Nidelv-28 Startet 15.Januar.2012 Del på Facebook Startet 15.Januar.2012 Har forstått det slik at det sitter totalt 4 stk "sink stenger" på denne motoren, 2 ved gear, 1 ved varmeveksler, samt 1 ved oljekjøler. Stemmer dette? Det ryktes også at det er anbefalt å feste disse med LOCK TIGHT pga fare for å løsne ved gearet, for så å blokkere!? Veit at noen bruker gjengeteip i gjengene rundt? Noen mer erfaringer her? Hilsen en således "ny" båtbruker :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Har ikke villet benytte gjengetape, eller annet isolerende tettemiddel, på verken zinkstav eller festeplugg! Det er viktig at zinken har en god elektrisk forbindelse til det materialet den er ment å beskytte!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 At de kan løsne fra messingpluggen har jeg aldri hørt om. Derimot er det ikke uvanlig at de korroderer slik at det kan falle av store biter som blir liggende inni der. Så lenge sink ikke har elektrisk forbindelse med annet metall er det svært korrosjonsbestandig.Når det gjelder MS3 så vil den ene pluggen brekke om man ikke benytter den korte typen, dette er et kjent problem. Vet ikke om samme er tilfelle med Ms4 som vel du har. Mener at det gearet originalt bare benytter den ene muligheten for offeranode, at det bare sitter en blindplugg i den andre.For the record, det heter Loctite. Og sink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Og disse sinkene variere vel så langt jeg har sett fra 14 kr til 130 kr per stykk litt avhengig av hvor man kjøper dem.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Grunnforskning på anoder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Ms4 som vel du har. Mener at det gearet originalt bare benytter den ene muligheten for offeranode her er tråden jeg tenkte på: https://baatplassen.no/i/topic/20234-sink-paa-vp-41a-med-ms4-gear/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 At de kan løsne fra messingpluggen har jeg aldri hørt om. Min knakk og forårsaket havari ! Messingpluggene bør skiftes om de er gamle ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Ja, at de knekker på den måten er ikke uvanlig, men som du ser så sitter gjengebiten igjen. Ref spørsmålet om det er nødvendig å bruke Loctite for å hindre at de løsner. Tips: Gjengebiten kan smeltes med propanbrenner, så kan man bruke messingholderen på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 17.Januar.2012 Del på Facebook Svart 17.Januar.2012 "Har forstått det slik at det sitter totalt 4 stk "sink stenger" på denne motoren, 2 ved gear, 1 ved varmeveksler, samt 1 ved oljekjøler. Stemmer dette?" Mener du skal ha en i bunn av ladeluftkjøler også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.