bayliner2858 Startet 5.Januar.2012 Del på Facebook Startet 5.Januar.2012 Jeg hadde havari på motoren i august i fjor. Motoren en 310 Penisular hadde gått ca. 10 timer siden siste havari. Da ble det bytta ny longblock. Nå har vi tippa over til 2012 og enda sitter jeg å venter på at takstmannen skal bestemme seg for om motoren skal repareres eller om det skal byttes til ny. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Er motoren ny? Har du netopp kjøpt den? ble den reparert av et verksted? Er vel mange faktorer som spiller inn i spørsmålet om man får ny motor eller den havarerte skal repareres! var det samme feil som første havari? Peninsular er jo ikke kjent for å være den mest driftsikkre motoren i båt uansett da. Håper uansett du får fortgang i dette, og at forsikringsselskapet ditt hjelper deg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Forsikringsselskapene liker ikke gjentatte havarier, så da blir saken mere langdryg og omfattende enn 1 gangs havari. Uansett bør en avklaring komme snart slik at båten kan brukes ved "sesongstart" Be forsikringsselskapet om en fremdrifts plan slik at du får et visst bilde om når ting ventes å skje. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 5.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Er motoren ny? Har du netopp kjøpt den? ble den reparert av et verksted? Er vel mange faktorer som spiller inn i spørsmålet om man får ny motor eller den havarerte skal repareres! var det samme feil som første havari? Peninsular er jo ikke kjent for å være den mest driftsikkre motoren i båt uansett da. Håper uansett du får fortgang i dette, og at forsikringsselskapet ditt hjelper deg Før første havari var den gått ca. 50 t. Dette var en 2005 mod. som ble reparert på verksted i Bergen. Takstmannen er delvis enig om å bytte motormerke, men nå begynner jeg å bli utålmodig Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Bare flaks at forsikringen ikkje skyver det over på verksted som har montert. Det må da være reklamasjon. Dersom verksted har montert. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KAT Svart 5.Januar.2012 Del på Facebook Svart 5.Januar.2012 Finnes det en fasit på akseptabel ventetid? Sikkert ikke. Jeg kan kun referere til min egen sak. Har aldri gått på grunn, men klarte å støte opp i en bro med kalesjen og vindusramma, som jeg hadde gått under utallige ganger før. Det var ekstrem høyvann den dagen viste det seg. Har kasko hos IF, samme dagen som jeg meldte skaden fikk jeg tilbakemelding om at jeg bare skulle ta kontakt med merkeverksted og få utbedret skaden. Måtte bare betale egenandelen. Det kaller jeg service. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Skulle tatt kontakt med Jan Vidar Vestvik i Haugesund på den motor , han ekspert på disse og selger og deler nå. Jeg sluttet selge disse rundt 2000 , for gammel teknologi, og for mange blokk feil på de 1997 ,1998 . Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Jan Vidar Vestvik hos DP Filterteknikk i Haugesund er rett mann for denne motoren. Det han ikke vet om denne er faktisk ikke verdt å vite. 310 Peninsular skal jo være en motor som ved rett vedlikehold og normalt bruk kunne tåle mye. Årsaken her til hvorfor nettopp motoren din har havarert er nok det vesentlige punktet for en takstmann. Kan du ha motorutgaven som er 6,2 liter så vil denne alltid gi deg et problem. Jeg har en ombygd 6,2 liter som nå er 6,5 liter. Går som ei klokke og har ikke hatt problemer med denne. Ta deg en prat med Vestvik du. Han har sikkert mye info til deg. Jan Vidar Vestvik salg 94011872 / 52754006 e-mail: vestvik@dpgruppen.no http://www.dpgruppen.no/spa-parts-for-peninsular-engines/ Peninsular er jo ikke kjent for å være den mest driftsikkre motoren i båt uansett da. Og dette er vel en påstand du har dekning for å uttale deg om??? Historien i korte trekk: Motoren ble levert som 6,2 liter via forhandler i Trondheim. Dette var en skikkelig dårlig motor. Var kun beregnet på bil pga altfor dårlige kjølekanaler og underdimensjonert som båtmotor. 6,5 liter er en helt annen oppbygging og blir i dag (og tidligere år) brukt av det amerikanske forsvaret i sine båter. Tjjjjaaaa.... Driftsikre motorer er vel ikke noe USA's militære utstyr satser på Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Jepp, et skikkeligt Amerikansk vålaverk.. (ja, har selv hatt en 6,5 l 310 hp) Anbefaler også Jan Vidar Vestvik på det varmeste.. Noe mer serviceinnstilt person skal en lete lenge etter :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 (redigert) Tror nok det er mange som er enig at dette må være noe av det minst driftsikre som er å sette i en båt,,, Vi har hatt 3 medlemmer i vår havn med disse motorene, og samtlige har havarert, tviler på at det er tilfeldig.. Redigert 6.Januar.2012 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 7.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Kjenner til Jan Vidar og har bestilt deler fra hantidligere. Det sitter og en ekspert ved navn Mitch på salgsavdelingen for motorene i statene. Min motor er forresten fra 2005 og er en 6,5l. Den havarerte i 2008,etter ca 40 t. Det ble skifta ny blokk "Hummer" i 2010, som havarerte etter 10t. Sliter med å stole på denne motortypen. Skulle tatt kontakt med Jan Vidar Vestvik i Haugesund på den motor , han ekspert på disse og selger og deler nå. Jeg sluttet selge disse rundt 2000 , for gammel teknologi, og for mange blokk feil på de 1997 ,1998 . Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hvilket drev eller oppsett gear har du på denne? Skal ha minimum 5 toms eksos ut denne, aldri ut via drevet, og satt opp rett så du ikke får vann inn opp eksos røret. Timing på tenning og viktig . hvis man balansere disse motorene skal de gå meget lenge faktisk. Sjekk hver vår at ikke turbo blad satt seg i eksos avleiringer . Hvis gjort det, lett og fikse, ta av luft filter og sett en nøkkel på turbo vifta og dra sakte runt til den går lett ,og kjør litt hard etter den er varmet opp. Kjør på med QMI teflon behandling motor og drivstoff og dyserens fra qmi. Jan Vidar skrur disse fra hverandre og tilbake på under 3 dager hvis har tid. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Hei mr. Import. Korte svar. Jeg har et Mercruiser 2x, 2:1 aggregat, der eksosen går ut bak gjennom 5" eksosrør. På innersiden går det i 2, 90 graders bend før det går inn på turboen. Ellers skal du ha takk for all god info. rundt denne motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.