Jump to content

Syrebad til rustfjerning, trenger tips

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :cheers_wine:

Har kjøpt en gammel scirocco GT2 til gutungen, og skal lære han litt opp som mekaniker. Vi skal fikse en del på understell, og der er det alltid rust på deler. Så har eg ein gang lest om syrebad som man legger deler i en dag og to, for å fjerne rust.

Hvilket stoff er det?

Og finnes det noe slik stoff som ikkje tar gummi i foringer? ...sikkert litt i overkant håpefull den... ?

Tenkte blande i en avsagd 200ltr blå plasttønne, men vil den tåle slik stoff?....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Selv har jeg brukt saltsyre i alle år,da bare sprayer jeg delene og skyller dem i vann etter noen sekunder.... Som nytt!

Enkelte deler må behandles 2-3 ganger for å bli helt blanke,skyll i varmt vann,tørk og få på lakk fort som F....

Brukt det på biler i stedet for sandblåsing før rustsveis.

Funker best med varmt vann forde det tørker raskest.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Ellers har jo Seajet fosforbasert vannlinje rens som jeg synes fungerer bedre som øyebadevann enn rur-rust osv fjærner.

TC-nano har også en "rustkiller" som er ekstreeeeemt bra...... Fikk en 3L prøve av dem,men vil påstå cola og ketchup tar rust bedre.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Jeg slenger alt av rustne bolter, tenger, sjakler osv i 30% saltsyre. Rusten koker vekk på et øyeblikk. Så skylles i rennende glovarmt vann. Disse tre sjaklene så før et minutts behandling i syre ut som tre brune klumper.

sjakler.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fordelen med Ferro-bet'en er at den etterlater en slags rustbeskyttende grå hinne, kan nesten se ut som galvanisering. Dette gjør at metallet ikke umiddelbart danner en ny rust hinne slik som med saltsyre.

jeg har iallfall helt kuttet ut saltsyre etter at jeg 'oppdaget' ferro-bet'en.

(Flytter tråden til ÅF da rust er noe som båtfolk også er intr. i)

dette gjør nok også susen http://www.strip-all.com/no/

jeg bestilte meg denne for å prøve litt

dchalv2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei folkens :newyearsign:

Jeg er daglig leder for Ferro-Bet og besvarer gjerne spm vedrørende rust og rustbehandling.

Mitt problem med å delta i forum er at "alt" jeg sier blir tatt som reklame av admin på sidene. Selv om det er mine konkurrenter jeg snakker varmt om....

Om jeg kan informere dere uten av mine komentarer blir slettet, hjelper jeg dere mer enn gjerne!

Så om admin på dette forumet kontakter meg og gir meg rettningslinjene for hva jeg kan og ikke kan bidra med, ville det vært flott.

Min store kjepphest er å gi informasjon om behandling av metall, da det er så utrolig mange dårlige råd der ute som kan bli ekstremt dyre om du følger dem.

Men fram til jeg får et OK fra admin, er jeg litt forsikitg med å si for mye ;)

Om dere ønsker å ha en egen post om rustfjerning som jeg kan komentere på/i er det helt flott.

Med vennlig hilsen.

Jan Magne Andreassen

A/S Ferro-Bet

Med vennlig hilsen

A/S Ferro-Bet

Ja stemmer at jeg har en post der, bra at den falt i smak :)

Så om dere vil at jeg skal ha en lignende sak her, gjør jeg mer enn gjerne det!

I tiden fremover vil jeg jobbe mye mot båtmarkedet, så om dere ønsker å være med på den prosessen blir jeg meget glad!

Er veldig spennende å snakke med dere som har båt som lidenskap, for da lærer jeg også masse.

Og i den prosessen jeg er i nå, der vi utvikler produkter til båt - Norge ville en slik dialog være superb!

MVH

Ferro-Bet

Med vennlig hilsen

A/S Ferro-Bet

Så om admin på dette forumet kontakter meg og gir meg rettningslinjene for hva jeg kan og ikke kan bidra med, ville det vært flott.

Poster det her så andre leverandører kan se det.

Vi er veldig glade for at profesjonelle deltar på forumet med sin fagkunnskap, men ønsker selvsagt ikke at det postes ren tekstreklame.

Om man deltar med objektiv informasjon i tråder der dette er naturlig så går det fint. Er også lov å nevne navn på egne produkter der det faller seg naturlig.

Rust/korrosjons-problematikk er ofte oppe på forumet og ferro-bet har vært nevnt 460 ganger...

Eksempler på hva vi ikke godtar:

Leverandører som melder seg inn og starter med å opprette emner om sine egne produkter, gjerne i kombinasjon med bumping av eldre tråder som omhandler produktene.

Annonsepregede postinger.

Vi setter pris på at leverandører tilkjennegir sin firmatilhørighet. Dette kan man f.eks. gjøre ved å legge inn firmanavn, evnt. også eget navn, i signaturen.

Sjekk restriksjoner som er nevnt på den siden.

Nå er det vell slik at de reklameavtalene BP har, går til "eierne" og "driften" av siden. Er vell litt mye å håpe på at BP vil sponse medlemmene med billigere produkter?

Så spørs det jo om Ferro faktisk er interessert i å inngå en slik avtale uansett...

Håper på mye fornuftig informasjon om rustbehandling :smiley:

Hvor selges oksalsyre, Ferro-bet, sitronsyre? Saltsyre har de på coop, så den er grei :smiley:

Kanne tenkt meg å prøve litt av kvart. Rustfrjerning er ingen sjeldenhet... Kompressoren har gått sine timer ja....

Evt hms rundt bruk og opplæring av poden er en selvfølge ja, men bra det nevnes :thumbsup:

Lett fersk overflaterust etter bruk saltsyre er ingen problem egentlig, dette finnest det grunninger og tectystoff som kan leve med.

30% , er det blandeforholdet en blander selv, eller selges det i forskjellige grader slik som eddik?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Da har Ingar gitt meg grønt lys, Takk for rask behandling!

Det jeg gjør er å opprette en post om rust og rustfjerning, så legger jeg ut info som kan være av interesse.

Så kan dere lese litt der og komme med de spm dere måtte ha fortløpende.

Dette gjør at vi på en enkel måte kan samle alt som gjelder rust i en post, som alle kan finne på en enkel måte for fremtiden.

Erfaringsmessig er dette den beste måten for brukerne og for forumet.

Posten til Ferro-Bet vil hete Rust og rustbehandling

Med vennlig hilsen

A/S Ferro-Bet

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...