Jump to content

Løsning på stormfokk satt flying ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har lyst på en stormfokk og tenkte følgende løsning.

 

Jeg har et fall som kommer ut noe under forstagsfestet, hva om jeg fikser meg en stormfokk med vire i forliket, fester denne ved forstagsfestet og bare heiser det flying rett bak forstaget, vil det blir brukbart ?

Fallet er ikke dynema men jeg regner med jeg skal kunne få det rimelig stramt.

 

Alternativet er å kjøpe en stormfokk som går inn i forstagsprofilen og erstatte genoaen med dette men jeg ser for meg at jeg ikke har veldig lyst til å bakste med 50kvm seil når jeg vil ha opp stormfokken så det hadde vært greit å ha det på et indre midlertidig stag

Link to post
Share on other sites

For å få det stramt nok må du ha kraftig utveksling på fallet. Antagelig under fokken. Og da Står uansett ikke fallet i avlasteren. Nei, gjør det skikkelig og skaff deg et ekstra forstag. Eller kanskje en som du kan sette utenpå rullefokka?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Enig med Sun i dette: "gjør det skikkelig og skaff deg et ekstra forstag". Tenk deg at stormfokka helst skal ha profil som en kraftig finerplate og dette klarer du ikke uten ekstra stag.

 

Har du, Enzo, noen ganger forsøkt å bytte seil i profilen mens kattene flyr rundt ørene dine. Stormfokka må jo opp og er enkelt i le av genoaen vist du har rett spor i ditt favør og genoaen må jo ned og helst i le av stormfokka. Og har en ventet for lenge med skifte kan en forvente seg en gøyal utfordring på et smalt fordekk.

 

Selv har jeg satt fokka flying, men kun i de tilfellene hvor masta og øvrig utstyr er beregnet på å teites opp til et punkt en sover dårlig med, men det lar seg gjøre. Øker vinden har en små muligheter til å endre på dette, annet enn å få fokka ned og seile for riggen alene. Og da bør båten være godt avbalansert i konstruksjonen.

 

Å legge stormfokka (dobbel) rundt genoaen med spinnakerfallet (som bør være dimensjonert deretter) som noen av oss gjør er jo også en mulighet, men hvor mye som blir igjen av genoaen etter en orkan er et annet spørsmål.

 

Noen har etterlyst bilde av vår doble løsning, men fikk aldri summet meg til å ta dette og nå er dette for sent.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne..

 

Jeg skal ikke på langtur, men deltar fra tid til annen i regattaer der det er krav om stormfokk. Har sett på slike som trekkes utenpå genoaen, men uten å bli helt overbevist om at dette er det beste valget (delvis pga pris). Seatronic har en 6m2 fokk som trenger eget forstag, og da jeg har et solid feste i dekk kunne jeg tenke med å feste et wirestag der, dette har en lengde som går et godt stykke opp mot fallboksen til toppinglift. Setter så på et dyneema-fall som toppinglift, og fører dette bak til en vinsj. Vil ikke dette være tilstrekkelig tror dere?. Evt kunne jeg prøvd å få til en utveksling på toppingliftet?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tenk deg at stormfokka helst skal ha profil som en kraftig finerplate og dette klarer du ikke uten ekstra stag.

 

 

Med fare for å drite meg fullstendig ut :blush: : Kan man ikke da rett og slett lage til en liten finer plate og heise denne slik som Enzo foreslår. Da er jo både profil, og enkelhet for heising ivaretatt...

 

Utfordringen blir jo da evt å lagre dette når det ikke er i bruk, men samtidig vil det jo kunne ha flere funksjoner ombord (Nødror, Fendre mot fjell/steinbrygger, reserverbord etc..).

 

En finerplatte som blaffer i storm er sikkert ikke å spøke med, men den skal jo strengt tatt ikke komme borti noe.. :confused:

 

Redigert : Eller hva med en mellomting, som bøtteplast/Polytelen eller noe. Da kan man kanskje rulle det sammen når det ikke er i bruk, og likevel få det til å stå fint med 'Enzo metoden" når det trengs. Ser da for meg at det er tykkest i fremliket og tynnere lenger bak. Hadde dette vært mulig å fremstille og få til å virke tro ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har diskutert en løsning med seilmaker med et kutterseil med forlik i dynema - som går gjennom blokk i masta til vinsj. Da kan forliket strammes så mye og blir så stivt at man ikke trenger kutterstag. Vi konkluderte med at vi ville ha fast kutterstag og lensetakler for å gi masta ekstra stabilitet ved tung havseilas. Men for lettere bruk kan dette kanskje være en løsning

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...