s/y UT-sia Startet 10.Januar.2012 Del på Facebook Startet 10.Januar.2012 (redigert) Heisan Har nå båten på land og skulle ladde batterier og kjøre diselvarmeren her om dagen. Brenneren er en mikuni 3,5 kW. Brenneren starter lett, men det kommer en bitteliten aning av disellukt nede i salongen i startøyeblikke (ikke fra eksos). Når brenneren er varm, er det nesten ikke noe lukt på eksosen. Nesten som bare varm ren luft. Dysen jeg målt temperaturen ved, ligger ca 3,5-4 meter fra brenner. Tempen på utluften lå på ca 40 grader, nå når det var -4 grader ute. Er dette en "akseptabel" temperatur på utluften fra brenneren? Redigert 10.Januar.2012 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Det er langt kjøligere enn på min brenner som er en eldgammel Volvo Flymotor (Nå Ardic). Mitt første spjeld er ca 3-4m fra brenneren og der må jeg ha grytelapper for å skru på senterskruen om jeg ikke vil brenne fingrene. (Jeg har ikke puselanker) Det er masse å hente på å isolere slangene om det ikke allerede er gjort. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Brigg Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Utetemperatur er en ting, men hva var innetemperaturen? Gikk varmeren på fullt? Det er ikke uvanlig at luften ut av dysene er så varm at man ikke klarer å holde hånden forran noe særlig lenge. 40 grader høres lite ut. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Har Mikuni i båten. ca 4 meter uisolert slange frem til hovedysa. Har vel 40++ grader på lufta her. Mikuni leverer mye luft så tempen blir ikke ekstrem ( selv om du isolerer) Denne varmeren holder min Viknes god og varm. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Utetemperatur er en ting, men hva var innetemperaturen? Gikk varmeren på fullt? Det er ikke uvanlig at luften ut av dysene er så varm at man ikke klarer å holde hånden forran noe særlig lenge. 40 grader høres lite ut. Når jeg hadde stengt alle dører og luker til salongen, så kunne jeg IKKE sitte i skjorta :-) selv etter lang tids varming Har bare et justerratt (ikke termostat), og brennere fungerer både på hel og halv fart. Sitér dette innlegget Link to post
Andre74 Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Ser du skriver a dut får litt lukt ii kabinen, dette sliter jeg også med, men hele tiden. Lukter svakt av eksos men nok til at det setter seg i klærne. Den er nesten helt ny, kan det ha noe med det å gjøre, nye rør osv. Ellers varmer den veldig godt, og slangene blir utrolig varme. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Er det mulig!!! ;-) Ringte å snakket med Lunde Båt, en av gutta på teknisk lurte på om jeg kunne skru ut varmern å møte han et sted her nede på flatlandet, for han skulle nedover hit å montere en ankervinsj. Så viser det seg at han skal til nabobåten!!! Så da tar han en kikke på varmeren men den står i båten. Er det mulig å ha slik flaks da!! Kommer tilbake med oppdatering når jeg vet noe mer om årsak!! Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Heisan Gutta fra Lunde Båt skulle montere en ankervinsj på nabobåten, så da stakk de like gjerne nesa bort til meg å kikket litt på diselvarmeren min som de hadde lovet. Her er det ingentid å gjøre, var svaret!!?? Starter lett, brenner renere enn ren luft fra fjellet og tror nok det lufttempen du har er hva du kan forvente av en brenner på 3,5 KW og brenneren tar luften fra skottet helt bak (ikke utenfra). OK, farlig å synse. Hadde mistanke om at et steketermometer kunne brukes til mer enn bare å ta tempen på steka. Så i dag stakk jeg termometeret like gjerne inn i luftdysa, for her skulle måles. Varmeren fikk gå i ca 20 minutter. SÅ, klart for avlesning. 62 grader viste det, riktignok litt mildere ute i dag enn sist gang. Lufta føltes ikke plagsomt varm på pulssiden av håndleddet i dag heller. Men det ble brukbart varmt i salongen i dag, så da får jeg la være å synse for mye og heller holde meg til konkrete data. Ps Skal ta å isolere transportetappen av slangen. Redigert 15.Januar.2012 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.