:båt1 Startet 14.Januar.2012 Del på Facebook Startet 14.Januar.2012 Hvilken båt ville dere ha valgt? Jeg har kommet frem til at disse båtene er meget fine båter som jeg kunne tenkt meg, nå er det jo et par år til jeg skal kjøpe båt med 5fot syken kommer jo som kjent meget raskt til oss båtfolk. jeg er bare en persjon, 2 når jeg har med kjerring og er en meget entusiastisk sjømann men trenger da ikke så mange faste soveplasser (holder med en dobbelseng) Fordeler og ulemper med disse båtene er som jeg har forstått storebro 31 + aksler, 2 motorer, kvalitet, kurant båt, utsende, plass?, kan fåes med ac, ht og som lokket eller åpen uten ac dusj på bad, ofte teakdekk - liten bysse???? Windy 9800, 9900, 9000 + god kvalitet, leken båt, fart sjøegenskaper, alder, kurant båt, stor uteplass, ect - liten dass, lav båt, drev, liten stueplass Viking Crusader + masse plass, pen innredning (på orustmodellene) god deletilgang, 2 sovekabiner inne, teakdekk - drev, ukurant båt?, pasasjersete... kan noen hjelpe meg å finne drømmebåten :flag_bp: :flag_bp: Sitér dette innlegget Link to post
Fyret 25 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Storebro eller Windy 9800 To ganske forskjellige båter, men begge er fine på hver sin måte Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
KongKing Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Jeg sikler selv på viking 31, men det er delvis fordi den har en bra cabinløsning. Jeg har 2 barn og for å dra på tur og at de ev. skal ha med veninner så trenger jeg soveplassen. Samt at det er en tegne/lekeplass i cabinen uten å måtte fjerne en seng. Jeg har også sett på baltic av samme årsak. Vikingen har en kokos co-pilotsete, så om kjærringa skal sitte behagelig og se fremover så er ikke dette riktig valg, selvmom det finness forskjellige løsninger ute og går. Jeg mener at en windy 9800 er er lekker båt som jeg ville gått for om det er en båt for 2. Kk Redigert 14.Januar.2012 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Jeg er innhabil. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
nordan family 27 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Storebroen uten AC finnes vel også med dobbel og singel drev innstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Storebroen uten AC finnes vel også med dobbel og singel drev innstallasjon. Hvor i all verden har du fått det ifra? Har tilgode å se en Storebro med drev! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lovart låring Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Uten tvil Storebro. Vakker sak. Meeeeget vakker synes jeg. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
SRC31 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Hvor i all verden har du fått det ifra? Har tilgode å se en Storebro med drev! Det er faktisk laget en 31 Adriatic med dobbel drev insallasjon, 2xAQAD30, dette var ingen stor hit, så det ble med den, men det er en Adriatic med stikk cabin, er i Norge, var til salgs for et par år siden, billig. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Til Lovart Låring: Var det slik du mente? Redigert 14.Januar.2012 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
SRC31 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Eller: Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Nå er ikke drev noe minus da, snarere tvert om... Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Rett eksemplar av Viking 31 Crusader går utenpå det meste. For øvrig har tyskeren Winfried Hermann Wilke tegnet både Vikingen og Storebroen. (Denne har 2 x Aqad 41/DP) Benny Martinsson (Nord West) bygget noen av Vikingene for Glomma Papp AS/Vidar Ørseng. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Nå er ikke drev noe minus da, snarere tvert om... Nei, ellers takk. Jeg vil ikke ha den dritten en gang til. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
nordan family 27 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) I havna der jeg "vokste opp" har det nå alltid vært en Storebro 31 Biscay (eller var det Adriatic?) med 2x massehester-bensin. Det går noe dugelig og drikker masse (og soter forferdelig, så noe galt har det vært i en par årtier). Men det er en veldig staselig båt. Jeg ville ikke hatt noe problemer med å eie den, rent bortsett i fra at bensinmaskinene raskt hadde funnet veien ut. Redigert 14.Januar.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Eller: Du må bare gripe telefonen fatt og ringe meg den dagen du selger, da kjøper jeg den kjappt!!! Ellers, så er det laget en src 31 adriatic med singel aksle det er en borti gata så eier skjønnheten hun fremstår rett og slett nydelig! sikler på den hvær gang jeg går forbi. Redigert 14.Januar.2012 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 det er vel en del av SRC 31 som tar 2xtamd 60 serien motoren. Rent bortsett fra at det er trangt er det solide saker som gir høy toppfart og flott "økonomisk" cruisingspeed uansett last. Som Baatmagasinet skrev når de testet et eksemplar med slike motorer: Her snakker vi om to bamser fra Volvo Penta, nemlig TAMD 60A, hver på beskjedne 192 hk. Det er vesentlig mindre enn Volvo i dag skremmer ut av sine blodtrimmete småmotorer. Med 2700 driftstimer bak seg hittil i denne båten, er det tatt ut rundt fem prosent av motorenes forventede levetid. Av hensyn til forsikringspremien, har eieren dessuten fått justert maksimalt turtall fra 2800 o/min til 2500 o/min. Det bringer toppfarten ned under det dyre skillet på 29 knop. Disse motorene har tilnærmet evig liv, for de blir knapt anpustne en gang, selv under døgnkontinuerlig drift på toppfart.Båten har to 20” x 22” 4-bladete propeller på strake aksler. Toppfarten ble GPS-målt til 27,2 knop v/2500 o/min. Mest økonomisk hastighet er ved 2000 o/min, hvor motorene arbeider lekende lett og båten planer vakkert rundt 21 knop. Forbruket er da til sammen ca 34 l/t, noe som gir et forbruk på rundt 1,6 liter eller kr 6,50 pr nautisk mil. Det er til å leve med, selv for en som har det travelt på sjøen. Med så store maskiner blir det rangt i motorrommet, men dørkene kan fjernes slik at det blir greit å komme til på sidene. Med frontene blir det mye verre. Å bytte generatorremmer er litt av et C-moment, men eieren har trædd reserveremmer ferdig, slik at det bare er å kappe de gamle og vippe nye på plass (problemforskyving i tid). For impellerbytte lønner det seg stort å bygge ut sjøvannspumpene og gjøre jobben på salongbordet. Med en slik motorromsløsning, som jo er svært vanlig, blir det et ork med daglig sjekk av motoroljen Testen er i og for seg grei lesning da den sier litt om plusser, minuser, utgaver og enkelte justeringer i skroget over årgangene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.