Jump to content

"sertifisert merkeverksted", er vi ofre for monopol?


mtvedten

Recommended Posts

Som regel er det kun ett "sertifisert merkeverksted" i en region for ulike motorer og båter, og det har da nærmest monopol innen sine merker i et område.

 

Få har mulighet til å kjøre båten til en annen by for å få service ol.

 

Utnytter verkstedene dette for å øke priser? Spesielt i større byer?

Vi som kunder har jo egeltig ikke noe valg - dersom vi skal følge boken med regelmessige servicer fra et autorisert verksted.

 

Hvertfall her i Stavanger føler jeg det når det gjelder Yamaha.

Ringte et verksted i Egersund, der prisen for service var havle det de tok i Stavanger.

De i Stavanger påstod det "ikke var samme servicen"...

Ja vel??

 

Prisen jeg har fått i Stavanger for en service er ca 6000kr.

Nå skal de skifte registerreim + 3000 kr

og vannpumpe + 3000kr...

 

Dette gjelder en Yamaha F115 fra 2002.

 

Hvilke priser har dere der ute i resten av landet, for ulike motorer??

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan reima er montert på din motor men på dem motorene jeg har sett så er reima montert på toppen av svinghjulet og veldig enkelt å skifte.. må sikkert fjerne et plastdeksel, men ellers skulle det ta kort tid. Vannpumpa er det kansje lit mere jobb med. Heldigvis har jeg en lokal mekaniker/motormann som også er merkeforhandler som gjør service og reparasjoner for en ganske billig penge!

 

Svar på spørsmålet! selfølgelig er vi aller fleste offre for monopol i en eller annen samenheng!! og det uten at vi er klar over det selv eller har tenkt over det!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske noen holdt kurs i hvordan foreta vanlig service og enkle ting selv.

Har kjøpt en gjør-det-selv-bok for min motor, men er like vel ikke komfortabel med å skru helt selv uten at noen peker og forteller.

 

Eller hva om verksteder i "utkantstrøk" hadde sendt to-tre mekanikere til "byen" og ulike båthavner, og gjorde vanlig service på "husbesøk". Om vinteren står båtene der på rekke og rad på land, og mekanikerene kunne bare tatt den ene motoren etter den andre.

De hadde sluppet mye logistikk med å flytte båter inn og ut av verksteder.

(Vet ikke om det er praktisk mulig i forhold til utstyr og sånt, men mye kan vel settes inn i en varebil. Strøm får de i båthavnen.)

 

Hvis å skitte registerreim kan være så enkelt, hvorfor koster det da 3000kr? Det er vel bare en gummireim?

"Alle" vet at å skifte registerreim i en bil er dyrt, så da godtar vi bare at det er enda dyrere bare fordi det er i en båt?

 

Tror også at verkstedene skor seg en del på kundenes uvitenhet...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha en service på min motor nå, olje,filtre,impeller osv det tar jeg selv men setter bort ventiljustering og dyseservice, med kjøring fram og tilbake fra Stokke (vestfold-elektrodiesel) t/r 2ggr og litt småtterier så regner jeg med at jeg nok kommer på 5-7lapper, det er blodpris men hva skal man gjøre ? Vil jo gjerne ha korrekt stempel i boka og være sikker på at ting blir gjort skikkelig.

Det fine er jo at det nok er årevis til neste gang man må betale noen for service

Link to post
Share on other sites

Hvis å skitte registerreim kan være så enkelt, hvorfor koster det da 3000kr? Det er vel bare en gummireim?

"Alle" vet at å skifte registerreim i en bil er dyrt, så da godtar vi bare at det er enda dyrere bare fordi det er i en båt?

3000 kr for og skifte registerreim er ikke dyrt. er motoren forholdsvis ny, og lett tilgjengelig i motorrom. kommer det fort opp i nevnte sum, i enkelte bilmodeller, kommer det fort på mellom 10 og 13000 kr.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

En kamakselreim koster fra 79,- på bt, impeller fra 84,90. Spennruller, løpehjul osv. tilkommer på enkelte modeller. Så er selvsagt originaldeler på japsemotorer litt dyrere, men 3000,- for regreimskifte er bra betaling. Båtmotorverkstedene har det nok allikevel ikke så ekstremt fett. De har en veldig sesongavhengig drift og markedet er et av de mest konjunkturfølsomme som finnes. Hadde jeg funnet et gjør-det-selv-kurs i jus skulle jeg jaggu startet min egen lille praksis.......

Link to post
Share on other sites

... De har en veldig sesongavhengig drift og markedet er et av de mest konjunkturfølsomme som finnes.

Javel..??

I fjor hadde jeg problemer med å finne verksted som var villig til å ta service på mine motorer, også på vinterstid.

Et par steder fikk jeg tydelige antydninger om at service ikke var noe problem dersom jeg inngikk "full pakke" som inkluderte innendørs vinteropplag osv, men det var jo ikke det jeg etterspurte. Så det er tydelig at i alle fall Volvo og D-motorer ikke styrer firmaene inn i arbeidsledighet enda.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bør ha i bakhodet at selv om det bare er "normale" mekanikere som jobber på merkeverkstedene så sitter merkeverkstedene gjerne på betydelig mer kompetanse som kan være av betydning for det aktuelle merket. Eks. arrangerer alle de seriøse importørene kurs på bestemte motorserier opptil flere ganger i året. Motorprodusentene utgir også servicebuletenger mange ganger (ofte opptil flere i måneden per motormodell de første årene) med endringer i serviceapparatet, spesielle ting som må kontrolleres ekstra nøye eller deler som skal skiftes på garanti osv. Denne informasjonen er ofte konfidensiell og blir kun sendt på intranettet fra produsent til importører som igjen sender til merkeverkstedene. Det er også noe av årsaken til at motorprodusentene krever at det benyttes merkeverksted for service for at garantiene skal gjelde. De ønsker å forsikre seg om at vedlikeholdsprogrammet blir fulgt og ha mulighet til å informere mekanikeren om spesielle ting/endringer knyttet den aktuelle motoren. Nå kan man selvfølgelig diskutere hvor godt dette blir fulgt opp av verkstedene. Den diskusjonen skal jeg ikke legge meg ut på da jeg vet det er mye forskjellige praksiser og mange seriøse og useriøse aktører :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Prisen på denne reima og strammehjul,ei fjær og ei kile(orginaldeler),har en Veil pris på rundt 1500kr +Mva ut til kunde.....

Samtidig sitter verkstedet erstatningsansvarlig for denne motoren om noe skulle ryke etter reimskifte.

 

Tenker man slik er det billig med 3000,- for kunden.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

3000kr er umulig å ta stilling til uten å besøke båten eller ha kjennskap til plass der. Men det høres ikkje dyrt ut. Argumenter om biltemareimer er jo bare teit.

Kaptein Øl beskriver alt godt. Og det skal vel ikkje så mykje til for å forstå at ingen verksted vil gi garanti på en jobb uten å bruke deler som leverandøren igjenn har sin garanti på.

 

Men på bil er det tillat med "ikkje-merkeverksted" til servicer nå om eg har forstått rett. Er det forbudt på båt? Sikkert ingen som ønsker å skru på anna en det de har oppdaterte data på, men er det noe regelverk som er annerledes en på bil iht garanti?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

På de fleste 4t påhengere er reima på toppen av motoren over svinghjulet etter det jeg har sett! det er bare et deksel over, så å samenlikne dette med å skifte reim på en bilmotor er helt feil!

 

3000kr er umulig å ta stilling til uten å besøke båten eller ha kjennskap til plass der. Men det høres ikkje dyrt ut. Argumenter om biltemareimer er jo bare teit.

Kaptein Øl beskriver alt godt. Og det skal vel ikkje så mykje til for å forstå at ingen verksted vil gi garanti på en jobb uten å bruke deler som leverandøren igjenn har sin garanti på.

 

Men på bil er det tillat med "ikkje-merkeverksted" til servicer nå om eg har forstått rett. Er det forbudt på båt? Sikkert ingen som ønsker å skru på anna en det de har oppdaterte data på, men er det noe regelverk som er annerledes en på bil iht garanti?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha en service på min motor nå, olje,filtre,impeller osv det tar jeg selv men setter bort ventiljustering og dyseservice, med kjøring fram og tilbake fra Stokke (vestfold-elektrodiesel) t/r 2ggr og litt småtterier så regner jeg med at jeg nok kommer på 5-7lapper, det er blodpris men hva skal man gjøre ? Vil jo gjerne ha korrekt stempel i boka og være sikker på at ting blir gjort skikkelig.

Det fine er jo at det nok er årevis til neste gang man må betale noen for service

Siterer meg selv, fikk prisen i dag.

 

For å reise fra Stokke til Tønsberg, justere ventiler, skru ut dyser, ta de med tilbake til Stokke, teste/justere og komme tilbake og montere de på plass igjen så skal Vestfold elektrodiesel ha 5000.- det er 20-30min reise hver vei + annen arbeidstid totalt ca 5timer. Jeg vet ikke men det høres kanskje ikke avskrekkende ut.

Link to post
Share on other sites

"... være sikker på at ting blir gjort skikkelig."

 

Ja...

 

For to år siden når jeg hadde vært på service var ikke pakningne i bensinfilteret satt skikkelig på - så det lakk bensin ut inne i motoren...

Merket det med at motoren hostet når jeg gav gass.

 

Etter service i fjor kommer det oljeflekker på sjøen hver gang jeg tilter ned motoren...

Trodde først det bare var søl etter servicen som rant ut, men det fortsatte hele sesongen.

 

Så at det blir gjort på et verksted er ingen garanti å at alt blir gjort skikkelig.

Litt som å gå til tannlegen - det gjør mer vondt når du kommer ut enn før du gikk inn...

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske noen holdt kurs i hvordan foreta vanlig service og enkle ting selv.

Har kjøpt en gjør-det-selv-bok for min motor, men er like vel ikke komfortabel med å skru helt selv uten at noen peker og forteller.

 

Alt er mulig. det spørs bare om hvor mye du er villig til å betale. De kursene jeg går på koster normalt rundt 4 000 kroner dagen og da er vi som regel 8-12 elever.

 

Å lage kurs koster også penger, og de kursene jeg har laget representerer så mye arbeid at det ikke er så mye penger i det.

 

Ellers har jeg drevet noen år med feilsøking i båter over store deler av Europa. Jeg kan ikke skjønne at noen tror det er billigere å få en servicemann langveisfra om tilbudet finnes lokalt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siterer meg selv, fikk prisen i dag.

 

For å reise fra Stokke til Tønsberg, justere ventiler, skru ut dyser, ta de med tilbake til Stokke, teste/justere og komme tilbake og montere de på plass igjen så skal Vestfold elektrodiesel ha 5000.- det er 20-30min reise hver vei + annen arbeidstid totalt ca 5timer. Jeg vet ikke men det høres kanskje ikke avskrekkende ut.

Har du anledning til å demontere/montere ventilene selv samt transport, vil det nok redusere prisen betydelig. Det er enkelt arbeid.

Link to post
Share on other sites

Utnytter verkstedene dette for å øke priser? Spesielt i større byer?

Vi som kunder har jo egeltig ikke noe valg - dersom vi skal følge boken med regelmessige servicer fra et autorisert verksted...

 

Dette gjelder en Yamaha F115 fra 2002.

En 2002-modell motor har du vel ikke noe garanti på lenger? Så da er det vel bare å finne et verksted du stoler på?

Link to post
Share on other sites

Så da er det vel bare å finne et verksted du stoler på?

 

Eller kanskje gjøre det selv?? Er sikkert bare å spørre,så legger nok noen ut en DIY med gode bilder og beskrivelser hvordan ting skal gjøres.....

 

Vips så føler en seg som en ekte mann,samt at man har spart en 1000-1500 Kr..........

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør all service selv som har med olje filter og vinterklargjøring å gjøre. reim og ventiljustering får profesjonelle ta seg av, men tror neppe han jeg bruker tar 3000 for å skifte reima. på min motor ligger den helt på toppen under et deksel så dette tar ikke lange tida. Det som er lurt er jo å gjøre ting som har med ventiler og indre motorkomponenter på verksted, slik at dem nullstiller diagnoseutstyret..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått en pris på over 15.000kr for service, ny registerreim, ny vannpumpe, ny vannutskiller, og ny oljetrykksensor.

 

Problemet er bare at de ikke har fikset det jeg ba de om å fikse - selv om de sa det var fikset.

Har hatt en oljelampe som bliker på lav fart. De hadde den inne i to ganger i fjor for samme problem - uten å fikse det men bare tatt betalt for timer...

Når hadde de "målt og konstatert at det var oljetrykksensoren som måtte skiftes". Pris ca 2800kr...

Så har de da fikset noe som ikke trengte fikses, og ikke testet skikkelig at problemet var løst????

 

Begynner å bli dr.. lei av en viss Yamaha forhandler i Stavanger - uten å nevne navn... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi som kunder har jo egeltig ikke noe valg - dersom vi skal følge boken med regelmessige servicer fra et autorisert verksted.

Det er vel ikke noe annerledes enn med biler, dette? Reklamasjonsretten gjelder dersom service er fulgt opp. Det bør sikkert foregå på et autorisert verksted, men dem er det mange av, ihvertfall når det gjelder bil. Merkeverksted er intet krav svjv. og jeg tviler sterkt på om loven er annerledes om motoren står i en båt.

Link to post
Share on other sites

Det er også noe av årsaken til at motorprodusentene krever at det benyttes merkeverksted for service for at garantiene skal gjelde.

Men reklamasjonsretten tror jeg ikke stiller noe krav om merkeverksted. Og skal garantien gjelde må den tilby noe utover reklamasjonsretten. Hvis ikke er den ulovlig, for å være helt pirkete.

 

Ellers er det jo mye riktig i det du skriver, men motorservice er ikke alltid det samme som rocket science. Min erfaring (fra landjorda) er at fra bytte av registerreim og oppover kan det være klokt å benytte merkeverksted. Har opplevd motorhavari tre ganger som følge av forsøk på registerreimbytte hos feil verksted og kjenner fler med samme erfaring. Det beste er nok å finne verksted med godt omdømme og ta det der.

Link to post
Share on other sites

Oj oj, her er det mye feil.

 

 

Det er vel ikke noe annerledes enn med biler, dette?

Jo, det er annorledes med biler, Eu inførte gruppundantag/nye direktiver for biler. Sorgligt men sant, når det kommer til motorsykkel, båt og så videre er vi henvist til producentens/importørens/forhandlarens krav for att garanti ska gjelde, dette har ikke noe med reklamationsretten at gjøre.

 

Reklamasjonsretten gjelder dersom service er fulgt opp.

Reklamasjonsrett i 5 år gjelder uansett om servicer er fulgt opp, den retten er festet i lov, husk garanti er noe utover reklamasjonsretten.

Mange som blander det her sammen

 

Det bør sikkert foregå på et autorisert verksted, men dem er det mange av, ihvertfall når det gjelder bil. Merkeverksted er intet krav svjv. og jeg tviler sterkt på om loven er annerledes om motoren står i en båt.

Hvis vi snakker garanti så er du dessverre helt i klorna på producenten/merkeverkstedet når vi snakker om båt/mc/snøfreser og liknende, loven er annerledes og det er det som er så sykt. Jeg veit at jeg kan gjøre vedlikehold mye bedre på mine egne ting æn de på en verksted, men for att opprettholde garanti på nye ting så må jeg sette det bort.

Redigert av trekko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...