Jump to content

Galvanisk skille/ isolator ved bruk avlandstrøm


Viknes 6BY

Recommended Posts

Jeg hadde en slik i min forrige båt,

 

http://www.seatronic.no/landstrom-isolatorer-c-81_143/sterling-galvanisk-isolator-p-434

 

Tror det funka greit, jeg så intet på propell og zink forbruket avtok betydeligt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Nå blé du Teknisk :rolleyes:

Jeg bare kutta landstrøm kabelen og monterte den etter hva bruksanvisningen sa jeg skulle.

Og jeg så forsjell på zink forbruket med en gang, da båten ble tatt for vinteren.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Det er teknisk, Careka. :smiley:

 

Høvding, enkelt sagt.

Etter CE kobles -alle- minus/negativ til ett.

Det betyr at også skrog, propellhylse, rudder, batteri minus (-) etc. kobles felles til "en planet".

 

Først deretter følger jording til landjord og galvaniske isolatorer som kobles mellom "planeten" og landjord.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Trodde el-forskriftene kun krever at landjord er tilkoblet batteriminus? (Siden de aller fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil også godset i denne være tilkoblet landjord.)

Skal man først bryte forskriften er det bedre å like godt gå for den beste løsning, lokal jord.

(Skilletrafo kan gi en enda sikrere løsning, men for en vanlig norsk båt vil det være å skyte spurv med kanoner)

 

Jording av 220V i båten

Link to post
Er det vanlig å sette jordfeilbryter etter skilletrafo i båten, på "båtens jordside"?

Ja, dette for å kunne sikre mot den uhyre søkte mulighet at man får jordfeil på to apparater samtidig, men på hver sin fase, og at apparatene står så nær hverandre at det er mulig å ta på strømførende metall på begge samtidig.

Dette krever at alle apparater er jordet via midtuttak på sekundærdelen og åpner da samtidig for korrosjonsmuligheter og sikkerhetsrisiko som skilletrafoen egentlig kunne eliminert fullstendig.

Link to post

Trodde el-forskriftene kun krever at landjord er tilkoblet batteriminus? (Siden de aller fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil også godset i denne være tilkoblet landjord.)

God morgen.

Du svarer da i grunn samtidig til spørsmålet.

Ellers ville ikke jeg være i en slik "halvjordet" båt uten å ha dykkedrakt på meg.

Man må da bare tenke seg hvordan det blir hvis det i så fall fantes klassisk jordfeil,

dvs. AC-spenning på "ikke-jordet jordtilkobling" mens resten står fritt.

Kanskje igjen litt meget med teori akkurat nå, men praktisk kan da i så fall neste berøringen

mellom "tenningsnøkkel og styrehjul" være det siste man gjorde.

Ingen tenker da på korrosjon, det er bare helsen som teller og den tåler ikke noe potensialforskjell.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Dette med strøm er jeg rimlig grønn på, og blir mere forvirret hver gang jeg leser slike tråder :crazy:

 

Jeg handlet med en landstrømsentral på Seatronic, type plug and play.

Her er alt jordet, jeg har også en jordet Sterling lader fra Jørg, som jeg mener har galvansik skille

 

Er jeg sikker da?

 

Noe jeg må tenke på når jeg skal montere vvbereder? Eller er det baree og plugge inn kontakten?

 

Strømsentralen fra Seatronic

Link to post

Et ord til trådstarteren.

Jeg har ikke undersøkt løsningen fra BEP, men du linker til en apparat som er tenkt for 50A-system.

Hvis det skal være for din Viknes da har du enten rart store forbrukere på båten,

eller du kan også velge en isolator som er tilpasset sikringene du har.

Det blir da vanligvis maks. 16A og så kan du spare drøye kr. 3100,- siden du i så fall ikke trenger noe så stort.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Årsaken til at motorblokka er jordet, er for å utjevne potensialforskjeller mellom "220V jord (fra land" og "sjøjord".)

 

Enkelt forklart: Dersom det er spenningsforskjell mellom landjord og sjøjord og du holder en fing på hver av disse, hhv stikkontakten i landstrømsanlegget ombord og motoren, blir du grilla.

 

Skilletrafo ble ihvertfall min løsning. Synes egen og båtens sikkerhet er verdt skarve 5 båtlapper. :sailing:

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post

Her er alt jordet, jeg har også en jordet Sterling lader fra Jørg, som jeg mener har galvansik skille

Er jeg sikker da?

Ang. galvanisk tæring mht. laderen er du sikker.

 

Ang. galvanisk tæring mht. jordingen er du ikke sikker nettopp pga. jordingen.

Da ville jeg installere en galvanisk isolator.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har lagt til en setning om at lokal gjord ikke lenger er tillatt. Veldig synd at lobbyvirksomhet fra markedsaktører sannsynligvis har ført til dette. :nonod:

 

Her er jeg uenig med deg. Dette handler om sikkerhet. Det er klart ulovlig med lokaljord. Båtplassen med dens tyngde bør ikke oppfordre til lovbrudd.

 

 

Ja, dette for å kunne sikre mot den uhyre søkte mulighet at man får jordfeil på to apparater samtidig, men på hver sin fase, og at apparatene står så nær hverandre at det er mulig å ta på strømførende metall på begge samtidig.

Dette krever at alle apparater er jordet via midtuttak på sekundærdelen og åpner da samtidig for korrosjonsmuligheter og sikkerhetsrisiko som skilletrafoen egentlig kunne eliminert fullstendig.

 

En annen hypotetisk mulighet er at man kan få overslag mellom sekundær og primærsiden. Da er det kjekt med jordfeilvern på sekundærsiden

Link to post

Nja, lov og lov, ikke var så hart.

Hvis man bare leter da finnes det også for hver "lovlig" løsning minst en god grunn for å tvile på det.

Skille-trafoer kan omgjøre en båt til en grill, landjordkabler kan hente tæring eller t.o.m. strøm, lokalt jord kan drepe folk som får kontakt med svampen, eller blir til problem på en innsjø av ren mineralvann, osv.

Logikken av noen bestemmelser er ikke alltid like logisk for alle.

Senest derfor har vel også Ingar rett til å si sin mening hvis han mener noe.

 

Det for min del beste anbefaling er fortsatt å holde fritidsbåter unna vekselstrøm og spenninger over 24V

siden vann og høy spenning ikke er sund for verken mennesker eller materiell.

 

Skjøtekabel, en bra lader som også kan forsyne, gode batterier, ferdig

= "99,9%" av AC-problemene er borte. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Veldig synd at lobbyvirksomhet fra markedsaktører sannsynligvis har ført til dette. :nonod:

Jeg skulle ønske du hadde rett for da måtte man i alle fall hatt en kompetent aktør som satser på fritidsbåt.

Sannheten er vel den at de fleste som er kompetente på dette holder seg så langt unna fritidsbåter som de kan komme.

 

Den som har drevet mest lobbyvirksomhet i denne sammenhengen er nok DSB selv og SINTEF. :yesnod:

Link to post

Et ord til trådstarteren.

Jeg har ikke undersøkt løsningen fra BEP, men du linker til en apparat som er tenkt for 50A-system.

Hvis det skal være for din Viknes da har du enten rart store forbrukere på båten,

eller du kan også velge en isolator som er tilpasset sikringene du har.

Det blir da vanligvis maks. 16A og så kan du spare drøye kr. 3100,- siden du i så fall ikke trenger noe så stort.

 

:seeya:

Jørg

 

Vel, du har rett, skulle ikke være nødvendig med mer en 30A etter nærmere ettertanke. Har du erfaring med andre gode galvaniske skille brytere, siden jeg ser du er oppført som levrandør... Kan se ut som det hersker mange delt meninger om jord/ Landstrøm, osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...