Jump to content

Noen med erfaringer ang rensing av dieseltank?


Solholt 2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har bestilt motorbytte i min hanto 24. Siden jeg skal inn med en speller ny diesel motor vil jeg også rense diesel tanken.Slik at hele linja blir ny og frisk!

Jeg mener det er skvalpe skott i tanken noe som kan gjøre det vanskelig og komme til overalt. Er det noen form for middel man kan skylle tanken med? Alle tips tas i mot med takk!

Link to post
Share on other sites

Hadde hanto 24 for 5 år siden, i den var det 110 liter plast tank. Den var uten skvalpeskott og veldig enkel å rengjøre. Helte på noen liter parafin, røra nedi med en radiator pensel, og pumpa ut etterpå. Ble gullende reint i den 25 år gamle tanken.

 

Kjenner du tilstanden til alu tanken din? Er den tæret i bunn, så er det likegreit å bytte den ut.

Isåfall, vurder om du får ned en "billig" plast tank, ser CAN leverer ca 100 l som selges for 1500 kr.

http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=3625

Er en enkel jobb å sage et hull i topp, enten med nikkesag eller stor hullsag så kan du bedømme tilstand før du koster på mannhull.

 

Lykke til, hanto 24 er en kjempe fin båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk satt inn håndlokk på tanken min i fjor da jeg hadde fått dieseldyr på tanken min. Tanken var en alu.tank fra 1969 og det kom vel 1500-2000 for sveising og fabrikering av lokk og flens. Jeg har to skott i kryss i tanken og fikk da satt lokket midt over krysset slik at jeg kommer til i alle fire seksjonene fra det ene hullet. Ved vaskingen brukte jeg bare Diesel og filler, så fylte jeg på godt med biosider ved første tanking igjen. Funka fint som snus :)

Link to post
Share on other sites

Jeg rengjorde min for første gang i høst.

Var kun et "sotbelegg" som jeg tørket bort med filler fuktet med diesel.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ingen dum ide å rense tankene/kjøpe nye. Min er av aluminium, fra 2001. Har hatt båten (Nordan Family) i to år og renset tanken for første gang nå i høst. Fikk meg en skikkelig overraskelse når jeg tittet nedi. Er vel bare flaks at ting ikke har gått tett her.

 

dieseldyr.jpg

 

Brukte ikke vaskemidler i det hele tatt, tørket bare opp alt så det ble rent. Så vasket jeg med ny diesel, tørket opp igjen så nå er den ren og pen og klar for en ny sesong :thumbsup:

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg skal til med å rense tankene. Jeg åpnet den ene tanken i kveld. Dieselen ser helt klar ut, men jeg kan se noe "svarte greier" i bunnen av tanken. Jeg tror ikke dette er dieseldyr. Jeg forsøkte meg med en klut i bunnen av tanken. Det "svarte greiene" løsnet greit og kluten ble naturligvis svart.

 

Planen nå er å tømme tankene og forsøke å renske opp alt det svarte. Dette kan jeg kanskje bare vaske med diesel? Eller kanskje jeg bør vaske med bensin?

 

Men for å være helt sikker: Kan dette være dieseldyr? Er det noen her som kan forsøke å forklare hvordan disse skumle dieseldyrene ser ut?

Link to post
Share on other sites

Tanken er av aluminium og er 31 år gammel for og være presis... Ser de har manlokk til 165kr på maritime. Det er nok det som blir løsningen.

 

Har selv Hanto 24, og for to år siden røk min tank - 30 år gammel - hadde helt klart spandert på meg en ny tank om du har anleddning - har du som jeg tanken plassert i akterkant stb side, så fikk jeg inn en 140l plasttank fra Maritim, byttet da slanger i samme slangen. Ga meg bedre rekkevidde, og føler meg trygg på at jeg har tank i mange år til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...