Jump to content

Tips for legging av nye dørkplater


Henrich

Recommended Posts

har hatt disse platene på tre båter. På den første la jeg aluminiumlister. Veldig solid, men med fare for å ripe opp platene når jeg løftet opp de forskjellige lukene. Båt nummer to kjøpte jeg med disse platene ferdig lagt, uten noen form for kantlister. Ikke fornøyd i det hele tatt på grunn av veldig skarpe kanter som lett knakk. Båten jeg har nå la jeg disse platene i for to år siden. Listet med teak staver, limt på platene med Araldite. Masse ekstra jobb, men definitivt den beste løsningen.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg erfaring med :thumbsup:

 

Jeg benyttet de gamle platene som mal.

Kantene behandlet jeg med epoxy; glattet epoxyen med gummihanske og såpevann.

 

Platene behandlet jeg med Owatrol Edelolje (tror jeg hadde 4-5 strøk hvorav det første tynnet 50/50 med white sprit)

Denne overflaten ble mye mer holdbar enn jeg hadde turt håpet på....

 

Her er prosjektbildene

http://users9.nofeehost.com/nomedal/Master740_prosjekt/

 

... og her sees også resultatet i presentasjonen av båten vi har (bla nedover så ser du en del bilder av dørken - også med kantene)

http://users9.nofeehost.com/nomedal/baaten/

Link to post
Share on other sites

Det var bare første strøket jeg tynnet skikkelig ut.

Deretter "våtslipte" jeg overflaten (med oljeblandingen som slipevæske); dvs, jeg dro over med våtslipepapir...

 

Så benyttet jeg Owatrol Edelolje, 4 strøk.

 

Joda, kunne sikkert gjort ting bedre - tviler ikke på det. Men jeg er og blir en amatør som fusker i faget :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er eneste ulempen - noe som jeg vel egentlig feilberegnet litt da jeg satte i gang. Var mest opptatt av en slitesterk overflate.

 

Til gjengjeld ligger det en fillerye som gir litt friksjon og har man sko på bena eller tørr barbent er det ingen risiko.

 

Risikoen er først og fremst når en har badet og kommer våt og barbent oppi båten. Når en bare er klar over det, vet en å være litt forsikig i akkurat den situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Blir resultatet ok ved å legge maritim plater ( ferdig natet finerplate) uten å liste rundt?

 

Jeg la slike plater i min Nidelv uten lister. Fungerer veldig bra hos meg.

Platene ble lakket med 3Stjerner gulvlakk, totalt åtte strøk.

Står litt om det med bilder i denne tråden.

 

Vær obs på at det kan være noe fargeforskjell på platene.

Redigert av svalerød (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil tatt jobben med å liste platene.

Det er ikke så mye ekstra jobb og du kommer garantert til å bli mer fornøyd med resultatet.

 

Jeg limte listene og nestet de fast med små messingspiker. Pusset platene umiddelbartså med fint pussepapir. Fint teak-støv la seg da i skjøten mellom plata og lista og satte seg i limet. Etter lakkering ble skjøten mellom plata og lista nesten umulig å se.

 

Legg litt ekstra innsats i jobben nå, så slipper du å irritere deg hver gang du ser på gulvet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...