Jump to content

Epoxyarbeid i båt på vinteren?

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg skal feste endel treklosser i akterkabinen på FRI. Disse skal festes i overgangen skuteside, dekk, og jeg planlegger å lime de fast med fortyknet epoxy, og deretter laminere de med glassfibervev.

Det går greit å få høy nok temperatur under dekk, men fribord og denne delen av dekket er i enkeltlaminat, og vil jo nødvendigvis være nedkjølt nå på vinterstid. Er det mulig å få epoxyen til å herde på tross av dette?

Eller er det andre metoder enn epoxyliming som kan anbefales som vil kunne benyttes på vinterstid? Klossene får moderat belastning, de skal holde en list som fester inn takpaneler, og gi innfesting for gardinlist.

Regner med at Tec7 ville taklet temperaturspennet, men er usikker på om dette vil holde i det lange løp.

Heisan

Jeg vill ikke brukt tec7 som lim, det finnes bedre saker på markede.

Selv limte jeg fast to tilpassede lektebiter helt bak i hekken, på disse skrudde jeg fast kjettingkassa (blir jo litt vekt)til ankervinsjen.

Dette har ikke flyttet seg en milmeter i løpet av sessongen som var. Tror det het "fast" eller noe slikt, ble kjøpt på montèr.

HeisanJeg vill ikke brukt tec7 som lim, det finnes bedre saker på markede.

Min erfaring med Tech7 er at den limer godt. I forbindelse med bytte av targabøylen så skulle jeg ta antennefoten til TV´n som var limt med Tech7. Jeg rev med meg gelcoaten og tok et godt jafs av glassfiberen også.Men dette var limt sist sommer. Hvordan det blir etter noen år vet jeg ikke.

Heisan

Vi kan godt diskutere tec7 vs xxxx, kommer nok aldrig helt i mål. Har prøvd både tec7 og fast, og en av grunnene til at jeg begynt å bruke fast er at den nesten umiddelbart holder veldig godt fast i det materialet du presser på. Og det er en veldig god egenskap når du limer på vertikale flater.(Ellers kan det vel kanskje bli litt sånn at noen liker mora og.........).

Men jeg hadde garantert ikke tatt jobben med epoxy og glassfibervev når det finnes så mye bra lim.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)

Limer selv ting i kald båt med Terostat 9220 Kraftlim. Herder selv i minusgrader. Har limt taket på min Citroen D-modell med dette limet, og vi brukte det til liming av vinger/spoilere på biler i min tidligere jobb. Det pleide og komme en selger innom som solgte bla Kraftlim, han hadde limt skaper i X-finer opp under dekk, rett på glassfiberen med det i sin båt og det var aldri tegn til at det skulle gi seg.

Limte nettopp i ei plate der batteriet til baugpropellen skal stå.

002baugprop.jpg

Henger som bare det...

I tillegg er det bittelitt elastisk, slik at vibrasjoner og slag dempes og dermed er faren for at ting sprekker i limingen eliminert...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...