Morten_L Startet 31.Desember.2004 Del på Facebook Startet 31.Desember.2004 Jeg har kutterstag og lensetakler på seilbåten, men synes det er noe styr med lensetakler spes ved alenesegling og kryssing innaskjærs. Jeg ønsker derfor å finne en løsning for iallefall å slippe lensetaklene ved lettvindssegling med kutterseglet. Jeg har sett andre båter med lignende rigger ha strut (forovervendende salingshorn) der kutterstaget er festet, og min teori er som følger: hvis jeg monterer strut der kutterstaget er festet kan jeg kutte ut lensetaklene i moderat vind. Noen synspunkter og erfaringer om dette? Legger med et forsøk på en tegning av riggen, med strut inntegnet Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Går det ikke greit å bare dra lensetaklene frem til masta, og seile uten når du aleneseiler? Har ikke hatt båt med lensetakler selv, men har seilt på bl.a. Comfortina 32, både tur og regatta. Lensetaklene brukte vi for å få større høyde på kryssen (2-3 grader), men de var ikke nødvendige for å holde riggen oppe. Muligens med unntak av spinnakerseiling i MYE vind, men da snakker vi ikke om aleneseiling Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
OT-flyktning Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Har fjernet den andre, identiske tråden. Var vel en eller annen 'dobbelklikk som ført til den. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 31.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Ja det var en liten dobbeltklikking. Når jeg seiler uten lensetakler med kryssfokk (på kutterstaget) beveger patiet mellom salingshornene på masta seg skummelt mye langskibs selv ved moderat vind, så jeg har ikke tatt sjansen på det. Jeg har rette salingshorn så det er bare akterstaget og undervanta som støtter masta aktenfra. Og å krysse med genoa på det fremste staget er mild sagt tungvint. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 31.Desember.2004 Del på Facebook Svart 31.Desember.2004 Det aller enkleste må være å flytte kutterstaget slik at det festes ca. 30-40 cm under forstaget. Akterstaget vil da være godt nok. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 1.Januar.2005 Del på Facebook Svart 1.Januar.2005 Det er vel 2 hensyn å ta her. Står riggen uten lensetakler? Dvs er vantene tilstrekkelig aktovervendte slik at lensetaklene bare har en strammende effekt på forstaget (som på min Arcona 32 med lensetakler som tilleggsutstyr), da er lensetaklene unødvendige på lettvinds turseiling. Jeg planlegger å kunne flytte lensetaklene bort til rekka en meter bak masta og sette dem der når jeg turseiler, da vil de sære stort sett ute av veien men enkelt kunne kobles på ved regattaseiling. Hvis salingshornene ikke er aktovevendte har masta nesten ingen støtte akterover (slik som f.eks Banner 28 og 1/2 ton, mange gamle X båter osv). Da er lensetaklene nødvendige og masta lever et utsatt liv uten lensetakler. Når det gjelder strut er dette vel en støtte til øverste del av masta på brøkdelsriggende båter. Dette stiver vel av øverste del av masta slik at akterstaget i en viss utstrekning vil støtte masta akterover men ville ikke fjernet lensetaklene hvis ikke vantene var tilstrekkelig aktovervendte. Men det er bare min mening. MVH Tore Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Jeg har også kutterstag og lensetakler. Fokka på kutterstaget brukes nesten ikke. Det er kun dersom det blåser hatter og halm. Kutterstaget har en Pelican-sjakkel i enden og teites med VariVant. Står vanligvis inne ved masta, men kan settes på under minuttet. For å lette styret med lensetakler, har jeg montert ei blokk oppe i akterstaget, ca 2 m. over hekken. Gjennom denne blokka går det en "bungeecord" ned til øverste blokka i lensetaklene. Når jeg slår, lar jeg bare gå lo lensetakkel, og den trekkes ut av veien. Fungerer OK, selv med min ganske lange bom. Nå er det jo slik at dersom jeg somler med lensetaklene, er det ingen katastrofe. Båten har bakoversvepte salingshorn, og riggen står bra uten akterstag og lensetakler. Alle tre må kunne betegnes trimliner. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Morten_L Svart 2.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Her er to forskjellige løsninger på problemet mitt knipsa i sommer. Her er det strut som jeg skrev i mitt første innlegg, han har også kutterstag og rette salingshorn Her er en med stagene plassert rett under hverandre i masta som GeirKS foreslår. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Hej Morten ! Jag snakkade 'kutterstag' med Selden på mässan förra året! Jag tror dom sa, att placerar man kutterstaget max 10% av mastens längd under förstaget så behöver man inga lensetakler, då klarar maströret det 'moment' som bildas! (dvs Geirs modell) 10% kan oxo ha varit 6%, kommer ikke ihåg exakt, ring Selden så får du ett riktigt svar! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 3.Januar.2005 Del på Facebook Svart 3.Januar.2005 Jeg tror ikke du slipper unna lensetaklene slik båten er rigget. Genuaen er flyttet ut på et peke, og forankret via waterstag samtidig med at kutterstaget er satt som et forstag på en brøkdelsrigg. Jeg antar at vedkommende som rigget dette opp, la opp til å seile med to forseil. Jeg slutter meg til de som sier at kutterstaget flyttes til 20-30 cm under forstaget. Da unngår du press i riggen hvor intet press skal være. Riktignok kan du ikke lenger føre to forseil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.