

VP md21b, lekkasje rundt dyse. Hvordan vedlikeholde kjølesystemet?


Alfonzo

Recommended Posts

Heisann! Har nå kjøpt meg ny båt,med en volvo md21b.Har jo lest en del negativt om denne motoren,men det tror jeg nok skyldes mere dårlig bruk,en at motoren er dårlig.Men uansett,så er denne motoren i fin form,bortsett fra noe småtteri som jeg håper å få svar på hær.

 

1.Har lekasje på en dyse,det kommer svart koks ut rundt den,å står å fiser når motoren går.Er det bare å ta ut dysa,å skifte tetning her,uten noe hokus pokus?

2.hvor høy temperatur tåler disse motorene før at det blir kritisk?

3.Hva bør gås over på kjølesystemet for å holde det i best mulig form?

 

Ha ellers et godt nytt år båtfolk:)

Link to post
Share on other sites

1. ja, det er 'bare' å bytte pakning. Går også an å gløde den som sitter der. Jobben består i å gjøre rent, kan også være vrient å få ut dysen fordi den er kokset fast. Momentnøkkel må benyttes under montering.

2. original termostat var på 72grader, men motoren fungerer fint på 80. Gir mye bedre effekt på defroster/bereder.

3. kjølesystemet på disse motorene er overdimensjonert og gir normalt ikke problemer. Om noe skjer så er det vanligvis dårlig sirkulasjon av saltvann pga: (i prioritert rekkefølge)

-gjengrodd inntaksside på oljekjøler. (skall av blåskjell)

-gjengrodd eksosbend (rust)

-inntaksside av varmeveksler tilstoppet av gummirester fra impeller.

Link to post
Share on other sites

jeg var utfor i forbindelse med topp paknings bytte at det var hakk i pakkningsflaten til dysa.Kunne se ut som tidligere eier hadde prøvd og kløvd kobberringen med en meisel el.Fikk da problemer med og få den tett med uorginale tettninger som fulgte med fra et dieselverksted når dysene var inne til overhaling.Den orginale kobberringen var tykkere,brukte den og økte momentet en liten anelse og siden har det holdt tett...men uansett pass på og få rette tykkelse med tanke på høyda til dysa.Ellers kan du få no hard gange og meget røyk utvikling pga forandret tennings tidspungt.

Link to post
Share on other sites

ok. ja får vel bare begynne å skru da,men ser det er forskjell på dysene på min motor,sammenlignet med dem som er på motorene i service manualen som ligger her inne.De motorene har en klave som går over dysa med mutter i vær ende,men på min er det en stor mutter rundt hele dysa.Men regner med det er bare å løsne den store muttra,så er det vel å trekke dysa rett opp? eller er det noen andre knep?

Link to post
Share on other sites

Sikker på at det er en original MD21 du har? Kan du poste bilder av motoren og den festemekanismen for dysene?

 

Ja, det er bare å trekke dem rett ut, forhåpentligvis går det helt greit. Det som kan skje er at dysen er 'støpt' fast i koks, da må man få løst opp dette før den kan trekkes ut.

 

Det med luft er bare rykter, overhodet ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Akkurat, det har jeg ikke fått med meg.

VP har tydeligvis endret topplokket helt på slutten av produksjonen. Alternativt at det er topplokk levert som reservedel i de senere år som er slik.

Da melder jeg pass, har som du skjønner ingen erfaring med denne festemekanismen. Kanskje Polarn vet noe om dette.

 

(At jeg spurte om det var original VP er fordi vi har sett eksempler på at hjemmemariniserte Peugot/Indenor maskiner har blitt solgt som VP MD21)

Link to post
Share on other sites

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde samme type eksoslekkasje på min VP2003T i fjor høst.

Mer om det i DENNE tråden.

Jeg aner ikke om det er like knotete å få ut dysehylsen på en md21b.

 

Jeg har vist ikke skrevet hvordan det endte, men enden på visa var at jeg måtte av med toppen og sende den til overhaling.

Jeg hadde verktøyet som skulle til, men det var ikke mulig å få ut den dysehylsen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei.Tror nok det er ganske kurant å skifte den tettningen på min motor,er vel bare å dra opp dysa,så skal ringen liggen under den.(håper jeg)

Hvilken topp dette er vet jeg ikke,men hvil tro det er en alu topp dette og,men håper noen kan svare på hvilken topp det er,og hvorfor dysene er montert anerledes en på andre md21.så er det flere som har innfo om dette emmnet,er det bare å synge ut:)

 

Selv er jeg for tiden ombor på jobb,så får ikke sett så mye på det før til helgen når jeg kommer hjem,men er takknemmlig for alle gode svar som kommer.:)

Link to post
Share on other sites

Motoren har alu-topp. Hvis du er bekymret for å dra ut hylsen (slik som på f.eks. 4x-serien) så har ikke MD21 noen hylse, iallfall ikke den opprinnelige toppen. Fordypningen som dysen sitter i er frest ut direkte i aluminiumen.

Antagelig kommer den ut uten problemer, men om den sitter fast er det som nevnt bare å få løst opp/pirket vekk koksen.

Link to post
Share on other sites

...md21b.Har jo lest en del negativt om denne motoren...
Er ikke dette Peugeot/Indenor? Den er jo skuddsikker i bil men må behandles med fornuft. Alu.topp = kjør den forsiktig varm og la den kjøle seg ned før stopp så har du motor lenge :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Søker man på denne motoren,så kommer det jo opp masse negativt om motoren.Tror ikke denne motoren er værre en andre motorer vist den får rett stell og vedlikehold.

Den trenger vel kansje litt ekstra forsiktighet med tanke på belastning en andre motorer,men nå trenger jo alle motorer sin pleie for å fungere opptimalt,får de ikke det,så går det jo til dundas med alle motorer.

Link to post
Share on other sites

Var alutopp til den du linket til som var min en gang. Din motor er da en MD21B. Av min lærdom kan det være greit å ta ut sjøvannspumpa og gi den nye pakninger først som sist.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

VP MD21 med støpejernstopp er mer sjeldent enn hønsetenner.

Motorens dårlige rykte har intet med at toppen er i aluminium å gjøre, alu-topper har vært vanlig siden krigen.

 

Årsaken til elendigheten ligger i at denne, samt dens 6-syl. bror MD32, frem til slutten av 70 tallet var VP's eneste tilbud til de med mindre planende båter. VP tok en liten, lett, sugemotor og satt maksturtall til 4500rpm....

 

Motoren fungerer, som Sveinha skriver, svært bra i bil, men i en båt er det mange som bare har én hastighet, full gass. Spes. når motoren, som ofte var tilfelle med disse installasjonene, egentlig er altfor liten for båten.

 

Direkte fra kald motor til full gass og visa versa fører til en stor termisk belastning på motorer som har topp og blokk av forskjellige metaller. Når den uttatte effekten i tillegg var altfor høy ble resultatet blåste toppakninger og skjeve topplokk.

MD32 var verst, og skal etter sigende ha fått klengenavnet 'Krølltoppen'.

 

Først i 1980 fikk VP et skikkelig alternativ til planende båter med introduksjonen av TAMD40A på 165hk.

Link to post
Share on other sites

Apropo TAMD40 og TMD40, er det noen forskjell på turtallet på de? Ser at begge er oppgitt til 3600 omd. Men stemmer det?

Beklager for avsporingen fra MD21`n

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg hvordan jeg får løs dysene på denne toppen? er det bare å løsne den mutteren som sitter rundt dysen nede ved toppen? Denne sitter som berget på min motor,å tør ikke ta i noe før jeg vet dette er greit.Finner jo ingen forklaringer noen steder om disse dysene,finner bare om dem med denne klaven over som er festet med 2 muttere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...