sofa Startet 1.Januar.2012 Del på Facebook Startet 1.Januar.2012 Hei Som emnetitelen indikerer så lurer jeg på om de mørke brune 18mm forskalingsplatene er limbare.Jeg skal lage nye dørkplater i båten. og må lime ny motor romsisolasjon på den ene siden og på den andre siden tenkte jeg å lime ny natedørk med epoksy,siden platene er behandlet med ett eller annet så lurer jeg på om noen har erfaring med lim eg disse platene. Holder det med å rubbe overflaten ?? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Jeg ville ha slipt med en rundell og 60 korning. Det burde gjøre susen. Vi limer noen slike plater med skai der jeg jobber. Og har ikke hørt noe om at det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Liming av laminat foregår ganske likt med de fleste materialer når man bruker epoksylim. Det som er viktig er en frisk overflate (ikke værbitt, gjerne litt ru eller porøs), at overflaten er helt fri for fett, godt fordelt lim på begge flater, jevnt press og å unngå luftbobler. Måtte lime natedørk på slike plater selv forrige sommer. Gikk lett over over med eksentersliper og 60-papir (bare så mye at overflaten ble ru, har lite hensikt å slipe gjennom filmen), avfettet med aceton og limte så med epoksylim. Kan være en fordel å bruke en annen plate som mothold mot natedørken, for et jevnt resultat. Ikke dumt med noe plast, f.eks. en søppelsekk eller lignende, i mellom for å unngå å lime fast motholdsplata på feil side av natedørken. Selv brukte jeg i tillegg noen kraftige lekter over og under laminatet for å fordele kraften fra tvingene godt. Kan være en fordel å bruke godt med tvinger og stramme dem til fra en ende av plata slik at eventuelle luftbobler i epoksyen presses gradvis ut mot enden av laminatet. Motorromsisolasjonen kan limes med kontaktlim eller gulvlim, selvfølgelig avhengig av hvilken type isolasjon du bruker. Kontaktlimen er kjapp å jobbe med, men det er ikke alt av skumgummi som tåler denne. Gulvlimen er snillere, men det går lengre tid før den har herdet. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Min erfaring er at Sika,Tec-7,epoxy og polyester hefter godt på disse platene. Er smart å slipe vekk mesteparten av maling på disse platene,gjerne rufse litt opp i trefibrene ved bruk av Poly/Epox. Tec-7 hafter og sitter godt nesten uansett... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
stjernen 2 Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 visst du bruker forskalingsplater så er dem innsatt med olje,,men det finnes også plater uten olje. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Hei De vanligste forskalingsplatene er bare 15 mm og de er innsatt med olje eller voks under trykk for at betongen ikke skal få feste. Hvis du skal kjøpe platene nye ville jeg fått dem fra et verksted som lager lastebilpåbygg. Da får du ønsket tykkelse og ru overflate uten film. Tror nok at lim holder på forskalingsfiner hvis du rubber den litt, men det er mye bortkastet arbeid hvis ikke.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Tom Rør Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 De "blanke" som vi før kalte finskeplater, er vel ikke satt inn med noe på overflaten så vidt jeg kan huske. Har en stående i kjeller´n, og den er ikke feit i overflaten, bare blank og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Om det er snakk om finskproduserte kryssfinerplater er dette bjørk kryssfiner av aller beste kvalitet. Det er no mykje Kinesiskproduserte plater på markedet med same film. Den mørkbrune filmen som er på disse platene er Fenol - gjerne 120g pr m2. Fenol er eit svært vanskelig stoff å lime på, og mange typer lim vil ikkje hefte over tid. Undersøk om limen du vil bruke hefter på Fenol. Eg meiner Sika har fjerna ein etsande komponent i ein av dei populære limane sine - eg hugsar ikkje nummeret - og sist eg prøvde denne på fenol kunne eg dra limen av etter at den var herda. Redigert 1.Januar.2012 av Upnorth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Hei Takker for mange innspill Jeg har brukt store mengder forskalingsplater til nettopp , forskaling og har aldri prøvd å lime dem . De vanlige bjørkefiner platene er innsatt med en slags olje. Vi brukte en stund noe rusiskproduserte plater , men de var av en elendig kvalitet, de slapp i liminga De mørke brune er av en mye bedre kvalitet,er vannfast og stive, så jeg tenkte at de måtte være egnet som dørkplter, men så var det da med limbarheten. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Er det slike Peri plater eller hva dem heter,du tenker på? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
:båt1 Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 finskeplater kaller jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Januar.2012 Del på Facebook Svart 3.Januar.2012 Jeg bukte slike plater ved dørk i gammelbåten, limte teakstaver på ene siden med epoxy og støy isolasjon på andre siden med kontakt lim.. ikke noe problem i det hele tatt.. brukte en grovkornet rondell på vinkelsliperen før jeg limte.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.