Jump to content

Oppstart av sabb 22hk som har stått i 1,5 år. Trenger tips


Bjoan

Recommended Posts

Har anskaffet meg en gammel sjark med en Sabb 22hk, har ikke sett på verken båt eller motor enda.. Å i forbindelse med oppstart av motor, så trenger jeg noen tips.

 

Motoren har ikke vært starta på 1.5år. Denne har ferskvannskjøling, å frostvæske er det på den :thumbsup:

Så da trenger jeg noen gode tips å råd før jeg begyner å vekke liv i sabb'en. Hva bør jeg sjekke osv.

Link to post

Kjekk motor :thumbsup:

 

Sveiv motoren greit for halvannet år siden? Du bør spørre forrige eier om ulyder og at alt sto bra til forrige gang det var svev på motoren.

 

Et oljeskift bør tas, motoren har ikke godt av gammel olje. Det sitter en peilepinne på siden av motoren.

 

Rett bak motoren er koblingen. Denne har også olje i seg og bør peiles, det er en peilepinne med sekskanthode på luka på selve koblingen. Det hender det kommer vann i olja hvis båten har hatt mye vann i kjølen , så er det for mye olje på peilepinnen bør du av med luka og sjekke olja. Grå olje = skift olja. Er olja svart kan du skifte den uansett, slitt olje gir mer slitasje på koblingen.

 

Bruk vanlig mineralolje både på motor og kobling. Selv har jeg brukt 10W-40 på "thigte" motorer og 20W-50 på slitte motorer. Den siste passer best til sommerbruk da den er noe seig.

 

Bak med hylsa er det en fettkopp. Skru av denne og ha fett i koppen. Bør skrus til "passelig", altså ikke med for stort press, da kan akslingen gå varm.

 

Sjekk at det er frisk diesel på tanken. Så kan det være en fordel å sprøyte inn litt smøreolje inn i startsigaretthullene på siden av toppen. Det gir bedre kompresjon og bedre smøring ved oppstart. Er den vanskelig å få start på kan startsigaretter brukes. I verste fall funker også Rød 3 godt, men husk å ta et par trekk selv først, slik at den får god glo :giggle:

 

Sjekk fra side 36 og utover i brukermanualen, der står det litt om oppstart og ting det er lurt å ta hensyn til med motoren :smiley:

Link to post

Ja, da spørs det om du får sjarken opp i mer enn et par knop inntil videre :wink: En god og instruktiv brukermanual det der, hadde bare alle brukermanualer vært så gode hadde mange problemer med ting vært løst.

 

Kom på en ting til, hvis motoren skal startes med sveiven; du må få skikkelig fart på den før du hiver over kompresjonshendelen på toppen! Som en kjent motormekaniker på Engøyholmen Kystkultursenter sa til meg, "du må mene det når du starter en 22 Sabb!" Den kan slå tilbake om den ikke har nok fart på seg, noe som kan medføre svært vond arm en stund framover :cryin:

Link to post

Ja, da spørs det om du får sjarken opp i mer enn et par knop inntil videre :wink: En god og instruktiv brukermanual det der, hadde bare alle brukermanualer vært så gode hadde mange problemer med ting vært løst.

 

Kom på en ting til, hvis motoren skal startes med sveiven; du må få skikkelig fart på den før du hiver over kompresjonshendelen på toppen! Som en kjent motormekaniker på Engøyholmen Kystkultursenter sa til meg, "du må mene det når du starter en 22 Sabb!" Den kan slå tilbake om den ikke har nok fart på seg, noe som kan medføre svært vond arm en stund framover :cryin:

Link to post

Er vel en spake (trolig den nærmeste) for å kople inn propellen (slik at den begynner å gå rundt), den andre spaken er stigningen (pitch) som vender på propellbladene. Fører du spaken forover går båten fremover, dratr du spaken akterover vrir du propellbladene slik at du begynner å bakke. Midt imellom har du nøytrale propellblader slik at du ikke skubber verken forover eller akterover. Dette kombinert med regulering av turtall (gasshendelen på skottet) gir utrolig fine muligheter for manøvrering og båten kan gå med mye saktere fart enn hva som er tilfelle med en båt med gear. Nyttig f.eks ved dorging eller fiske i strømfylte farvann hvor du ved rette stigning omtrent kan holde båten stille over grunnen.

 

Lykke til :flag_bp:

Link to post

Kjenn litt på spakene, mener på at det er den laveste som er koblingen. Den spaken som kjennes jevnest ut (etter mitt hode den høyeste) er reveseringen, altså pitchen på propellen. Det er kun en "tilkoblingsmodus", enten frakoblet eller tilkoblet på koblingen. Viktig å få skjøvet koblingshendelen helt fram så ikke koblingen ligger og slurer, da går olja varm og koblingen slites unødvendig.

 

Når det gjelder lufting følger du bare dieselrøret fra tanken og fram til motoren. Åpne den første lufteskruen, husker ikke helt hvor den er i farten, men følger du røret finner du fram. Mener på at det er filteret røret kommer til først (rekkefølgen jeg husker her og nå har forsåvidt lite å si, du må uansett lufte den første lufteskruen du kommer til når du følger røret). Lufteskruen pleier være på på toppen av filteret. Sveiv så litt på startsveiva (med kompresjonshendelen åpen slik at sveivingen går lett for seg) til du ser ren diesel kommer ut av skruen. Lukk skruen og følg røret videre. Så lufter du dieselpumpene på samme måte. Følger rørene videre til dysene og samme opplegget der. En pumpe og en dyse om gangen. Ganske enkelt opplegg på disse motorene, lett å finne fram til hva de ulike tingene er :smiley:

 

Husk å sjekke tanken før du begynner å lufte, gammel diesel med kondensvann i kan skjule en seig gjørme av dieseldyr i bunn. Så er det et tappejur i bunnen av tanken kan du åpne dette og se om det kommer ren diesel ut. Kommer det lite ut, eller seigt og illeluktende slim må du rengjør tanken først og fylle på ny diesel.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

da har jeg vært å sett litt på sjarken.. ser veldig bra ut, iforhold til hva jeg betalte for den :thumbsup: . Motoren har fin kompresjon. å oljen er fin.. så da gjenstår det å se over diesel systemet. å da har jeg et lite spørsmål til. Skal den lufteskruen på filteret skrues helt ut ved lufting? å hvordan skal det gjøres på dysan?

Link to post

Høres bra ut :thumbsup: Nei, lufteskruene skal bare løsnes så mye at dieselen kan komme ut. Skrur du dem helt av suges luft og skitt lettere nedi rørene igjen. I tillegg får du en dieselsprut det ikke er kjekt å få i trynet :giggle: Usikker på hvordan det er på Sabb sine diesler, men har vært borti flest lufteskruer med "hull i gjengene" der luft/diesel kan komme ut under lufting, men også lufteskruer med hele gjenger der luftingen skjer langs gjengene.

Link to post

Har funnet ut att båten er fra 1965. Var orginalt fyringsmotor i den. Er bygd i møre. Å til det aller beste.. Båten starta momentant etter filter bytte osv :flag_bp:

 

Så kommer jeg med masse rare spørsmål igjen. :giggle: ang fyringsovnen i båten, det henger en tank på veggen, å rør ned til en liten ovn av noe slag.. Skal denne fyres med parafin? Å skal det være veke eller noe slikt i den?

Link to post

Klart den startet! Det er jo en Sabb! :thumbsup:

 

Angående ovnen så skal den nok fyres på parafin ja. Eventuelt lampeolje, den koster mer men lukter mindre. Om det er en vekebrenner eller en pottebrenner er ikke lett å si ut fra din beskrivelse. Men uansett bør den demonteres og renses for sot, og hvis det er en vekebrenner er det heller ikke dumt med nye veker. Slike ovner gir en veldig jevn og fin varme, så den må du få liv i!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bare en ting før du starter motoren.. ligger båten på vannet?

Du må ikke starte motoren hvis båten ligger på land og har gjort det i 1,5 år. Da får du bare problemer med at vibrasjonene ødelegger skroget. Dersom den ligger på land, hiv den på vannet og la den trutne i en eller to uker før du starter. Da kan du være sikker på at skroget ikke springer lekk pga vibrasjoner.

 

Det kan også være fornuftig å gi en sprut olje i sylindrene samt dra motoren rundt noen runder først slik at du får bygget opp litt olje rundt i motoren. Dersom oljen ser grei ut (svart, ikke grå) ville jeg ha startet motoren og kjørt den varm før jeg byttet. Så får du ut det meste av den gamle.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...