IndustriDesign Startet 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2012 Heisann! Vi er en gruppe på 4 studenter fra Høgskolen i Østfold som holder på med vår bacheloroppgave i Industriell Design. Denne oppgaven skrives i samarbeid med Hydrolift, som har ytret et ønske om å se på mulighetene for et redesign av Stormway X-17, og mulighetene for en eventuell relansering av denne modellen. Nå er prosjektet i startfasen, og vi ønsker derfor å komme i kontakt med folk som har erfaringer med tidligere modeller og kan dele disse - gjerne både positive og negative. Så hva synes dere er de positive sidene ved Stormway X-17? Hva savnet dere som brukte/bruker denne båten? Hva ville dere gjerne hatt i en ny versjon? Takker for alle innspill og ønsker! Preben Møller Industriell Design Høgskolen i Østfold Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei veldig spennende men veldig vanskelig oppgave dere begir dere ut på! I dag finnes det båter til et hvert behov og i en hver størrelse. Det å designe noe som utmerker seg veldig er veldig vanskelig. Når det kommer til båt design og båtkonstruksjon så handler det altid om kompromisser! Alt er jo selfølgelig mulig så lenge noen betaler for det. Når det kommer til en båts design så er jo de fleste båtfolk ganske så konservative. Dem fleste er interessert i tradisjonsrike båtbyggere som lager båter med tradisjonelt design. Det finnes jo allerede en del sære produsenter som satser på futurisk design og inoativitet, men spørsmålet er om hoveddelen av båtfolket er interessert i å ha en slik båt. Hos de aller aller fleste er jo bruksegenskaper høyt prioritert, massive designdetaljer som går på bekostning av fungsjonalitet kan av noen opfattes som unikt og exklusivt, men hos andre helt bortkastet! Her gjelder det å finne en balangsegang, og dermed er det som regel en annen som allerede har funnet løsning på en utfordring. Nå er ikke jeg noen ekspert på industridesign og ikke vet jeg hva som er orlyden i oppgaven deres eller hva som er formålet.. Dem fleste båter utvikles jo på grunnlag av brukererfaringer over flere år. Dem fleste båtskrog vi har er videreutviklinger av skrog som er designet for mange år siden! Personlig leser jeg med stor iver tester av nye innovative båtmodeller som kommer på markedet, men dem fleste gangene blir jeg bare skuffet fordi,enten så er det elementer som bare er kopiert og lit fornyet eller så er ting laget for minimalistisk og totalt fraværende for sjarm og lunhet. Det er en del som tenker miljøvennelig fremdrift og kjører hybridløsninger, men jeg har veldig vanskelig for å forstå den totale gevinsten altså, når det kreves en enorm mengde energi og resussjer for å skape et produkt.Det er også et stort aspekt når elektromotorer batterier og brenselsceller blir gamle og oppbrukte. Produksjonsmessig er nok plastbåter kommet såppas langt at andre metoder ikke kan konkurere på hverken tid kost eller kvalitet! Men dem som finner opp kruttet på nytt igjen kan jo kansje gjøre penger på det! Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
IndustriDesign Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Takk for entusiastisk og oppmuntrende svar! Som sagt er dette prosjektet helt i startfasen. Neste trinn er å få igang et nytt møte med Hydrolift for å klargjøre/kartlegge hvor de kunne tenke seg neste generasjon Stormway X-17 tar steget. Slik båten er nå er det jo et dyrt og raskt leketøy hovedsaklig for voksne, og i og med at den er drevet av vannjet gjør denne båten til et ganske unikt produkt på markedet. Vi har ikke testet båten selv enda, men etter det vi har lest på diverse forum og tester, virker det som om dette er en meget leken og underholdene båt med unike og gode kjøreegenskaper. Industriell design går jo nettopp på dette med å forene funksjonalitet og design på en slik måte at brukeregenskapene og -vennligheten blir så bra som mulig. Design for designs skyld blir jo eventuelt kun for det estetiske uttrykket. Design som går på bekostning av funksjonalitet må unngås, det er helt klart! Nå har jo Hydrolift nye egenutviklede to-stegs V-skrog som de bruker på alle sine nye modeller, og har begrenset oppgaven vår til det som finnes over vannoverflaten. Mye kan gjøres med resten av båten, men som sagt, alt avhenger av hvor Hydrolift vil ta denne båten videre og hvilken nisje de vil dekke. Vi skal prøve å holde interesserte oppdaterte på prosjektet i denne tråden utover vinteren og våren! Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Dette var en båt som jeg hadde lyst på i mine yngre dager. Det som gjorde at jeg aldri klarte å få min far til å kjøpe den var følgende 2 årsaker: 1: JOckey konsollen, 2: at det var vannjet og ikke utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Er det Hydrolift som har rettighetene til X-17 nå? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 enig med andk angående jockey setet, totalt utelukket som innstegsbåt når man har småbarn. Båt er for de fleste kompromiss på flere måter. Klarer dere å designe med to stoler blir nok markedet større. En annen ting som båten må ha er vannski krok eller stang som standard. Et annet spørsmål er om vannjet kontra utenbords er forsvarlig med tanke på vekt, forbruk, fart og manøvreringsevne. Service kostnader etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Spennende. Utenbordsmotor, skjærgårdsjeep konsoll med spray hood. Kanskje kjøre med rib pølse for støtdemping kanskje riktig vannjet løsning kan funke? Sjekk williams jet rib og weber motorer med vannjet. Konkurrenten vil nok i stor grad være morsom riber. Kan li en orsom vinner hos kluthuene i Kragerø. Spennende oppdragsgiver dere har Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 enig med andk angående jockey setet, totalt utelukket som innstegsbåt når man har småbarn. Båt er for de fleste kompromiss på flere måter. Klarer dere å designe med to stoler blir nok markedet større. Hydrolift produserer nisjebåter for ett nisjemarked. Å bytte ut jockey-stet med to stoler og montere en vindskjerm gjrø den bare om til enda en skjærgårdsjeep. Hvis oppdragsgiver var Askeladden eller Yamarin hadde det vært en annen sak. Jockeysetet og vannjet er det som gjør X-17 unik. Man fjerner ikke det unike... Eventuelt kan man lage en løsning ala McLaren sportsbilen, altså at fører og eventuelt 1 passasjer får plass på jockey-stet, og at man avslutter jockeysetet med en glidende overgang til to seter på hver side helt akter. At passasjer kan sitte bak-fram på jocjeysetet vil være veldig bra ved vannskikjøring.Altså at man sitter rygg mot rygg med fører og har utsparringer til beina. Man kan også lage en port på ene siden bak som gjør det enkelt å ta seg opp og ned av vannet. Iytterste konsekvens kutter man bakseter og gjør den like åpen som en vannscooter bak. Stang for vannski/wakeboard er nevnt. Parret med de nyeste 255hk vannskimotorene fra Rotax vil dette bli en ekstremt rask farkost, som i tillegg vil være lovlig sette med norske øyne. Så kjøpegruppen vil kanskje bli de som i dag ønsker å kjøpe vannscooter, men ikke gjør det pga lovverket. Jeg ville ikke ha laget en RIB, de er det 13 på dusinet av, men ville heller integrert Hydrolifts breie fenderløsning fra SX22, kanskje laget den enda breiere eller mer "rå". Integrer løftekroker, mulig de aldri blir brukt, men det ser tøft ut med nedfellbare løftekroker. Dersom man skal ha en vindskjerm, forsøk å ta linjene fra Ducati 1199 Paningale, ett annet produkt Bård Eker forhandler. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 enda en skjærgårdsjeep. Som sannsynligvis er det siste vi trenger. Behold det unike med denne båten. Og understrek det mer. Kanskje noe slikt: Ullmancockpit. Bildet er sakset fra en presentasjon. Det finnes ikke maken måte å kjøre fort. En har full kontroll mens kroppen er beskyttet mot slag. Glem sånn RIB pølse. Har ingen funksjon når det går fort. Legger bare til vekt. Glem step. En relikvie fra 30 og 40 tallet når det ikke gikk an å få kraftig og lett motor. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Tips: bytt ut vannjetten! En såpass stor båt som også skal være leken i sjøen fortjener ikke å miste fremdriften så fort skroget begynner å småhoppe, det er da det begynner å bli morro! I bølger blir en slik sak med vannjet veldig "av og på" i motorkraften, en tilsvarende båt med propell lengre ned vil fortsatt trykke bra i fartsretningen selv et stykke etter at hælen på båten er oppe i lufta! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Honduras Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Vet ikke hvor begeistrert hekkaggregater er for hopping i bølger, og påhenger blir egentlig litt feil, så skal vi snakke overflatedrev eller noe annet spennende, siden vi kan la fantasien løpe fritt her på dette stadiet. Hvis man må vurdere påhenger heller jeg mot høyt montert motor med cleaver-propell. Bruksområdet blir smalere, men roostertailen blir høyere Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
DieselDahl Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Motorløsningen på X-17 er nettopp det som gjør denne båten genial og unik, dvs sea-doo har noe lignende med dobbelinstallasjon rotax og vannjet. Jockeykonsoll er litt "ego" men her må man holde seg fast, det er krefter ute og går! Vannjeten sørger for rå akselerasjon og manøvrerbarhet som du kan glemme med andre løsninger, drivstofføkonomi og rekkevidde er ikke et tema her. Se på plassen over motorrommet samt hekken på båten, her står dere nærmest fritt til å lage en meget anvendelig badebåt, ingen propell som man må passe seg for, god plass til badeplattform og lavt akterspeil. Det som har "diktert" hekken på eksisterende skrog er gjerne produksjonen hvor man støper en innerliner og et skrog som må skjøtes med en flens og fenderlist, denne skjøten har tradisjonellt vært ganske snorrett rundt hele båten. I dag er det mulig å "bøye av" denne flensen ned mot badeplattformhøyde og sånn sett få en veldig åpen lav hekk når du ikke har en påhenger iveien. Her er vel ikke kallesje noe tema? Måtte evt vært noe ala elektrisk sprayhood (evt. et "hardtop-tak" som enkelt svinger opp med en bøyle") Ellers er det mye snacks som kan monteres i en båt, men her er det vel meningen å gi båten et særeget uttrykk og da ville jeg spillt på dens iboende kvaliteter som ungdomsbåt for de kuleste gutta! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hei, Hvordan har dette gått? Jeg har en slik båt og kunne tenke meg trimvillighet slik at man fikk løftet skroget ved maks fart, og dermed høyere toppfart. Ellers savner jeg ingenting bortsett fra en 300hk vannjetmotor (finnes nesten ikke?). Vet at Egil Ranvig har tegnet en 20 fots utgave av X-17. Men den er ikke satt i produksjon pga antatt for lav etterspørsel. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
-morten- Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 http://hydrolift.com/x-series/ her ser man videreutviklinger! flott gjeng altså! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 RIB pontonger i rett utførelse gir ground effect og løfter skroget. Stabilitet og mer fart... Ikke alle båter er testet i vindtunnel for å sikre stabilitet i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.