Jump to content

"sink stenger" til Volvo penta Tamd40b i en Nildev 28


Nidelv-28

Recommended Posts

Har forstått det slik at det sitter totalt 4 stk "sink stenger" på denne motoren, 2 ved gear, 1 ved varmeveksler, samt 1 ved oljekjøler. Stemmer dette?

 

Det ryktes også at det er anbefalt å feste disse med LOCK TIGHT pga fare for å løsne ved gearet, for så å blokkere!?

 

Veit at noen bruker gjengeteip i gjengene rundt?

 

Noen mer erfaringer her?

 

Hilsen en således "ny" båtbruker :-)

Link to post
Share on other sites

Har ikke villet benytte gjengetape, eller annet isolerende tettemiddel, på verken zinkstav eller festeplugg!

 

Det er viktig at zinken har en god elektrisk forbindelse til det materialet den er ment å beskytte!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

At de kan løsne fra messingpluggen har jeg aldri hørt om. Derimot er det ikke uvanlig at de korroderer slik at det kan falle av store biter som blir liggende inni der. Så lenge sink ikke har elektrisk forbindelse med annet metall er det svært korrosjonsbestandig.

Når det gjelder MS3 så vil den ene pluggen brekke om man ikke benytter den korte typen, dette er et kjent problem. Vet ikke om samme er tilfelle med Ms4 som vel du har. Mener at det gearet originalt bare benytter den ene muligheten for offeranode, at det bare sitter en blindplugg i den andre.

For the record, det heter Loctite. Og sink. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...