Jump to content

Vintervedlikehold på Skibsplast 675 HT "Gjertrud".


Kenneth 81

Recommended Posts

Har allerede postet i en annen tråd, men tenkte æ liksågreit kunne lage en egen tråd om vinterens arbeid ombord på "Gjertrud".

Setter opp ei liste over ting som skal gjøres, bør gjøres og som æ har lyst til å gjøre og kommer til å oppdatere etterhvert som det e noe fremgang.

 

Listene ser foreløpig slik ut:

 

Det som SKAL gjøres er:

Hente hjem og lade batteriene

Service på motoren (verkstedet får den)

Service på Wallas varmeaperat

Service på Wallas kokeaperat

Bytte pumpe på dassen

Fikse/bytte ferskvannspumpe

Ta ut og vaske ferskvannstanken

Vårpuss før sjøsetting

 

Det som BØR gjøres er:

Bytte giver til tankmåler (sannsynligvis bytte flotørgiveren med en akustisk)

Bytte alt av lys til LED

Bytte vindusviskermotor

Demontere ankerholder akter og montere oppheng til hjelpe/dorgemotor

Montere fenderholdere

 

Til slutt litt som frister men har lav prioritet:

Innstalere vindusspyleannlegg

Montere stereoanlegg

Varmetopp til Wallas kokeaperatet

Legge om hovedutblåsningen til varmeaperatet for å få jevnere temperaturfordeling

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Da va første økt i båten gjenomført og æ glemte selvsagt kameraet hjemme...

 

Dette fikk æ gjort denna gangen:

Tatt ut og hentet hjem begge batteriene og satt det ene til lading.

Demontert og tatt hjem Wallas 90 kokeaperatet

Skrudd løs fuel og returslangene til Wallas 2400 varmeaperatet. Må gjøre litt mere spekulering før æ får den ut...

 

Dette er batteriene:

batteri_1.jpg

 

batteri_2.jpg

 

batteri_2a.jpg

 

2 stk "Banner Energy Bull" 115Ah batteri. Aner ikke noe om kvaliteten på disse, men de har funket bra så langt.

 

Laderen æ kjøpte:

lader.jpg

Virker ganske avansert med vedlikeholdsfunksjon og eget program for å vekke døde batteri til live igjen.

Satse på at den funke bra nok til mitt bruk.

 

Kokeaperatet:

wallas90_1.jpg

 

wallas90_2.jpg

 

wallas90_3.jpg

 

Servicekitt med vekesett, glødetråd og pakninger skal bestilles.

Blir spennende å se om æ får den sammen igjen etterpå...

 

Det va alt for denna gangen. Ny oppdatering kommer forhåpentligvis om ikke så lenge. :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nei fikk ikke gjort det sia mulitmeteret va steike tomt for strøm.

Men første batteriet e allerede topplada ifølge laderen så regne med det e i go form.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Og der va servicesatser til Wallasene bestillt. 348 penga pr stykk innkludert moms e ikke ille for dela man (ifølge manualen) trenger hvert 5. år.

 

Håpe på rask postgang! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Og der va servicesatser til Wallasene bestillt. 348 penga pr stykk innkludert moms e ikke ille for dela man (ifølge manualen) trenger hvert 5. år.

 

Min Wallas 1300 brukte ca 1 glødetråd i timen før den bestemte seg for å fungere som normalt. Litt irritert da.....!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jepp, den skjønte at den burde skjerpe seg for å unngå å bli utsatt for rå makt & blind vold, deretter drukning på dypt vann.

 

Forresten , her e navnesøstra tel ho Gjertrud , ikkje heilt samme båttypen da

 

http://www.ranablad.no/kultur/article5142041.ece

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Runde 2 i båten e nettopp gjennomført.

 

Har henta hjem varmeaperatet og vanntanken.

 

Kjekt med orntli verktøy når man ska i båten å leke:

verktoey1.jpg

 

Wallas 2400'en står godt gjemt inni skapet.

Her er kokeaperatet som sto over den allerede plukket ut:

wallas_2400_1.jpg

 

Her sto kokeaperatet:

wallas_2400_ovenfra.jpg

 

For å komme til å koble løs ledninga til kontrollpanelet er det bare å løsne en bolt under boksen og dra ned dekselet:

wallas_2400_4.jpg

wallas_2400_2.jpg

 

Naken Wallas:

wallas_2400_3.jpg

 

Sånn ser det ut i skapet nå:

tomt_skap.jpg

 

Wallasen trygt hjemme:

wallas_2400_5.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så sku vanntanken ut.

 

Den står greit til rett under akterdekksluka. Va bare å løsne den og ta laus alle slangene.

Var litt kronglete å gjøre alene, men det gikk rimelig greit.

 

Her er vanntanken og bensintanken:

vanntank_og_bensintank.jpg

 

Her står vanntanken til skylling i dusjen hjemme:

vanntank.jpg

 

Tenkte å skylle den grundig før æ tar å vaske den innvendig og utvendig og skyller den noen timer på nytt igjen.

 

Det va alt for dagens økt. Neste post kommer plutselig og vil sansynligvis være demontering av den ødelagte giveren til bensintanken. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det tok hvist litt lengre tid før jeg oppdaterte her enn jeg trodde det ville ta. :nonod:

 

Kort sagt så har det blitt litt forandring i planene.

Det jeg har fått gjort så langt av det planlagte er å ta service på begge Wallasene (se neste post), og så har jeg bestemt meg for å oppgradere elektronikken litt.

 

Garmin kombiplotteren som står i er forsåvidt helt grei, men jeg synes skjermen er alt for liten.

Etter litt forsking bestemte jeg meg for å bytte den med en Raymarine e7d.

Videre forsking førte til at jeg bestemte meg for å koble opp NMEA2000-nett slik at jeg kan vise motordata direkte på plotteren. Noe som igjen førte til at jeg bestemte meg for å bytte tankgiveren med en som kan kobles på NMEA2000-nettet slik at også dette kan vises på plotteren.

Med alt dette så fant jeg jo ut at jeg får en del klokke-instrument til overs, samt at med så mye info på plotteren så blir skjermen for liten igjen.... :headbang:

 

Har dårlig med plass til å montere noe større enn en e7 (ganske trangt i høyden på konsollen) så nu var gode råd bokstavelig talt dyre.

 

instrumenter_3.jpg

Ikke mye plass i høyden her...

 

Jobben kom heldigvis til unsettning med en fin liten bonus, så jeg kom frem til en stilig om en noe sprø løsning: Plukk ut alle klokkeinstrumentene og bestill en ekstra skjerm!

 

Da kan jeg ha kart på den ene skjermen og ekkolodd og instrumenter på den andre!

konsoll_kenneth.jpg

(Takk til Kaptein Fredrik for databildet!)

 

Når man først har gått amok, hvorfor ikke ta den helt ut?

Faren min har en liten radar på sin Bella 650 og den har ved ett par anledninge vist seg å være værdt si vekt i gull. Når jeg først setter inn en så omfattende elektronikkpakke, hvorfor ikke sette på en radar og?

 

Etter enda mere forkning, tenking og til slutt en sjefsavgjørelse har jeg nå bestillt følgende til skuta:

 

Raymarine e7d multifunksjonsskjerm med innebygd ekkolodd

Raymarine e7 Samme som e7d, men uten ekkolodd

Raymarine 4kw 45cm HD-radar

Raymarine P79 ekkoloddgiver

Raymarine nettverkssvitsj for å koble skjermene og radaren sammen

Milevis med kabler

NMEA2000 start-sett fra Brownspoint Marine

Suzuki Engine interface fra Brownspoint Marine

Lowrance LFM-200 lite "klokke"-multifunksjonsintrument (trengs for å programmere motor-interfacet)

 

Er jeg gal? :crazy: Sannsynligvis :giggle:

 

Bestillinger er sendt så da var det bare å begynne å gjøre klart.

Jeg har demontert de gamle instrumentene så nu ser det litt trist ut:

 

tom_konsoll.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i forige post så har jeg fått unnagjort vedlikeholdet på Wallasene.

Desverre glemte jeg å ta bilder når jeg jobbet med kokeaperatet (Wallas 90), men her er jobben jeg gjorde med varmeaperatet (Wallas 2400):

 

 

Første skritt er å fjerne det firkantete røret som fører ludt til undersiden av brennkammeret.

Den er tredd fast og holdes bare av en enkelt mutter så den er lett å fjerne.

 

service_wallas_2400_1.jpg

 

Neste skritt er å fjerne lokket over brenneren. Skru løs muttrene og dra av lokket.

service_wallas_2400_2.jpg

 

Vekeholderen holdes på plass av denne aluminiumsprofilen med 4 armer.

Den er bare tredd ned og holdes på plass av lokket. Vær forsiktig når du tar den ut da den kan sitte litt fast og den tåler ikke så mye juling.

service_wallas_2400_3.jpg

 

Fikk den ut uten å ødelegge den. Rimelig fornøyd så langt :thumbsup:

service_wallas_2400_6.jpg

 

Her er selve vekeholderen og brennkammeret.

Vekeholderen holdes på plass med en skrue. De to ledningene er strømmen til glødetråden.

Kobberrøret som går ut på sia sammen med ledningene er drivstofftilførselen, mens den som stikker rett "opp" er returrøret.

service_wallas_2400_7.jpg

 

For å ta ut vekeholderen er det bare å fjerne to muttre og å dra den forsiktig opp.

Det der lett å ta livet av drivstoffrøret så man må være veldig forsiktig.

 

Når vekeholderen er løs så kan "koppen" i bunnen av brennkammeret også løftes ut. (glemte desverre å ta ett bilde med "koppen" på plass

service_wallas_2400_8.jpg

 

Glødetråden sitter mellom vekeholderen og "koppen" i bunnen av brennkammeret

service_wallas_2400_9.jpg

 

Ganske svidd og sotete her og veken ser ikke helt super ut den heller.

Tydeligvis på tide at denne jobben blir gjort.

service_wallas_2400_10.jpg

 

Her er "koppen" sett fra "innsia". Ganske sotete her og

service_wallas_2400_11.jpg

 

Gamle glødetråden ser ikke særlig bra ut den heller.

service_wallas_2400_12.jpg

 

Nytt vekesett og glødetråd!

Veken er i to deler. Den med hull i tres ned over drivstoffrøret som stikker ca halveis opp fra bunnen av selve vekeholderen. Deretter tres den andre delen med den lille metallramma over toppen.

Det er viktig at disse presses godt på plass slik at toppen av veken en jamnt med toppen av vekeholderen.

Den lille metallramma skal plasseres slik at glødetråden ligger inni ramma.

Selve glødetrødem plasseres mellom de to grønne pakningene og ligger mellom vekeholderen og bunnen av "koppen" til brennkammeret.

service_wallas_2400_13.jpg

 

Her er ny veke på plass i vekeholderen

service_wallas_2400_14.jpg

 

"koppen" til brannkammeret med glødetråd og pakninger på plass

service_wallas_2400_16.jpg

 

Å montere alt sammen igjen er ganske enkelt å gjøre demonteringen i motsatt rekkefølge.

Har ikke tatt noen bilder av det, men det gikk fort og var ingen problem.

 

Vedlikeholdet av kokeaperatet var litt mer omstendig, men fremdeles rimelig enkelt og utføre.

Tror jeg brukte godt under en time pr Wallas.

 

Alt i alt en forholdsvis enkel jobb :smiley:

 

Hvis du har en Wallas som trenger service så vil jeg virkelig anbefale å gjøre jobben selv.

Sparer nok fort noen båtlapper på den måten! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk! :smiley:

 

Vekesettet med glødetråd til 2400'en kostet 348,- på Maritim.no

http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/tilbehor-og-ekstrautstyr/wallas-servicesats

 

Til Wallas 90'en er vekesettet og glødetråd to artikler og koster litt under det dobbelte

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Siden den gamle analoge tankmåleren min er defekt, så har jeg funnet ut at det hadde vært stilig å få tankmåler på multifunksjonsskjermene (siden alt annet havner på dem).

 

Det store spørsmålet er om det er selve giveren som er gåen, eller bare selve instrumentet. Virker giveren så kan den kobles til en liten boks som "oversetter" det analoge signalet til NMEA2000, virker den ikke så skal den byttes med en giver som sender direkte på NMEA2000.

 

Da bensintanken står delvis under motorbrønnen (ca 3/4 av tanken er under der) så blir det en helvettes jobb å bytte giveren. Den er nemlig strategisk plassert 10-15 cm inn og tanken må dermed trekkes minst 10-15 cm fram for å få den ut. Krysser fingrene villt og uhemmet for at giveren virke...

 

I går var jeg nede i båten med multimeteret for å teste litt. Giveren er bare en enkel variabel motstand. Etter litt forskning på nettet og en mail til Marinepuls AB i Sverige (Maretron forhandler) fant jeg ut at det er to standardtyper:

 

Amerikansk giver: Disse har en motstand på 33ohm ved full tank og 240ohm ved tom tank.

 

Europeisk giver: Disse har en motstand på 180ohm ved full tank og 10ohm ved tom tank.

 

Tanken min er på 145 liter og jeg vet at den var godt over halvfull når jeg dro båten på land i fjor. (Jeg vet ca hvor langt jeg har kjørt og hva forbruket er). Jeg målte ca 70ohm direkte på kontaktene på giveren.

Så fikk jeg en kompis til å fylle på 40 liter bensin mens jeg fulgte med på multimeteret.

Motstanden gikk ned etterhvert som tanken ble fullere og fullere, så det ser ut som om den virker og er av amerikansk type.

 

MEN, (selvsagt er det alltid ett men.... :headbang: ) selv om tanken ikke er fyllt helt full ennå, så sank motstanden til 33 ohm (som skal være full tank på en amerikansk måler) og fortsatte forbi og stoppet på 17....

 

Når jeg kommer fra jobb skal jeg toppe tanken og ta ny måling for å dobbeltsjekke om den stopper på 17, eller om full tank gir enda lavere motstand.

 

Så er spørsmålene mine til Båtplassens mange eksperter: er det noen her med peiling på tankmålere som har noen kommentarer til dette?

Har jeg kanskje en ikke-standard giver med annet motstands-område enn de europeiske og amerikanske standardgiverene?

Er det kanskje vanlig at motstanden ved full eller tom tank varierer så mye fra den "korrekte" verdien?

 

Alle tips og kommentarer mottaes med stor takk, for nå skjønner jeg ingenting.... :worry:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har hvist forsømt denna tråden litt i det siste.

 

Har fått gjort litt arbeid siden sist. Blant annet:

 

Trukket NMEA2000-nettverkskabel fra motor til instrumentkonsollen (neste gang jeg finner ut at jeg skal trekke kabler i båten for guds skyld stopp meg! Det var en helvettes jobb...)

Byttet det defekte toalettet med ett nytt

Byttet interiørlys og dekslys med LED

Montert Wallasene etter servicen

 

Nå venter jeg på elektronikken før jeg kan gjøre stort med ombård i båten.

Derimot så trenger undervannskroget litt oppmerksomhet.

 

Det har flasset ganske mye av nær baugen:

bunnsmurning_1.jpg

 

bunnsmurning_2.jpg

 

bunnsmurning_3.jpg

 

bunnsmurning_4.jpg

 

bunnsmurning_5.jpg

 

Vannlinjen er litt for lav i hekken. Mistenker båten ble stoffet på fabrikk med tanke på en 140-hester. Med 250 på hekken så ligg båten litt lavere i vannet.

bunnsmurning_lav_vannlinje.jpg

 

Det mest akutte tror jeg er å få fikset det som har flasset av i baugen.

Helst sku hele greia vært tatt av og ny primer og bunnstoff lagt på hele båten, men det er jeg veldig usikker på om jeg har lyst til å gjøre denne sesongen.

 

Hva tror dere om å bare pusse ned de avflassede områdene i baugen og "lappe"?

 

Den gul/orasnje fargen er ikke plasten men noe alger eller noe sånt som er i vannet her på Svalbard. Samtlige båta blir tilgriset av det iløpet av sesongen og det sitter noe helt utrolig...

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det ser virkelig besynderlig ut det her ja. Blir vel nødt til å gjøre som du sier å kjøpe en eksentersliper og slipe ned og prime og stoffe baugen på nytt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nu har jeg endelig kommet i gang med prosjekt nytt dashboard:

 

konsoll_wip_1.jpg

konsoll_wip_4.jpg

konsoll_wip_5.jpg

konsoll_wip_6.jpg

konsoll_wip_7.jpg

konsoll_wip_8.jpg

konsoll_wip_9.jpgkonsoll_wip_10.jpg

 

Nå mangler det bare at Dremel'n kommer slik at jeg får finpusset kantene så jeg kan trekke platen med karbonlook-filmen! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker :smiley: Satser på at karbongreiene blir en suksess :thumbsup:

 

Kanskje jeg burde satse på ei ny karriere i båtbransjen? :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...