Jump to content

Viknes 770 versus Nb 820 og Viknes 830

Kleret

Recommended Posts

Hei eg er på jakt etter ein god fiskebåt og stabil fiskebåt som også kan brukast som turbåt.

Aktuelle båtar eg vurderer er Viknes 770 eller NB 820 og Viknes 830.

Er det nokon med kjennskap til einkvan av desse båtane som kan dela sine erfaringar.

Kanskje er det nokon som har erfaringar både med den minste av dei og ein av dei over 8 meter.

Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men jeg har studert Viknesene litt på båtmesser etc. siden jeg godt kunne tenke meg en slik. Slik jeg ser det så er 770'en litt i minste laget som turbåt, forskjellen på den og 830'en er ganske stor. Med 830 får du to lugarer med totoalt fire køyer, pluss en grei salong oppe. 770 er mer egnet for to personer på mindre turer etter det jeg har sett. Mer helgeturbåt. NB er også et greit alternativ, men denne er vel mer turbåt og har litt mindre akterdekk enn Viknesene.

Mitt valg vile ha stått mellom de to over 8 meter, og jeg har en svakhet for "tøffheten" til Viknes. Så da skal du ikke se bort fra at det hadde blitt den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har selv 830 som er 5 år gammel, rundet 1000 timer for noen måneder siden. Viknes 830 / NB 820 (combi) er begge båter som er et par nummer større enn 770, både når det gjelder håndterbarhet, sjøegenskaper, rommelighet, boplass og pris. Videre er 830/820 båter som nærmer seg 4000 kg. med litt utsyr, mens 770 blir mer å sammenligne med en litt stor nidelv 24, uten at dette må leses som negativt når det gjelder 770. Vi vuderte både 830 og 820 for 5 år siden, men valgte viknesen grunnet større/bedre bad/toalettrom samt de mange fordeler som det er med "sjarkvinduer" på en båt som skal brukes hele året. Vi vuderte også ny 770, men når utstyr og ræl er puttet på prisen så ble forskjellen mellom ny 770 og ny 830 forholdsvis liten i forhold til hvor mye "bobåt" vi følte at vi fikk for pengene. Begge viknesen er typiske halvplanere (les strykejærn), men NB kan velg også levere 820 som helplaner (?). Når det gjelder kvaliteten på viknes/NB så antar jeg at denne vil være ganske så lik. Har hatt kun noen småfeil på min båt, men disse har prompte blitt ordnet kostnadsfritt og raskt av forhandler/viknes/yanmar. Men det både bør og kan man jo forlange når man kjøper nybåt, uavhengig av forhandler. Viknes 830 har forøvrig tilnærmet like stort akterdekk som viknes 1030, noe som jeg med min "kombibruk" sette mer og mer pris på. På 830 er det også meget enkelt tilgang til sjøen via port og badeplattform. Et forhold som er meget brukervennlig ved fiske/setting av garn/vannsport og annet. Tilgangsmulighet til sjøen er en egenskap som må vurderes nøye i forhold til hvilke aktiviteter man skal bruke båten til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...