Viknes 6BY Startet 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2012 Noen på forumet som har erfaring med galvanisk skille brytere av god kvalitet? Har hatt tære skader på propell, pga galvanisk tæring ved bruk av landstrøm. Er dette av ok kavalitet? http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10511807;c:102072 Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Jeg hadde en slik i min forrige båt, http://www.seatronic.no/landstrom-isolatorer-c-81_143/sterling-galvanisk-isolator-p-434 Tror det funka greit, jeg så intet på propell og zink forbruket avtok betydeligt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Akora Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Litt off topic men og litt relevant - kopler dere jord til motorblokka, som igjen er jordet til hylse osv; når dere installerer slike skiller, eller har det ikke noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 (redigert) Nå blé du Teknisk Jeg bare kutta landstrøm kabelen og monterte den etter hva bruksanvisningen sa jeg skulle. Og jeg så forsjell på zink forbruket med en gang, da båten ble tatt for vinteren. Redigert 17.Januar.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
jøran123 Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Dette virker som en rimelig og grei løsning. Kan jeg som har stålbåt montere en slik, eller er stålbåt for sær til en slik "enkel" løsning? Vet det står mye om landstrøm og tæring i flere andre tråder her, men er man ikke usikker før man leser så blir man det da:) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Det er teknisk, Careka. Høvding, enkelt sagt. Etter CE kobles -alle- minus/negativ til ett. Det betyr at også skrog, propellhylse, rudder, batteri minus (-) etc. kobles felles til "en planet". Først deretter følger jording til landjord og galvaniske isolatorer som kobles mellom "planeten" og landjord. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Trodde el-forskriftene kun krever at landjord er tilkoblet batteriminus? (Siden de aller fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil også godset i denne være tilkoblet landjord.) Skal man først bryte forskriften er det bedre å like godt gå for den beste løsning, lokal jord. (Skilletrafo kan gi en enda sikrere løsning, men for en vanlig norsk båt vil det være å skyte spurv med kanoner) Jording av 220V i båten Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Sant nok, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men man må jorde hylse, rorbrakett, akselbrakett +++ uansett da.Er det vanlig å sette jordfeilbryter etter skilletrafo i båten, på "båtens jordside"? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Jording av 220V i båten Hei, Synes at du skal fjerne alt om lokal jord (5.4) fra dette ellers så flotte dokument! Dette med bakgrunn i flere diskusjoner her på forumet og DSB's siste utspill i saken. Hva du eller Lotus måtte mene er av mindre interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Har lagt til en setning om at lokal gjord ikke lenger er tillatt. Veldig synd at lobbyvirksomhet fra markedsaktører sannsynligvis har ført til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Er det vanlig å sette jordfeilbryter etter skilletrafo i båten, på "båtens jordside"? Ja, dette for å kunne sikre mot den uhyre søkte mulighet at man får jordfeil på to apparater samtidig, men på hver sin fase, og at apparatene står så nær hverandre at det er mulig å ta på strømførende metall på begge samtidig. Dette krever at alle apparater er jordet via midtuttak på sekundærdelen og åpner da samtidig for korrosjonsmuligheter og sikkerhetsrisiko som skilletrafoen egentlig kunne eliminert fullstendig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Trodde el-forskriftene kun krever at landjord er tilkoblet batteriminus? (Siden de aller fleste har én-polet anlegg på motoren og da vil også godset i denne være tilkoblet landjord.) God morgen. Du svarer da i grunn samtidig til spørsmålet. Ellers ville ikke jeg være i en slik "halvjordet" båt uten å ha dykkedrakt på meg. Man må da bare tenke seg hvordan det blir hvis det i så fall fantes klassisk jordfeil, dvs. AC-spenning på "ikke-jordet jordtilkobling" mens resten står fritt. Kanskje igjen litt meget med teori akkurat nå, men praktisk kan da i så fall neste berøringen mellom "tenningsnøkkel og styrehjul" være det siste man gjorde. Ingen tenker da på korrosjon, det er bare helsen som teller og den tåler ikke noe potensialforskjell. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Tja, alt som går på 220V, og ikke er dobbeltisolert, skal jo være jordet, så noe behov for å jorde motorblokka er det vel egentlig ikke? Man jorder ikke vedovnen i stua hjemme... Uansett vil blokka sannsynligvære jordet via propellanlegg, vanninntak etc. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Dette med strøm er jeg rimlig grønn på, og blir mere forvirret hver gang jeg leser slike tråder Jeg handlet med en landstrømsentral på Seatronic, type plug and play. Her er alt jordet, jeg har også en jordet Sterling lader fra Jørg, som jeg mener har galvansik skille Er jeg sikker da? Noe jeg må tenke på når jeg skal montere vvbereder? Eller er det baree og plugge inn kontakten? Strømsentralen fra Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Et ord til trådstarteren. Jeg har ikke undersøkt løsningen fra BEP, men du linker til en apparat som er tenkt for 50A-system. Hvis det skal være for din Viknes da har du enten rart store forbrukere på båten, eller du kan også velge en isolator som er tilpasset sikringene du har. Det blir da vanligvis maks. 16A og så kan du spare drøye kr. 3100,- siden du i så fall ikke trenger noe så stort. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
shaukaas Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 (redigert) Årsaken til at motorblokka er jordet, er for å utjevne potensialforskjeller mellom "220V jord (fra land" og "sjøjord".) Enkelt forklart: Dersom det er spenningsforskjell mellom landjord og sjøjord og du holder en fing på hver av disse, hhv stikkontakten i landstrømsanlegget ombord og motoren, blir du grilla. Skilletrafo ble ihvertfall min løsning. Synes egen og båtens sikkerhet er verdt skarve 5 båtlapper. Redigert 18.Januar.2012 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Her er alt jordet, jeg har også en jordet Sterling lader fra Jørg, som jeg mener har galvansik skille Er jeg sikker da? Ang. galvanisk tæring mht. laderen er du sikker. Ang. galvanisk tæring mht. jordingen er du ikke sikker nettopp pga. jordingen. Da ville jeg installere en galvanisk isolator. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Akkurat, og da skal den monteres mellom inntak og sentral? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Ja. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Takk, da blir det innkjøp av ett galvanisk skille Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Har lagt til en setning om at lokal gjord ikke lenger er tillatt. Veldig synd at lobbyvirksomhet fra markedsaktører sannsynligvis har ført til dette. Her er jeg uenig med deg. Dette handler om sikkerhet. Det er klart ulovlig med lokaljord. Båtplassen med dens tyngde bør ikke oppfordre til lovbrudd. Ja, dette for å kunne sikre mot den uhyre søkte mulighet at man får jordfeil på to apparater samtidig, men på hver sin fase, og at apparatene står så nær hverandre at det er mulig å ta på strømførende metall på begge samtidig. Dette krever at alle apparater er jordet via midtuttak på sekundærdelen og åpner da samtidig for korrosjonsmuligheter og sikkerhetsrisiko som skilletrafoen egentlig kunne eliminert fullstendig. En annen hypotetisk mulighet er at man kan få overslag mellom sekundær og primærsiden. Da er det kjekt med jordfeilvern på sekundærsiden Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Nja, lov og lov, ikke var så hart. Hvis man bare leter da finnes det også for hver "lovlig" løsning minst en god grunn for å tvile på det. Skille-trafoer kan omgjøre en båt til en grill, landjordkabler kan hente tæring eller t.o.m. strøm, lokalt jord kan drepe folk som får kontakt med svampen, eller blir til problem på en innsjø av ren mineralvann, osv. Logikken av noen bestemmelser er ikke alltid like logisk for alle. Senest derfor har vel også Ingar rett til å si sin mening hvis han mener noe. Det for min del beste anbefaling er fortsatt å holde fritidsbåter unna vekselstrøm og spenninger over 24V siden vann og høy spenning ikke er sund for verken mennesker eller materiell. Skjøtekabel, en bra lader som også kan forsyne, gode batterier, ferdig = "99,9%" av AC-problemene er borte. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 lokalt jord kan drepe folk som får kontakt med svampen Kan du forklare litt nermere hva du mener her? Ellers er vel lokal jord fortsatt tillatt, men da for yrkesfartøy. Er det ikke slik? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Veldig synd at lobbyvirksomhet fra markedsaktører sannsynligvis har ført til dette. Jeg skulle ønske du hadde rett for da måtte man i alle fall hatt en kompetent aktør som satser på fritidsbåt. Sannheten er vel den at de fleste som er kompetente på dette holder seg så langt unna fritidsbåter som de kan komme. Den som har drevet mest lobbyvirksomhet i denne sammenhengen er nok DSB selv og SINTEF. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 18.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Et ord til trådstarteren. Jeg har ikke undersøkt løsningen fra BEP, men du linker til en apparat som er tenkt for 50A-system. Hvis det skal være for din Viknes da har du enten rart store forbrukere på båten, eller du kan også velge en isolator som er tilpasset sikringene du har. Det blir da vanligvis maks. 16A og så kan du spare drøye kr. 3100,- siden du i så fall ikke trenger noe så stort. Jørg Vel, du har rett, skulle ikke være nødvendig med mer en 30A etter nærmere ettertanke. Har du erfaring med andre gode galvaniske skille brytere, siden jeg ser du er oppført som levrandør... Kan se ut som det hersker mange delt meninger om jord/ Landstrøm, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.