Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Helt riktig, Johannes, yrkesfartøy av en visst størrelse har heller ikke andre muligheter. Vanligvis. Ikke tar det for ordrett. Å berøre jordsvampen(jordplaten er som en svamp) -kan- bli farlig når den står under spennig, men forutsetter samtidig at det også finnes feil et sted. Både den kombinasjonen og å få kontakt med jordplaten samtidig er like relevant som å diskutere lotteri. Men dog, slik kan skje, senest når båten står på land. Derfor: E-feil kan bare -ekskluderes- hvis man ikke installerer elektrisitet, og -reduseres- mht. farlighet ved å redusere systemspenninger. Men en hver kan jo bestemme selv, verre er det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Har du erfaring med andre gode galvaniske skille brytere, Galvaniske skilledioder er ikke brytere, det er bare dioder og kondensatorer. Meningen er jo nettopp å opprettholde tilkobling til jord under alle forhold. Jeg vet som sagt ikke hva BEP tilbyr men Sterling tilbyr ZS-serien. Finnes for 16, 30, 50 og 60A, det samme som "N" for båt som reiser til USA og både "normal", med kondensator for å øke sperrspenningen og "failsafe". Vi tilbyr her ZS16A og ZS30C, resten blir bestillt fordi vi selger stort sett ikke noe annet. Ang. pålitelighet finnes det pdd. ikke ett registrert tilfelle at en av enhetene ha sviktet. Forresten siden nå over 10 år. Så derfor en gang til, ikke bestill noe som er større enn du trenger. Det blir i så fall absolutt bortkastet penge. Alle gjør det samme og større er bare større mht. lasten som den tåler uten å bli sprengt -mens- det finnes feil. Bare se på jordfeilbryteren/sikring, da vet du hva du trenger i så fall. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Å berøre jordsvampen(jordplaten er som en svamp) -kan- bli farlig når den står under spennig, men forutsetter samtidig at det også finnes feil et sted. OK, jordplaten kan være liten i utstrekning, men ha stor overflate. Den er grei. Gitt at man har jordfeil ombord, vil det da være farligere å berøre en plate for lokal jord enn å berøre landjord? For de som er regeltro har man vel uansett lokal jord via motor og propellanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 AC er aldri ufarlig, men jordplaten funker vanligvis greit på vann. Ellers ville det heller ikke være lovlig på yrkesbåt. Virkelig farlig bli jordplater faktisk bare mens båten står på land. Blir det feil der da ligger kontaktet t.o.m. i riktig høyde. Derfor finnes det bl.a. krav for dobbelt jording og en vendebryter. Du må gjerne lese litt på trådene her på Båtplassen. Også dette tema ble diskutert laaaaang og innholdsrik allerede. Og ikke bare en gang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Johannes Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Men da er vi enig da. Lokal jord er en trygg løsning som eliminerer tæring som følge av feil på landjord. Jeg har lokal jord, etablert i den perioden det var lov.... Med vendebryter og det hele. Av og til hevdes det at lokal jord representerer en fare, men så langt har ingen kunnet redegjøre for hva denne faren er. Da med unntak av lokal jord i en båt som står på land... Ellers har jeg fulgt med i jordingdebatten med stor interesse i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 nesten så eg ikkje tør å bytte båt pga manglende kunskap om elektrisk i båt..... Har kikka på alubåt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 (redigert) feil Redigert 18.Januar.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Årsaken til at motorblokka er jordet, er for å utjevne potensialforskjeller mellom "220V jord (fra land" og "sjøjord".) Man forutsetter jo at landjorden er trygg ift sjøen. Det du beskriver er et system som er jordet i alle ender. Da burde man isåfall ha koblet seg til en egen jordingsplate i båten, ikke til motoren. Prinsippet med jording er at alt som går på 220V, og kan føre til berøringsfare, skal være jordet. Ikke at alle gjenstander av metall skal være det. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Hei. Henter opp denne tråden. Jeg har 1 polet anlegg i Inter en. Har ikke landstrøms anlegg, men det hender jeg plugger i en lader på skjøteledning. Pleier da å sette batterivender på "begge" for å lade hele banken samtidig. Ser at sinken på propellen brukes.....Bør jeg installere galvanisk skille eller er det bare tull? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Hei. Henter opp denne tråden. Jeg har 1 polet anlegg i Inter en. Har ikke landstrøms anlegg, men det hender jeg plugger i en lader på skjøteledning. Pleier da å sette batterivender på "begge" for å lade hele banken samtidig. Ser at sinken på propellen brukes.....Bør jeg installere galvanisk skille eller er det bare tull? Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Dette blir det samme som om du har fast opplegg i båten og strøm kan gå gjennom jordledningen hvis du ligger i ei havn med andre båter eller noe annet som lekker strøm. Jeg ville satt zink saver på jordledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Dette blir ikke riktig, Linea. En skjøteledning om bord tar med landstrømmen, men bringer den ikke videre når jordlednigen ikke kobles til sjø. Hvilket den ikke gjør om laderen ikke har jordledning, hvilket på moderne (dobbeltisolert) ladere ville være uvanlig. Anbefalingen er å ikke lade mer enn en batteribank i slengen. Og koble laderen rett på batteriene. Hantoen er litt sparsommelig med opplysningene. Har skrevet masse om dette tidligere, søk opp 'Huldametoden' er på forumet. Det ville være meget uvanlig om propellen ikke spiser anoder. Sinksaver har ikke noe med det å gjøre. Forholdet gjelder galvanisk spenning mellom metallene i propell og aksling kontra anoden. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Enig når laderen er dobbeltisolert og ikke benytter samme jord. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Laderen min er en relativt ny intelligent lader som er dobbeltisolert ja. Er helt med på at jord fra landstrøm ikke går til motorblokka da...Har heller ikke noen strøm på berederen, kun oppvarming fra motor.Tolker det sånn at å koble opp Sinksaver er bortkastet i mitt tilfelle. Takk Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Laderen min er en relativt ny intelligent lader som er dobbeltisolert ja. Er helt med på at jord fra landstrøm ikke går til motorblokka da...Har heller ikke noen strøm på berederen, kun oppvarming fra motor.Tolker det sånn at å koble opp Sinksaver er bortkastet i mitt tilfelle. Takk Hulda! Nja, tok en titt på laderen i båten nå. Ser at støpselet har " jordingsstål " på seg. Da er den vel ikke dobbeltisolert da? Får kanskje montere Sinksaver på skjøteledningen da. Link til laderen min: http://www.toppfritid.no/b%c3%a5tutstyr/elektrisk/batteriladere/batterilader-nor-charger-1220d-12v-20a-elektronisk-lader-med-display-101677-p0000002682 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Nei, ta det med ro. Hvilken ledning skal du sette sinksaver på??? Gjør du som jeg skriver får du ingen krets til sjøjord. Sett batteribryter i 'OFF' og laderen rett på batteripolene. Det er lovlig og ufarlig. Du kan ikke montere sinksaver på skjøteledningen, ledningen skal ha uhindret tilgang til landjord. Redigert 12.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Får ut å handle ny lader jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Du behøver da ikke kjøpe ny lader, den laderen du har er jo helt toppers! Jeg har en Stirling med metallhus og jordledning kjøpt hos J. Becker i 2005, fungerer perfekt. Og den gikk på skjøteledning i årevis før jeg installerte skilletrafo. Hvis du gjør som jeg skriver, er jordingen ivaretatt etter forskriftene og sikkerheten er ivaretatt, hvilket er første prioritet. Du kan ikke få strømlekkasje til sjø, det er dønn umulig, det er ingen leder som går den veien. Dessuten vil jeg anta at selve laderen vil operere som en 'skilletrafo light'. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Nei, ta det med ro. Hvilken ledning skal du sette sinksaver på??? Gjør du som jeg skriver får du ingen krets til sjøjord. Sett batteribryter i 'OFF' og laderen rett på batteripolene. Det er lovlig og ufarlig. Du kan ikke montere sinksaver på skjøteledningen, ledningen skal ha uhindret tilgang til landjord. Men batteri bryteren står jo i + kabelen. Minus binder sammen alle batteriene i minuspolen og går til motorblokka. Vil ikke landjorda da gå til sjø via propellaksling? Så lenge laderen viste seg å ikke være dobbeltisolert allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Du behøver da ikke kjøpe ny lader, den laderen du har er jo helt toppers! Jeg har en Stirling med metallhus og jordledning kjøpt hos J. Becker i 2005, fungerer perfekt. Og den gikk på skjøteledning i årevis før jeg installerte skilletrafo. Hvis du gjør som jeg skriver, er jordingen ivaretatt etter forskriftene og sikkerheten er ivaretatt, hvilket er første prioritet. Du kan ikke få strømlekkasje til sjø, det er dønn umulig, det er ingen leder som går den veien. Dessuten vil jeg anta at selve laderen vil operere som en 'skilletrafo light'. Ingen strøm til sjø fordi pluss til motor er brutt, dermed ingen strøkrets. Har jeg da forstått dette riktig? Batterivender i 0 og lade hver bank for seg... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.