Jump to content

Herwa 15 STAR

Roy Henriksen

Recommended Posts

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150671263430584.706255.773485583&type=1&l=1455f3178a

Herwa var den første plastbåten i Norge og ble laget av ingeniør Herbert Waarum i 1953 mens han jobbet i firmaet Nordisk Formstoff i Lillestrøm.
Nordisk Formstoff AS og Ancas Træskipsbyggeri på Tromøy inngikk et samarbeid om et produksjonsopplegg med Herbert Waarum som produksjonsleder. Våren 1956 fikk Herbert Waarum sin egen bedrift Herwa Plast AS i Grimstad. Denne nye bedriften ble pådriveren for den raskt voksende plastbåtindustrien på Sørlandet. I 1970 ble Herwa Plast solgt til Fjord plast AS.

Kopiert ifra AgderKultur ? tongue.gif Antar du vet hva Herwa står får ? giggle.gif

Liker veldig godt Herwa, og har myst på et par prosjekter selv. Herwa'n din ble antagelvis bygget ved Bergemoen rett ved utkanten av Grimstad, og byggene Waarum bygget i står der enda og blir eid av han selv, eller av et av barna.

Hva slags farge skal du ha? og sviver motoren?

Skal følge med smiley.gif

Artig båt som kan bli skikkelig flott.

Antar de som følger denne tråden er besnæret av de gamle glassfiber klassikerne, til jul fikk jeg boken "Plastic"som handler om plastbåtens historie i Norge, med hovedvekt på de sørlandske produsenter.

Se avisomtale her

Kan anbefales!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hei.

Jeg har masse bilder og dokumnetasjon av hele prosjektet, men jeg får ikkje lagt ut bildene. Når jeg skal laste di opp så står det: IKKE PÅLOGGET.

Hva gjør jeg for å legge inn bildene?

Du kan gjøre som meg og lage "konto" på photobucket.com så laster du opp bildene og legger imglinken inn i teksten der du vil ha bildet :smiley:

Hei Anders_K

Ja det er klart jeg skal være med der.

Jeg skal også til Gøta kanalen på veteranbåt treff.

Her er litt mere info om Plastikk 2011.

Link

Her stod mye interessant, ser ut som jeg må ned å se hvis det blir arrangert til sommeren :smiley:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Hei!

Jeg har hatt denne en stund, kjøpte den av første eier som har hatt den siden ny, visstnok i 1973. Kan muligens være eldre enn dette? Kjøpte den for 12 år siden og tenkte da at den hadde fine linjer med sitt "retro" utseende. Så jeg har ikke hatt hjerte til å selge den for en slikk og ingenting, selv om jeg for det meste har fokus på ei snekke nå. Bildene er fra 2009, etter dette har den gamle kalesjen krympet og blitt dårlig til å holde regnvann ute, så interiøret har fått lide. Men jeg var griseheldig og fikk kjøpte splitter ny, original kalesje i vinter fra en tidligere Herwaforhandler. Den blir påmontert når våren kommer, og jeg ble glad da jeg leste denne tråden og ser at det er flere som setter pris på Herwa-båtene.

Jeg tror denne heter Herwa 16 Family, og er Veritas-sertifisert for 8 personer. Bakpå sitter en tresylindret 50 hesters Yamaha fra midten av 80-tallet. Noe tyngre motor enn dette bør ikke denne båten ha.

Kanskje det er verdt å ta godt vare på båten i originalstand, med tanke på historikk osv.?

-Eller kommer den ikke opp mot de eldre modellene som Herwa 15 Star i affeksjonsverdi?

Jeg hadde tenkt å gjøre om litt innvendig med en tverrsofa bak for passasjerer i stedet for langsgående benker.

Er det helligbrøde å gjøre dette kanskje, med tanke på båtens alder er det bedre å bevare den original som veteranbåt, tro?

herwa17family.jpg

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Er det muligt å få tak i kalesje til min Herwa Star på samme sted? Utrolig fin båt forresten!!

Takk for det, utenpå er den jo fin om jeg skal si det selv, da jeg har pusset den ned og malt den opp på nytt utvendig.

Den kalesjen jeg fikk tak i var et restesalg så der er det ikke flere igjen, dessverre! Men jeg vet at man kan få sydd etter originalmønster også, det skal være et nummer bakerst på innsiden av den kalesjen du har, som forteller hvilket mønster som skal brukes.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...