Jump to content

Buster Magnum - Hvor selvlensende er den

Kaarevigen

Recommended Posts

Hei båtfolk !

Har en Magnum som ligger ute i vinter. Det er mildt i Stavanger så ikke noe problem med kulda. Jeg har i min villfarelse trodd at båten er helt selvlensende, men jeg er nå i tvil. En kamerat sa at det var tilfeller av at Bustar Magnum hadde sunket. Ser da bort i fra slike feil som skriver seg fra tetthet i lensesystemet.

Jeg er regulært nede og lenser. Merker jo at jeg må dra ut litt vann. Det er elektrisk lensepumpe og jeg kan kanskje la den stå på, men da må hovedbryter stå op også hele tiden. Normalt sett noe jeg ikke liker.

Jeg bor nærme og inspiserer ofte nok, men det hender jeg er på reise og kan ikke garantere at jeg er dekket 100% av tiden.

Er det noen som kan Magnum'en så godt at jeg kan få svar på dette? På forhånd takk !!

Hei,

har skjølv ein 2002 mod buster xxl og den lekker litt ned til kjølen.

Dette på grunn av at Buster leverer alle båtene (- Buster magnum pro ) med dørken i vannfast kryssfiner og det vil variere kor tett dei får forbindelsen mellom plate og skrog.

Skal ikkje store glis/hol til for at det kommer inn vatn over tid.

Har ikkje sjekket ut kor mykje vatn som kan samle sej opp etter ei vekes tid men det kan vere nokre bøtter.

Min anbefaling er og instalere ein eller annen form for automatisk lensepumpe på denne båten, da kan du strekke tida mellom kvart tilsyn.

Koblen min pumpe utenom hobedbryteren slik at den virker skjølv om hovedstraumen er utkoblet.

For min del monterte ej ein Rule 800 automatic som starter kvar 2,5,10min og føler på motstanden i pumpen om der er vatn og lenser til den går tør slik at motstanden reduseerast.

Den er heilt grei, min føste sluttet og virke etter 1- 1 1/2år men fikk ny på garrantien.

Har en 2004 Magnum, siste året før de lakkerte dem. Får også noe vann i kjølen, men den elektriske pumpen jeg har virker selv om hovedstrømbryter er slått av. Den er koblet slik at når den er trykket inn oppe, står den på,og lenser automatisk. I midtstilling er den av, og ved og trykke inn nede, tvangskjøres pumpen med vippebryter.

Dette er originalmontert.

Mener å ha sett på nabomagnumen at det er en annen type bryter, men uansett skal denne kunne lense automatisk uten hovedstrøm.

Alle Busterbåtene jeg har sett lekker litt i kjølen, og er vel ca 80-90% selvlensende.

Har hørt om Magnum som har gått ned, da fortrinnsvis eldre modeller. Har og hørt om en xl som holdt på å synke, men jeg vet ikke grunnen.

Min fungerer helt fint, og det skal regne bra mye før pumpen starter.

Redigert av tkb (see edit history)

Man har vel ingen grad om hvor selvlensende en båt er? enten er den det eller så er den ikke det. Selfølgelig er det mange løsninger og konstruksjoner! men tar båten inn vann på steder der det egentlig ikke skal komme, er det jo snakk om en konstruksjonsfeil. Ser for meg at det kansje kan være vanskelig å få til passform på alu skroget som passer eksakt til innerliner i glassfiber, om det er der problemet ligger.

Stoler man ikke på selvlensningssystemet ombord bør man jo ha en flotørpumpe som pumper ut ev. vann i skutebunn.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Man bør ALLTID føre tilsyn selvsagt. Uforutsette ting skjer stadig vekk. Har ikke tenkt på den bryteren, men den jeg tror faktisk det er en tre-posisjons vippebryter. Det er kanskje sikrere å la den stå på kombinert med noe vedlikeholdslading. I alle fall så høyner det sikkerheten mot uheldige utfall. For meg som kan risikere å reise bort en uke+ om gangen bør det være en meget bra forbedring.

Jeg har en 2009 modell og dette er forøvrig en kanon båt. Takk for svar.

Det skal regne ganske mye før det blir så mye vann at pumpen slår inn. Jeg har båten rett utenfor stuevinduet, og følger med på batterispenning hele året. Batteriet mitt er i ganske bra stand, men klarer ikke 12,7v hvilespenning over en uke. Ligger jamt på 12,5v. Lader opp et par ganger over vinteren i tillegg til bruk.

Jeg har ikke merket at pumpen tapper batteriet nevneverdig

Så dersom batteriet er i god stand, og lensepumpen virker slik den skal, har du lite å bekymre deg over.

Super båt ja, vi trives veldig godt med den :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...