Jump to content

Gammel Mariner(03?) 5hk. Ønsker tips og råd.


FjordHT

Recommended Posts

Etter å ha solgt gummibåten og påhenger, har jeg nå kjøpt meg en ny gummibåt (oceanrunner gt 290) og trenger motor.

Alt fra 4-8hk er aktuelt, og har vurdert å kjøpe meg en til ny 6hk tohatsu 4t motor.

Har også mulighet å kjøpe denne:

8441018_720x0.jpg

Noen som kan dele erfaringer og råd? Er dette en 03 modell? slår meg for å være noe eldre....

Vet at gummijolla på 47kg ikke blir en racer med denne, men burde vell gå greit nok hvis det er litt drag i disse mariner motorene.

 

Motoren jeg velger, skal også være nød/hjelpemotor på min andre båt som er 19 fot. Greit å få det også med :smiley:

 

Blir vell kanskje galt å spørre hva folk ville betalt for en ca 10 år gammel påhenger som sies å være lite og pent brukt, men spør alikevell ? :smiley:

Hva bør man undersøke på denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Bare sjå at motor ser fin ut, også under deksel. Og at den starter og går fint. Tankfester(gummi/vibrasjonsdempere) har eg sett løsner av og til. Vi har samme motor på 3,2m gummibåt, og den gjør 14 knop med 1 person.

Ofte kan en 6hk bli tyngre slik at det ikkje gir gevinst.

Markedspris på en slik motor vil være 3-5000kr om den ser fin ut tipper eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Håper noen med erfaring med disse motorene har noe å si. Selv synes jeg 2-4000 er grei pris for en slik, men for å nærme seg 4000 må den jo være helt strøken, nesten som den skulle komme ut av eska.

Koster jo "bare" 8000 for en ny 5-6 hk 4T motor, og er jo fint med 4t og ikke styre med olje. Men så er vell denne lettere? noen som vet vekt? evt vet hvor jeg finner tekniske data?

Link to post
Share on other sites

5-hester to takt Yamaha med kort stamme er fryktelig ettertrakta både på det private markedet og for firmaer. Derfor holder disse seg veldig godt i pris. Tipper Mariner ikke henger langt bak. Får de bare en liten skvet med olje er de jo nesten uslitelige. Kjøpte selv en 05 modell Yamaha for et år siden. Tror jeg betalte 5500.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi har en 2002-modell 5hk på gummibåten, en Quicksilver 240. Den planer kjapt og greit med en voksen ombord, men med to eller flere klarer den ikke å komme i plan. Det er mulig at en litt lengre og mindre "klumpete" båt vil plane lettere...

 

Dette er en ensylindret motor med ganske enkel konstruksjon. Vår erfaring med den er at den er grei og driftssikker.

 

Her finner du motordata: for denne.

 

Her kan du laste ned brukerhåndbok. Bla deg ned til litt nedenfor midten på lista så finner du håndboka for 2-,4- og 5-hesteren.

 

- og her finner du oversikt over årsmodell/serienummer

 

Dette er som nevnt enkle greier. Starter og går den greit og uten å bli for varm, så er det bare å bli enige om pris.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne 4/5hk Mercury/Mariner motoren er en Tohatsu med andre klistremerker, så kvaliteten er god.

Har samme motor (Mercury) på en Steady 230. Med meg er det en skikkelig fjordplog, men med guttungen på 10 planer den greit ut og gjør vel sine 14-15 knop.

Enkle og gode motorer. Bare kjør forgasseren tom før du setter den bort for vinteren, så gror ikke forgasseren igjen. På det meste hadde vi fire slike motorer på hytta samtidig (en haug med søskenbarn) og de fungerte helt topp. Eneste problemet vi fikk på ett par av dem var at forgasser tettet seg hvis de ble stående med bensin over vinteren. Fikses fort ved å demontere og rense forgasser, men som sagt unngår man det fort ved å kjøre den tom når man gjør vinterkonservering. Samme feil som alle andre småmotorer, om de heter Yamaha, Suzuki, Honda osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Disse motorene er veldig populære og derfor er prisen forholdsvis høy. Fikk kjempetilbud på en 4hk Mercury i 2000 og betalte da 4000kr for den. Må minst regne med å betale det samme nå for en brukt en om den ser bra ut.

Jeg har fortsatt 4 hesteren. har åpnet opp den siste reedventilen og dermed yter den 5hk.

Jeg hadde problem med tenningen på den. den brennte pluggene hele tiden. Dette skjedde etter båt og motor sank for meg da jeg var på en reisejobb.

Tenkte, jeg får bare bytte alt som er for å være sikker på at den fungerer. Coil, tenningspole og cdi boks ville kommet på over 4000kr hos forhandler. Selvfølgelig alt for mye å legge ut på en gammel motor... så løsningen ble å kjøpe dette fra Kina.

Tohatsu fikk laget en del av disse motorene i Kina, og dermed har selvfølgelig kineserene en egen utgave av denne motoren. Nemlig Hangkai, en får den i 5 og 6 hk utgave. Kjøpte delene gjennom en kineser som selger slike motorer og betalte 480 kr for det hele, inklusiv expressfrakt. Betalt delene en torsdag og hadde de levert på døren tirsdag 5 dager senere :)

Så jeg kan anbefale disse motorene, normalt sett er det null problem med de, og om en skulle få problem og trenger nye deler kan det skaffes fra Kina veldig billig.

Ta gjerne kontakt om du har behov for deler, så skal jeg være behjelpelig med å formidle kontakt videre til min venn i Kina :)

Link to post
Share on other sites

Hadde vært fint om du kunne poste en web side eller noe til dette firmaet i Kina som selger deler.

Min 2t er gammel, men siden jeg må løfte den ombord fra seilbåten og opp i gummijolla er vekt veldig viktig. Derfor må jeg holde liv i totakteren så lenge det går.

 

Bytta impeller og gummiforing i styrehåndtaket. Det hadde vært fint å kunne kjøpe slike deler fra Kina. Desverre har dx.com ikke slikt.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...