Jump to content

Yanmar 3ym30_ sprekk i topplokket


Wauquiez32

Recommended Posts

Hei,

jeg vurderer sterkt å kjøpe en 2006 Yanmar 3ym30 som har hatt sprekk i topplokket, men som er fikset med ny del fra godkjent verksted.

Jeg er ikke veldig kompetent når det kommer til båtmotorer og lurer på om dette er en kjent problematikk og noe jeg bør være skeptisk til eller om alt er bare fryd og gammen nå som delen er skiftet. Ref verkstedet har det ikke vært noen synlige konsekvenser for sylindere - dette sier meg lite:)

Forrige eier oppdaget dette ved at det røyk fra eksosen/ kom sotet vann.

Det var for lang ventetid på delen, så eieren av båten fikk ny motor istedet og dermed er motoren til salgs igjen nå.

 

Verkstedet virker absolutt seriøst og har ingen tillitsproblemer, er rett og slett bare ute etter andres erfaringer med dette ettersom garantien akkurat har gått ut og det er en investering.

 

Tusen takk for alle svar.

Link to post

Sprekk i topplokket kan ikke fikses med en "del". Da bytter man hele topplokket, og det er sikkert det som er gjort. Det kunne vært greit å vite årsaken til at topplokket sprakk. Er det varmgang/manglende kjøling, og i så fall hva var årsaken? Har man fjernet årsken til varmgangen? Motoren kan være god som "ny" etter at topplokket er byttet, men som sagt jeg ville kanskje ha sjekket hvorfor det sprakk. Er det et verksted som har byttet toppen? I så fall bør de kunne gi deg en garanti på jobben.

Uttaler meg på generelt grunnlag, da jeg ikke kjenner til denne motoren spesifikt. Men det er det sikkert andre her inne som gjør.

Link to post

Så vidt jeg husker var sprekk i toppen på 22 og 33 hk modellene til Yanmar ikke uvanlig etter en del år.

Har ikke fått noen god forklaring på hvorfor dette skjedde, men de fleste av disse motorene var saltvannskjølt.

Hadde selv en 22hk der toppen sprakk. Sprekken oppstod mellom ventilsete og en kanal, i tillegg til sprekken løsnet også ventilsetet. Ny topp ble kjøpt og montert, motoren ble ombygget til ferskvannskjøling noen år etterpå.

Det ble ikke funnet andre feil med motoren da dette skjedde, fungerte feilfritt i mange år etter dette til den ble lagt ut for salg, ble solgt i løpet av ett par dager.....

Tror dette var for ca. 20 år siden eller mere. Måtte betale over 13 lapper for den :headbang:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Sprekk i topplokket forårsakes av varmegang(manglende kjøling).Kan i enkelte tilfeller være p.g.a feilaktig moment under montering.

 

Ein sprukket topplokk kan ikke fikses "med ein ny del".Det betyr som oftest nytt topplokk.

 

I enkelte situasjoner kan en sprekk sveises av et høyt spesialisert sveiseverksted men er ikke aktuelt for denne storrelser eller type motor som det her er snakk om.

 

Motor typen 3YM30 og 3YM20er en videre utvikling av det tidligere 3GM30 og 3GM20,begge med forbedret innsprøytnings kammer og ytelse som tilfredstiller EU krav til utslipp.

 

Disse modellene kan ikke sammenlignes med dei 22hk og23hk modellene som er nevnt i innlegg frå 880.

 

Mange tidligere motoren var saltvanskjølt som over tid førte til korrosjon i vannkanalene i toppen med påfølgendeujevn varmeutvikling og sprekk og/eller hull inntil exsosportene.

 

Har selv god erfaring med 3YM20 (2 år) og er godt fornøygd. Hvis der er andre med forskjellige erfaringer hadde det vært godt å få vite.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...