Jump to content

Bonpet brannslokningsvæske, noen som kjenner til det?

KAT

Recommended Posts

Jeg vil da si at selve aktiviseringen av produktet ( etter salgsbrosjyren) vil virke likt som "ultra frog" systemene. som er instalert på en del skip. Der en glaskule smelter og frigjør et vanntryk som går over til en lett toke som slukker flammen.

Kombinerte egenskaper: Hurtig fjerning av oksygen fra brannen,

Men dette er det som beskymrer meg.

Egner seg godt til å sikre brannfri rømningsvei i f.eks trapperom, sikring av komfyr, peisovn og soverom.

Og dette enda mer.

Kan god være jeg har lest / forstot feil men. Etter dette så er det ikke mulig får et meneske å være i dette området etter utløsning. Hvor lenge området er fritt får oksigen står det ikke noe om. Så jeg hvet ikke hva andre tenker. Eller om noen har erfaring med dette produktet.

Men dette er det som beskymrer meg.

Og dette enda mer.

Kan god være jeg har lest / forstot feil men. Etter dette så er det ikke mulig får et meneske å være i dette området etter utløsning. Hvor lenge området er fritt får oksigen står det ikke noe om. Så jeg hvet ikke hva andre tenker. Eller om noen har erfaring med dette produktet.

Mener du at dette kan være giftig på noen måte?

Da er det kanskje på linje med Inert Gas?

Noen synspunkter på dette?

KAT

Mener du at dette kan være giftig på noen måte?

Da er det kanskje på linje med Inert Gas?

Noen synspunkter på dette?

KAT

Slik jeg leser det. Er det slik at når kapselen " aktiveres" vil dette skape en gass som fortrenger oksigenet fort. ( oksigen er det vi menesker trenger. en åverfult båt me andre gasser mens vi sover er ikke bra og kan medføre en sakte stille død. ) Jeg vil tro det er CO2 som blir produsert. i en liten lukket båt vil co2en bli liggene ved sovende folk i båten vil de enkelt å greit sovne stille inn. Co2 system ombord i større båter i maskinene er omstritt. får en MÅ eakuere maskinrommet før anlegge " skal " aktiveres. Mange skip har da byttet dette ut med " Ultra frog" som er vann under trykk som ved aktivering skaper en vanntåke.

Jeg ble litt nyskjerrig på dette slukkemiddelet og sendte de en forespørsel:

"Hva inneholder BONPET Branslukkings-ampull? Det står den fortrenger O2, vil det si at den er farlig å montere inne i en liten båt? Vil den da også "slukke" mennesker på samme måte som CO2 gjør?"

Svar:

"Inneholder anerkjent slukkemiddel som brukes av bl.a NATO, Japanske forsvaret, HP, Siemens, Toshiba, Hitachi, Mitsubishi, samt brannvesenet i en rekke land. Slukkemiddelelet er helt ufarlig for mennesker.

Bonpet kan fint brukes i båt."

Var ikke helt fornøyd med svaret, så jeg skrev tilbake:

Takk for svar

Så det er ikke farlig å bruke innvendig i båt? Jeg tenker ikke da i maskinrom, men i områder folk sover. Kan det sammenlignes med Inergen kanskje?

"anerkjent slukkemiddel" - Betyr det at innholdet er hemmelig?

Fikk da til svar:

Ja, innholdet er helt ufarlig - men jeg har desverre ingen dokumentasjon hva dette inneholder. Om det er hemmelig eller ikke er jeg usikker på

Jeg ble ikke så mye klokere... :headbang:

Redigert av Goran (see edit history)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...