Jump to content

Erfaringer med Perkins 81hk? (1984 modell)


Kenneth 85

Recommended Posts

Har hatt samme motor i en turbåt uten et eneste problem de årene vi hadde båten. Har også hatt forgjengeren i en sjark (tror den var ca 1970 mod ratet til 63 hk /2250 rpm). Denne er den mest lettstartede motoren jeg kjenner til. Har også hatt en M 90 i en annen sjark. Alle gikk feilfritt uten noen problem som kunne tilskrives motoren. "Turbåtmotoren" gikk vel bare 1000-1500 timer da den ble solgt. De to andre betydelig mer. Alle var "fabrikkmarineserte" marinemotorer.

Link to post

Økonomi deler har det meste.

Mariniseringsdelene må du nok via Universal Diesel for å få.

Dieselfilter og oljefilter får du overalt.

Min 4.236 LL hadde over 3000 timer når jeg solgte den båten, aldri ett feilslag, eneste som

ble skiftet alle disse årene var et eksosbend, ellers bare vanlig service olje og filtre etc.

Bedre motor skal du lete lenge etter.

 

 

Link to post

Timetallet betyr jo ikke noe på disse motorene så lenge vi snakker fritidsbåt. En kamerat hadde en nesten lik (litt større) i sjarken sin. Han hadde overhaling på den ved 20 000 timer.

 

Nå begynner de motorene der å bli veldig gamle, men jeg er likevel ganske sikker på at de er mye bedre enn en tilsvarende i Volvo Penta. De sliter ofte med kjøling og diverse og er motorer som er laget for fritidsbruk. Disse Perkins er i utgangspunktet laget for profesjonell bruk. F eks er de mye brukt i traktor. Noen av dem har imidlertid litt oljeforbruk. Jeg hadde en nesten lik (49 HK). Aldri feil på den, men jeg fylte jo på et par liter olje i løpet av sesongen.

Link to post
Perkins i båt har bare en feil sjømanns impeller må skiftes hver TREDJE MÅNED ved kontinuerlig drift.rolleyes.gif
Da ville jeg sjekket slanger/bend/bunnventil/inntakssil på sugesiden av pumpen, det må være noe feil i installasjonen om det er nødvendig med impellerskift hver tredje måned. Undertrykk på sugesiden er drepen for impellerpumper :smash:

 

Disse Perkinsene som 4.236 og 6.354 er jo "uslitelige" men begynner jo å dra på årene etterhvert. Starter lett, ryker litt og svetter litt olje som enhver gammel Brite :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har selv en perkins 4.108 fra 1977, som har svivet ca 1200 timer. ingen erfaring selv fra motoren, da den nettopp er kjøpt. Har dog forhørt meg med mange som har erfaring med Perkins generalt, og som de også sier her, disse motorene er bygget for å gå i en mannsalder. Var til og med en som kommenterte,"jasså, du har fått deg en steinknuser". Med begrunnelse at skal disse motorene stoppe for godt må du dra de opp i steinrøysa og fysisk slå dem i filler. Min båt har ikke vært i bruk på 2 år, og motoren startet hos meg på 1. slaget. Økonomideler på grålum skaffer det meste til disse motorene, med unntak av kjølesystemet, men det skaffer derimot universaldiesel. Overraskende billige deler er det også, iallefall sammenliknet med volvo penta. så vidt jeg har forstått er perkinsmotorer å finne i flere massey ferguson traktorer og skurtreskere. Jeg ser på det som et kvalitets-stempel.

 

sjømanns-impeller??

Om det er den vanlige impelleren Roger-jo snakker om her, er i allefall ikke det tilfelle på min motor. impelleren som står i min er fra tidlig 90-tall iflg. forrige eier. Skal dog byttes nå.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Perkins har også vært brukt i mange Volvo traktorer.

 

. Starter lett, ryker litt og svetter litt olje som enhver gammel Brite

 

også omtalt som verdens enkleste varslingssystem - "Oil on the outside = Oil on the inside" dvs så lenge den svetter litt er alt ok - slutter den så må det sjekkes :giggle:

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min 4.108 går som ei klokke (eller treskeverk :). Co-skipper mente den starte nesten uten strøm, dvs hovedbryter var av. En svært pålitelig motor. Men den svetter litt olje her og der, så jeg legger gjerne en bleie i troa under motoren.

Nå er det bare Mister Perkins som bruker bleier sa barnebarn Eirik stolt da han sluttet med bleier.

Link to post

236 kubikktommer slagvolum i forhold til 108 kubikktommer.

 

Det var det betegnelsene på motorene betydde. Man (æ) tenker med ræ.. istedenfor og tenke engelsk. :headbang:

 

Har forresten 4108 og den starter nesten med en gang uten gløding,vel å merke med 3 batterier (2x105A + 65A) innkoblet. Har 90mm2 kabler, 60-80cm lengde.

Link to post
Noe spesielt jeg skal se etter???
Noe spesielt du så (siden du nå tydeligvis har sett :tongue: )?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...