Jump to content

"Nyere motor" - Hva er det?


Gnisten

Recommended Posts

Har diverse søk gående på finn.no og leter selvfølgelig etter kuppet som aldri dukker opp. Fikk treff på en annonse. Vil ikke linke her siden jeg ikke vil henge ut noen, men i overskriften står det som følger: "Flott XXXX 28 AC m. nyere motor". I teksten beskrives imidlertid motoren som en 92 mod. satt inn i 2000... :confused:

 

Kan vi i 2012 betegne en 1992 modell som "nyere motor"? Jeg synes ikke det, selv om båten riktig nok er en 81 mod. Tror nok overskriften i annonsen virker mot sin hensikt. Eller hva synes dere?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Eg er enig, men sammtidig så er det jo sant det han skriver.... motoren er jo "nyere"... Tja kor skal vi legge lista... Eg ville sagt at "nyere motor" knapt burde være utenfor kjøpslovens mulighet å reklamere. De fleste marinemotorer i lystbåter i dag er designet med tanke på lav vekt og høy ytelse, og kort levetid. Noen motorer til pleasure-båter har til og med med forventet levetid på under par tusen timer, alt etter type bruk... Så "nyere motor" kan lett bli ulempe også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vell, ikke for gal den dær etter min mening. Det burde komme frem at motoren er byttet, og motoren er "nyere" og ikke "ny". Er det slik at motoren er en "overligger" hjelper det også på, men har vanskelig for å tro det.

 

Da er det værre at folk sier overhalt istede for overmalt....

Link to post
Share on other sites

Så lenge motoren er en del år nyere enn båten så syns jeg det er greit. Særlig så lenge fakta om motorens alder oppgis.

 

Det er mange eksempler på folk som forsøker å "farge" annonsetittelen med litt selgende argumenter. Eksempelvis:

 

- "Med nyere kalesje". (Kalesja 6 år gammel, og altså snart klar for utskifting.)

- "Med ny innredning". Ja, eieren har nok bytta innredningen, men ikke alltid til det bedre - og ikke alltid pent arbeid.

- "Nyoverhalt motor" . Et aldeles misbrukt ord. Ofte har man bare byttet noen slitedeler, og knapt nok det.

- "Pen båt" . Ja om det er meningene mange. Eier synes nok at båten er pen. Kanskje er den pen i sitt slag, men hvis man ikke liker båttypen så hjelper jo ikke det. :smiley:

- "Sjelden sjanse". Ja takk for det, men nei takk...

- "Kupp". Javel, det synes nok selger siden han er i ferd med å tape penger på båten. Men det stemmer ikke alltid. Ekte kupp selges fort.

 

Og mange flere eksempler finnes sikkert. :sailing:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes "nyere" motor er et godt begrep på en båt som har betydelig nyere motor enn selve båten. ER det snakk om en motor som bar er ett år eller to nyere enn båten kan man spare seg, men en motor som er ti år nyere enn båten synes jeg absolutt en kan betrakte som nyere motor. Spesielt når det oppgis i annonsen hvor gammel motoren er synes jeg dette er en ryddig og grei måte å annonsere på.

Link to post
Share on other sites

Så lenge motoren er en del år nyere enn båten så syns jeg det er greit. Særlig så lenge fakta om motorens alder oppgis.

 

- "Nyoverhalt motor" . Et aldeles misbrukt ord. Ofte har man bare byttet noen slitedeler, og knapt nok det.

 

Javel. Det synes som om det er ryddig nok å annonsere med "Nyere motor" selv om denne er godt over 10 år hvis båten er betydelig eldre en motor.

Forsåvidt greit nok, men synes ikke det gir noe ekstra til annonsen når dette står i overskriften som salgsargument.

 

Men hva med "Nyoverhalt motor"? Hva er omtrentlig definisjon på en overhalt motor? Hvordan sjekker man i praksis at motoren er "Nyoverhalt" (og ikke "Nyovermalt" som det nevnes over) hvis det ikke finnes kvitteringer som dokumenterer dette? :rolleyes:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ja hva er normal utrykk på de forskjellige jobber....

En overhalt motor trenger vel ikkje å ha en eneste ny slitedel. Alle tolleranser sjekkes iht spec, og motor settes "urørt" sammen igjen ved ok tilstand.

Dette kan en vanskelig sjekke ved kjøp, med mindre det foreligger verkstedkvittering.

Mange drøyer slike jobber til de har fått en u-lyd i motoren. Og derfor blir det som regel noen dele-kvitteringer.

Men om en åpner en motor, og sliper veiv, skifter veivlager, men beholder alle stempel og foringer, fordi dei er greit innafor toleranser, så er motoren fortsatt overhalt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Javel. Det synes som om det er ryddig nok å annonsere med "Nyere motor" selv om denne er godt over 10 år hvis båten er betydelig eldre en motor.

Forsåvidt greit nok, men synes ikke det gir noe ekstra til annonsen når dette står i overskriften som salgsargument.

 

Men hva med "Nyoverhalt motor"? Hva er omtrentlig definisjon på en overhalt motor? Hvordan sjekker man i praksis at motoren er "Nyoverhalt" (og ikke "Nyovermalt" som det nevnes over) hvis det ikke finnes kvitteringer som dokumenterer dette? :rolleyes:

 

"overhalt" motor er et langt mer usikkert begrep da det er utrolig hvor mye/lite folk legger i dette. ER motoren nyere enn båten synes jeg det er helt greit å bruke i en annonse. Spesielt for en båt fra 1980 så er det et (lite) pluss at motoren fra fra 90-tallet. Nå følger ikke jeg med på motorbåtmarkedet så vet ikke hvor mange slike annonser det er, men kan ikke tro at det er et SÅ stort problem. Er det problematisk at en klikker på en annonselink som skryter med nyere motor i overskriften også viser det seg at motoren barer er 10-20 år nyere enn båten? Jeg har i hvertfall aldri irritert meg over slikt. Spesielt ikke når alderen opplyses i annonsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...