Jump to content

Lyd i båt, kan det bli for mye?

bella580C

Lyd i båten  

127 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Heisann.

Monterer mere lyd i båten min og oppgraderer nesten alt.

Men kan det bli for mye?

For meg er det viktig at det ser fint ut, ikke at lyden skal sprenge alt.

Eg synes min båt passer å ha høytalere og stæsj....eller?

Hva har du? Legg gjerne inn bilder.

Jan ketl

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

JA.. Du har helt klart for mye lyd i båten din. Ikke nok med det, men det var da en forferdelig ulyd også. :puke:

Sånn ulyd har så vidt meg bekjent aldri kommet fra min båt og jeg ville hatet om du skulle legge deg i nærheten av der jeg lå for å nyte lyden av bølgeskvulp og lyden av stillhet. Nesten like ille som når noen får det for seg at alle liker gitar og/eller trekkspill med dertil tilhørende helgefulle middelaldrende liksomtrubadurer som tror de nesten kan teksten til en eller annen pop eller allsanglåt og derfor ender opp med å synge til solnedgang om de har drikke nok.

Det er nok ulyder i hverdagen om du spør meg.

Det ble mye eder og galle på en gang, men det var du som spurte :-)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nå er det vell omtrent umulig å høre hva som er "ulyd" når man hører lyden fra en "mobilvideo".

Jeg har også brukt mye penger og tid på stereo de siste 15 årene, og skal også ha litt lyd i båten på sikt. Finnes uansett "kvalitet" og "kvantitet" på lyd, og jeg gidder ikke høy lyd som låter søppel. Da er det bedre med lav og fin lyd.

Å bygge en god stereo i båt tror jeg nok er en tung jobb, så det er nok bare brife og partyfaktor igjen i de fleste stereoer som er montert slik.

Det blir nok aldri for mye "lyd", men det blir fort for mye "Ulyd".

Hehe......bra. Kom med innspill her....

Jeg spiller denne ulyden når eg er helt aleine i båten. Midt på fjorden, eller på vinteren når den står i garasjen

Uttern C 56, mercury 50.

Neida, det blir sjelden for mye lyd. Syntes oppsettet ditt virket bra jeg, dog håper jeg de tåler en sjøsprut med mindre båten alltid står i garasjen. Subben din står farlig utsatt til og burde kanskje vært moderert til en 12" siden den ble litt "overkill" for plassen der den går helt i dørken og borti lyset ditt. En annen ting er at det er kanskje en litt rar prioritering, hva sier du når damene spør om å få låne dassen? Nei, den er blokkert av stereoen så da må vi nok sette deg i land.

Jeg har selv litt lyd i båten, 2 stk 10" bass 2 stk 6" fulltone 2 stk 5,25" fulltone og 2 stk DLS fulltone boxhøyttalere, dette drevet av 3 stk separate forsterkere og hoveduniten selv. Har såpass mye å justere på at jeg nok enda ikke har fått kalibrert til de beste mulige ytelser, men holder gjør det nok i de fleste tilfeller, dog er det vanskelig å få god og mye lyd i båt, en ting er utstyret, en annen ting er ens båt relativt mange områder.

Du tok meg ikke akkurat på låtvalget der, men jeg støtter ett bra musikkannlegg i båt som i alt anna.

God og bra musikk må ut gjennom ett bra stereo-oppsett, trikset må vell være å unngå strømtyv samt legge litt i kvalitet med tanke på støy, Som skrurring i glassfiberplater,

knissing i teaklister, skrangling i tomme oppbevaringsrom eller løs radaranntenne på vei ned fra flyen:P

I mitt `HappyDays` prosjekt skal jeg sannerlig ha bra lyd til de rette stunder og omgivelser, siden jeg er verken familiefar eller pensjonist enda :giggle:

JA til bra musikkannlegg og hensyn.

NEI til å Spille sidemannen i senk en feslig lørdagskveld ved en ellers så fredelig gjestebrygge.

:flag_bp:

Redigert av StianJunior (see edit history)

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Synes det så bra ut, kanskje litt overkill? Kan du fortelle hva som står i, og litt bilder?

Jeg har selv bare 2 stk runde sonyhøytalere.. skal oppgraderes til 2 stk 6x9 til sommeren tror jeg. Jeg er bare litt skeptisk til å skjære hull i båten for å montere de;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Mange blander god lyd med høy lyd, andre vet ikke hva god lyd er for noe.

Også har du de som ikke er så kresen, ikke spesielt morsomt når man sitter på laptopen og sorterer mp3 filer i stuen...

Selv foretrekker jeg mindre høyttalere fordelt over større område, da blir det gjerne passelig nivå for alle ombord.

Det verste jeg vet er når det spilles høyt kun med det mål å nettopp spille høyest mulig, litt alkohol innabords og enkelte hører ikke at stereoen roper om hjelp.

Selv synes jeg Clarion leverer gode produkter.

Hei jeg driver med musikk på fritiden og spiller gitar i forskjellige samenhenger. jeg har aldrig brukt masse penger på stereo hverken i bil, båt eller hjemme. Hovedsaken for meg med et lydanlegg til privat bruk er at musikken som avspilles blir dynamisk og at frekvensene er naturlige og balangserte. Høy lyd får jeg mer enn nokk på spillejobb.. totalt uviktig med høy lyd i båt, fordi om du har innfelte høytalere i skrogsiden fungerer hele båten som en resonanskasse og lyden bærer utrolig godt på sjøen, noe andre på sjøen skjelden setter pris på. I min askeladden har jeg en vanlig standard marinestereo og innfelte marine høytalere, som er laget for maritimt miljø.. Forsterkere og gitarer derimot er noe jeg legger mye penger i, hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

.. har drevet med lyd/audio/hifi i over 30 år og har følgelig bruk mye penger på dette hjemme.

Men i båten har jeg kun en batteridrevet radio.

...

JA.. Du har helt klart for mye lyd i båten din. Ikke nok med det, men det var da en forferdelig ulyd også. :puke:

Sånn ulyd har så vidt meg bekjent aldri kommet fra min båt og jeg ville hatet om du skulle legge deg i nærheten av der jeg lå for å nyte lyden av bølgeskvulp og lyden av stillhet. ...Det er nok ulyder i hverdagen om du spør meg.

..

Huff...

..Jeg har også brukt mye penger og tid på stereo de siste 15 årene, og skal også ha litt lyd i båten på sikt. Finnes uansett "kvalitet" og "kvantitet" på lyd, og jeg gidder ikke høy lyd som låter søppel. Da er det bedre med lav og fin lyd.

... det er nok bare brife og partyfaktor igjen i de fleste stereoer som er montert slik.

..

...Plagsomt med dei som alltid skal tvinge andre til å høyra på ulydane dei velger å omgi seg med. ...

Enig med siteringene over her.

Skal jeg høre musikk med kvalitet gjør jeg det hjemme.

Fint at du er obs! på at andre ikke blir plaget med din musikk, som kan oppleves som støy av andre.

På sjøen "bor" vi ofte nær hverandre samt at lyden bærer langt, så vær snill og vis hensyn.

Så lenge lyden er av topp kvalitet kan man ikke få for mye lyd i båt. Nå er det umulig via mobiltelefon og gjenskape hvordan lyd du faktisk har.

Feilen svært mange gjør er at komponentene og anlegget ikke spiller godt i sammen. I båt er dette i tillegg en langt større utfordring en i både bil og hus. Typisk er for stor sub der man gjerne har en ekstra forsterker. I tillegg til feil deling av frekvens til sub. Fulltonehøytalerne får ofte bare strøm fra selve spilleren og de elendige 50 juksewatt som disse har.

De fleste anlegg i båt som spiller høyt spiller også feil. Det blir slitsomt å høre på, nesten uansett musikktype, men unntak finnes selvsagt. Et sikkelig balansert anlegg kan man også spille meget høyt med uten at dette er slitsomt også.

Selv har jeg hatt mye lydutstyr i alle mine båter. I nåværende båt har jeg faktisk nå droppet fulltone høyttalere, men har separate elementer for diskant, mellomtone, bass, og sub-bass (les subwoofer), med dertil egnede delefiltere, som har gitt meg muligehtet til friere plassering, og nøyaktig justering av frekvensområder som da passer godt til min båt. Samtlige elementer har egne kanaler fordelt på 2 forsterkere + sub forsterker. Tilsammen 5 kanaler.

Dette krever selvsagt litt strøm, men det er selvsagt bare å kompansere med nok batteri og lademuligheter. Selv har jeg 4x110 AGM på forbruk.

Personlig har jeg hoppet over produkter med lys og fancy bling-bling da dette ikke gir meg bedre lyd... ;) Men det er en smakssak.

Til slutt vil jeg påpeke at jeg mener det er en PLIKT til å ta hensyn til andre når det gjelder lyd på sjøen. Jeg også er på sjøen for å kose meg, og noen ganger vil jeg ha litt liv, men andre ganger søker jeg stillhet og ro.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Nei det kan ikke bli formye lyd i båten, jeg er også en ivrig Audio frik, i hjemme har jeg brugt mye tid å penger på stero i stuen og til hjemmekinoen, jeg har byggd utalli mange stereor i bil og har også i dag et realt anlegg i bilen. i båten har jeg også bygd opp et greit lyd anlegg.

det jeg syns er viktig er at lyden i båten spiller rent og at det gjør det selv om eg skrur opp lyden jeg har 2x6x9 bak i båten og et sett 6,5" med egen diskant fremme i båten, det at jeg da kunne sette diskantene opp og ha 6,5" nede gjør at lyd bilde i båten blir meget gunstig, jeg har også en kraftig subb som gjør seg godt i båten.

jeg er opptatt av fin og og god kvalitet på lyden min så jeg bruker kun Focal høytallere og da forterkere som står i stil med elementene sån effekt messig. på videon din så har du filmet noen høytalere og de ligner veldig på de som blir solg på Biltema, og da er veld lyden og kvaliteten der etter.

men selv om man har mye lyd i båten så er det viktig for meg at man tar hensyn til andre på forden og at men da kan spille lit høyt og la anlegge få trøkke lit når man er i omeråder uten andre båtferierende eller folk som er ute får nyte sjøen ro og behag.

så så lenge man viser hensyn til andre så kan man ha så mye lyd man bare vill.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

...Til slutt vil jeg påpeke at jeg mener det er en PLIKT til å ta hensyn til andre når det gjelder lyd på sjøen. Jeg også er på sjøen for å kose meg, og noen ganger vil jeg ha litt liv, men andre ganger søker jeg stillhet og ro.

/Chaos

... jeg er også en ivrig Audio frik, ...

men selv om man har mye lyd i båten så er det viktig for meg at man tar hensyn til andre på forden og at men da kan spille lit høyt og la anlegge få trøkke lit når man er i omeråder uten andre båtferierende eller folk som er ute får nyte sjøen ro og behag.

så så lenge man viser hensyn til andre så kan man ha så mye lyd man bare vill.

Er glad for at dere også er opptatt av å vise hensyn. Fint at problemet belyses.

For mye lyd kan justerst ned med volum knappen.

Har selv ett digert anlegg ombord. tre ground zero 12"subber, ti 6.5" focal, to 5,5 focal, to beist av noen PLS forsterkere, en GZ forsterker

Og ute har eg to 6,5" og to 6x9 Helix marine(tror jeg di heter) høgtalere ... dette er vel å merke i en 50 foter,men det er en invistering eg ikke har angret på, dette gir eit fint lydbilde i hele båten og ett avsindig trøkk :fireworks3:

Man må selvsagt bruke hue og tenke på andre som skal kose seg på sjøen, men når man er ute på det opne hav er det bare å dundre løs.

Det er en spes. feeling å ligge i tredve knop, i krapp motsjø med anlegget på full drus med noe ac/dc eller lignende, jeg får gåsehud!

Å bygge anlegg i båt er ikke så dumt, di fleste båter er meget godt dempet, meg alcantara el. og man får meget god lyd, ikke minst trøkk

Kan ikke sammenlignes med bil

:yesnod:

Redigert av zoltan (see edit history)

Det kan vel ikke bli for mye anlegg, eneste er at en må tenke seg om hvor det brukes..

Litt kjedelig for båtnaboen som la seg til ro for å nyte stillheten at det spilles full musikk et par meter unna.. Men som du nevner så midt utpå på full gass er det bare å skru opp lyden :thumbsup:

Hadde en gang for 10 år siden plan om å kjøpe en billig snekke og bytte ut salongen framme med 4 stk 15" subber og masse 6x9".... det ble med planen :wink:

Ser flere spør hva du har av anlegg oppi båten jeg lurer og :smiley:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Da er det på tide å si hva jeg har i båten...

2 stk 6X9 foran, 3 veis pro 270watt... kjøpt på Biltema.

2stk 6,5 bak, 2 veis pro 180 watt...kjøpt på Biltema.

1stk 12 tommer subwoofer 4 ohm, kjøpt på Jula.

1stk forsterker på 1000 watt, kjøpt på Jula?

1stk forsterker til å drive sub'en. Usikker hvor stor, fikk den av en venn.

1stk cd spiller, boose, den sto i båten fra før. Er vist 4X 25 watt.

Så prisen på dette da.....under 2000 kroner.

Eg kjøpte dette fordi eg likte fargen og stilen på høytalerene fra biltema. Og fordi dette hva billig. Dette gjør at det ikke er så farlig om det slutter å virke om saltet tar knekken på det hele :-)

Slik er det...

Uttern C 56, mercury 50.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...