Jump to content

Etterlyser stjålet seilkatamaran. Foutain Pajot Lavessi

Tom Rør

Recommended Posts

for den som vil forsøke å resonere seg frem til hvilken dag de så eller gjorde observasjoner, tenk over eventuelt hva annet man gjorde den dagen, butikker man gikk på og handlet, utepils som ble kjøpt etc.. gå deretter på nettbanken og se hvor og når ulike kjøp ble gjort...det kan være til god hjelp og man får påminnere om hva man gjorde og kan resonere bedre. Eieren betalte kanskje havneleien med kort? -se på nettbanken...

ellers så brenner det nok under beina på den som vil innhente videoovervåkning mtp lagringstid. kjappa på!

Uff lei sak..

Jeg foreslår at eier tar kontakt med alle lokalavisene ned langs fjorden og får de til og rykke inn en etterlysning med bilde og en liten historie rundt saken.. den kan fint ligge et sted nedover vestfold/østfold kysten forlatt el lign.. tb.no sb.no f-b.no op.no ta.no er noen av lokal blekkene som liker maritimt stoff, alle er vel en del av EDDA media som er omtalt om dagen. Og videre gi bilder til Kystvakt i de repektive "nabo" land kan også være et skudd i riktig rettning. bla tysk kystvakt er nøye med kontroll av utenlandske båter samt nederland..

Her er en side med "noen" kystvakt linker rundt forbi. http://coastguard.net/

Tomt for Diesel nå igjen!!

for den som vil forsøke å resonere seg frem til hvilken dag de så eller gjorde observasjoner, tenk over eventuelt hva annet man gjorde den dagen, butikker man gikk på og handlet, utepils som ble kjøpt etc.. gå deretter på nettbanken og se hvor og når ulike kjøp ble gjort...det kan være til god hjelp og man får påminnere om hva man gjorde og kan resonere bedre. Eieren betalte kanskje havneleien med kort? -se på nettbanken...

Det hadde nok funket hvis jeg hadde vært på et tilfeldig besøk, men siden jeg bor der, og gjør mange av de samme tingene hver dag, er det ikke så lett å få det til. Jeg er dog nokså sikker på at det var på kveldstid jeg så liv ombord, uten at det hjelper så mye.

Hve er dette for noen tåpelige og insinuerende innlegg Sun Flyer?

Vel; Hva tror politiet egentlig når båteier ikke klarer å si hvilken dato båten ble lagt på aker brygge engang. Og hva sier forsikringsselskapet til en kunde som ikke vet hvilken dag han flyttet båten. Det er lett å være vanskelig når det er sånn.

Men tror jeg nok at dette er et reelt tyveri. Ligger i Horten i vinter og her kom det faktisk en stjålet seilbåt på ca 45 fot for et par måneder siden. Flere som reagerte når båten ble fortøyd med bare ett tau. Og "eieren" slet virkelig med håndteringen når han skulle fylle diesel. I tillegg prøvde han å svindle til seg dieselen. For i gjestehavna i horten er dieselfyllingen veldig gammeldags; man fyller det man skal ha og så går man på restauranten og sier hvor mye man har fylt og betaler der. Han fylte mye og så sa han at han hadde fylt for en 100-lapp :)

Dermed fattet noen mistanke og båten viste seg å være stjålet fra Sande. Så dette skjer og er helt reelt.

Men til dere som tror at båten er "tapt" når den kommer til utlandet: Norge har noe av den mest passive grensekontrollen som finnes. Tror det er mye større kjangs for at båten kommer til rette hvis den drar utenlands. I resten av verden må man regne med å snakke med en toller i nesten hver havn. I norge er det så fritt at vi kan dra hvor vi vil uten noen spørsmål. Så jeg holder en knapp på at båten er innenlands. Krysser fingrene for at den er relativt uskadd ett eller annet sted i oslofjorden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tørr jeg spørre hvorfor båten ikke er å finne i listen blandt stjålne båter i småbåtregisteret?

Kan det ha noe med å gjøre at det ikke er en småbåt. Den er registrert i skipsregisteret :wink:

Syntes en del er kjappe med å "synse" ting som kan tolkes som at de mistenker noe "muffens".

Her er det ikke eieren selv heller som poster, men en bekjent. Ikke alltid like lett å få frem alt helt klart da.

Det jeg syntes er skremmende er at når en meget spesiell båt kan stjeles fra norges mest beglodde havneanlegg så er ingenting trygt. Bare med tanke på premiehoppet forsikringene tar pga tyveri burde alle føle seg kallet til å montere tracker.

Tenk hvor billige forsikringer vi hadde hatt om alle båter med en verdi over 50.000kr hadde hatt "GEO fence tracker" :thumbsup:

DieselDahl:

Ser ut til at bildet er skalert ned? Iphone tar jo bedre oppløsning en 594x445?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Ein kan nok ikkje zoome inn/rekonstruere bildedata som ikkje eksisterer. Det går berre i CSI på TV.

Har du originalbiletet (ikkje krympa versjon)? Når ein lastar opp bilete til baatplassen vert dei automatisk krympa og komprimert. Send det eventuelt til steinsvik@volda.org, så skal eg laste det opp i full storleik på ein annan server.

Veldig trist for båteier, men har man båt er jo tilsyn noe av det viktigste, både når det gjelder vær og vind/fortøyning og ubudene gjester.. Hadde jeg hatt en såppas stor skute hadde jeg nok spandert på meg webcamera og en eller annen form for sporing.I hvertfal om jeg bodde i en by!! Båter er jo generelt enkelt å stjele. Dere får bare melde den stjålet hos politiet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Se der ja, så straks en del bedre ut. Vet ikke hva båtplassen osv gjør med bildet. Det beste er kanskje å legge hele bildet uredigert på noen måte inn i Photobucket.com eller lignende.

Eller gi det til en som kan gjøre det hvis en ikke vet hvordan.

Eneste en bør være klar over er at hver gang en åpner et .jpg bilde i et bildeprogram. Så blir det komprimert hver gang en eventuelt velger "lagre".

Så om en bruker bildeprogram for å se på bildene er det viktig å ikke trykke "lagre". Heller ikke velge "ja" når en lukker programmet, der det kommer opp et vindu med: "Ønsker du å lagre endringer:" - Så fremt en ikke faktisk har utført endringer på bildet en vil lagre.

Syntes det ser ut til å ligge en katamaran midt i bildet(Den med høyeste brede masta), foran det noen tidligere her har merket med Gydalin i et Google map.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Uten å sette meg til dømes over noen i denne saken her, men når jeg forsikret RIB`n til 200k for to år siden, monterte jeg en gps basert tracker.Gjorde meg litt flid med monteringen og støpte den fast på undersiden av dørken med egen strømforsyning/batt. Denne har til nå betalt seg gjennom redusert premie og fungerer utmerket.Får varsel på tlf eller pc, og kan sitte å følge med på trackerens bevegelser, noe jeg `glemte`å fortelle svoger da han lånte båten ifjor på hytta i Brevik. Så nå kjenner jeg til den beste fiskeplassen samt hvor hytta til elskerinna ligger.. :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...