Kenneth 85 Startet 10.Januar.2012 Del på Facebook Startet 10.Januar.2012 Er det noen som kan dele noen erfaringer med Perkins motorer?motoren som er akktuel er en 84 mod 81hk, ferskvann kjølt... Jeg har stort sett vært borte i Volvo Penta... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Jeg har samme motoren, regner med du snakker om 4236 motoren. den er jeg kjempefornøyd med. Utrolig lettstartet. Stor og tung motor. den bråker og rister litt.. Men har aldri sviktet meg. Har hatt den i mange år Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mix Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Hvis det en orginal marinisert Perkins 81Hk 4.236 LowLine det er snakk om så er det kort fortalt det beste og mest slitesterke man kan ha i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 85 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Litt usikker, men regner med det er den typen dere snakker om.. Står i en Årø 28. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Du har ikke bilde av motoren, Jeg vet at det er mange her inne som har god greie på disse motorene.. Så hvis du har et bilde vil du nok få svar på det Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lnjk Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Har hatt samme motor i en turbåt uten et eneste problem de årene vi hadde båten. Har også hatt forgjengeren i en sjark (tror den var ca 1970 mod ratet til 63 hk /2250 rpm). Denne er den mest lettstartede motoren jeg kjenner til. Har også hatt en M 90 i en annen sjark. Alle gikk feilfritt uten noen problem som kunne tilskrives motoren. "Turbåtmotoren" gikk vel bare 1000-1500 timer da den ble solgt. De to andre betydelig mer. Alle var "fabrikkmarineserte" marinemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 85 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Ok, høres ut som solide motorer! Hvordan er det å få tak i deler eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Økonomi deler har det meste. Mariniseringsdelene må du nok via Universal Diesel for å få. Dieselfilter og oljefilter får du overalt. Min 4.236 LL hadde over 3000 timer når jeg solgte den båten, aldri ett feilslag, eneste som ble skiftet alle disse årene var et eksosbend, ellers bare vanlig service olje og filtre etc. Bedre motor skal du lete lenge etter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Perkins i båt har bare en feil sjømanns impeller må skiftes hver TREDJE MÅNED ved kontinuerlig drift. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
finnmarken Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Timetallet betyr jo ikke noe på disse motorene så lenge vi snakker fritidsbåt. En kamerat hadde en nesten lik (litt større) i sjarken sin. Han hadde overhaling på den ved 20 000 timer. Nå begynner de motorene der å bli veldig gamle, men jeg er likevel ganske sikker på at de er mye bedre enn en tilsvarende i Volvo Penta. De sliter ofte med kjøling og diverse og er motorer som er laget for fritidsbruk. Disse Perkins er i utgangspunktet laget for profesjonell bruk. F eks er de mye brukt i traktor. Noen av dem har imidlertid litt oljeforbruk. Jeg hadde en nesten lik (49 HK). Aldri feil på den, men jeg fylte jo på et par liter olje i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Aldri feil på den, men jeg fylte jo på et par liter olje i løpet av sesongen. Det er jo tross alt en britisk motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Perkins i båt har bare en feil sjømanns impeller må skiftes hver TREDJE MÅNED ved kontinuerlig drift. Da ville jeg sjekket slanger/bend/bunnventil/inntakssil på sugesiden av pumpen, det må være noe feil i installasjonen om det er nødvendig med impellerskift hver tredje måned. Undertrykk på sugesiden er drepen for impellerpumper Disse Perkinsene som 4.236 og 6.354 er jo "uslitelige" men begynner jo å dra på årene etterhvert. Starter lett, ryker litt og svetter litt olje som enhver gammel Brite Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
litt peiling Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Perkins i båt har bare en feil sjømanns impeller må skiftes hver TREDJE MÅNED ved kontinuerlig drift. Dette sier vel sitt...!!! Hva er sjømanns impeller ? Hvem bruker fritidsbåt i kontinuerlig drift? Idiot svar!!! Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Har selv en perkins 4.108 fra 1977, som har svivet ca 1200 timer. ingen erfaring selv fra motoren, da den nettopp er kjøpt. Har dog forhørt meg med mange som har erfaring med Perkins generalt, og som de også sier her, disse motorene er bygget for å gå i en mannsalder. Var til og med en som kommenterte,"jasså, du har fått deg en steinknuser". Med begrunnelse at skal disse motorene stoppe for godt må du dra de opp i steinrøysa og fysisk slå dem i filler. Min båt har ikke vært i bruk på 2 år, og motoren startet hos meg på 1. slaget. Økonomideler på grålum skaffer det meste til disse motorene, med unntak av kjølesystemet, men det skaffer derimot universaldiesel. Overraskende billige deler er det også, iallefall sammenliknet med volvo penta. så vidt jeg har forstått er perkinsmotorer å finne i flere massey ferguson traktorer og skurtreskere. Jeg ser på det som et kvalitets-stempel. sjømanns-impeller?? Om det er den vanlige impelleren Roger-jo snakker om her, er i allefall ikke det tilfelle på min motor. impelleren som står i min er fra tidlig 90-tall iflg. forrige eier. Skal dog byttes nå. Redigert 11.Januar.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
ivar Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Perkins har også vært brukt i mange Volvo traktorer. . Starter lett, ryker litt og svetter litt olje som enhver gammel Brite også omtalt som verdens enkleste varslingssystem - "Oil on the outside = Oil on the inside" dvs så lenge den svetter litt er alt ok - slutter den så må det sjekkes Redigert 11.Januar.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jawik Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Bare en ting å si om Perkins - fenomenal og går selvfølgelig under vann også noe jeg sjelden har opplevd med andre motorer men så er jo jeg i selgers marked av en 136 HK Perkins bare jeg får summet meg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Min 4.108 går som ei klokke (eller treskeverk :). Co-skipper mente den starte nesten uten strøm, dvs hovedbryter var av. En svært pålitelig motor. Men den svetter litt olje her og der, så jeg legger gjerne en bleie i troa under motoren. Nå er det bare Mister Perkins som bruker bleier sa barnebarn Eirik stolt da han sluttet med bleier. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 85 Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Takker for mange tilbakemeldinger! Skal ta en tur å se på den i dag... Noe spesielt jeg skal se etter??? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Ta bilde av motoren og legg ut her. Så kan vi se om det er noe "hjemmemarinisert" eller ikke. 4.236 LL er ikke befengt med oljelekkasjene som 4.108 er kjent for. Den er en bamse i forhold til 4.108. 236 kubikktommer slagvolum i forhold til 108 kubikktommer. Redigert 11.Januar.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 236 kubikktommer slagvolum i forhold til 108 kubikktommer. Det var det betegnelsene på motorene betydde. Man (æ) tenker med ræ.. istedenfor og tenke engelsk. Har forresten 4108 og den starter nesten med en gang uten gløding,vel å merke med 3 batterier (2x105A + 65A) innkoblet. Har 90mm2 kabler, 60-80cm lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 85 Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Det var en 4.236.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Noe spesielt jeg skal se etter???Noe spesielt du så (siden du nå tydeligvis har sett )? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Kenneth 85 Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Det så jo bra ut... Men motoren var ute i fjord vinter og fikk ny starter, dynamo, en del nye slanger... Også ble den lakkert.. Håper alt er bra med den for jeg kjøpte båten! Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Har no perkins maskin for 2. gang, første var 4.108 og 49 hk, og no som eg har i viksund T6.3544M, Solide maskinen, lett å skrur på, noe å stole på så lenge de får vanlige omsorg og riktig kjøling temp. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mix Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Håper alt er bra med den for jeg kjøpte båten! Gratulerer Kenneth, og Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.