Pilkola Startet 21.Januar.2012 Del på Facebook Startet 21.Januar.2012 Har nettopp bygget en kasse i Divinycell med 800g/m glassfiber over. Det ble en del overlapping på fiberen som gir en del skøyter som bygger rundt 1mm i høyde. Hvor langt "ut" må dette sparkles før kassen lakkeres. Litt klossete formulering men er det noen mal for dette, holder det med 10 cm eller må jeg ut 30-40cm for at det ikke skal bli bølget. Hvilken farge er mest tilgivende i forhold til et bølgete/ujevnt underlag, hvit/grå? Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 ville nok helsparklet hele kassen,men da er det jo bare snakk om å dra i sparkel for å fylle opp ujevnheter.Gjorde akutat den jobben på en hel hardtop,som jeg lagde til en 17,5 fot Øien.Høres kansje volsomt ut,men det går overaskende fort,så sant du ikke legger på for mye sparkel.Lag/bruk så en lang kloss/langsliper,bruk p 120-p 180 papir.da får du rettet opp ujevnhetene.Kommer litt ann på finishen du skal ha da???skal du ha en pen finish,sliper du kassen med 240 papir,psrøyter/ruller du på 3-4 strøk med fyller/slipegrunning. Den grunningen sliper du så med kloss og slipepapir p 320- p 400.da tar du de siste ujevnheter,sparkelporer osv, Men følger du denne "oppskriften" skal du ha ett rimelig greit utgangspunkt for ett bra sluttresultat. Og til slutt : Hvit, dekker ujevnhetene best. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 21.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Takk for svaret. Da blir det 2-3mm med sparkel over hele kassen. Er det stor forskjell på epoxysparkel hmt hvor hardt det er å pusse ned eller er det samme om jeg bruker feks Biltemas eller Jotuns sparkel? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 er ofte tyngre å pusse / seigere og tetter papiret meir de sparklene fra biltema Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lakk`ern Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Er helt enig derang. biltema sparkel. Vi bruker sparkel fra Wurth på jobben,og vill nå påstå at den er veldig grei/lett slipt å jobbe med.Hvis ikke har jo også 3M mye bra produkter.Greit å bruke en finsparkel som ikke er "sementbasert" Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Biltema sin er en drøm å jobbe med i forhold til hjemmelaget basert på epoxy, talkum, silicakuler ol. Det får bli med eksperimentet. Da satser jeg på Wurth sin, takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Pilkola Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Er det forresten noen grunn til å velge epoxybasert sparkelmasse i forhold til polyesterbasert til denne jobben. Det er over vannlinjen og skal lakkeres med polyuretanbasert lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Hadde aldri brukt epoxy til dette... det er dyrt, mye vanskeligere å jobbe med og fullstensdig unødvendig. Jeg har brukt lettsparkelen til biltema til mye rart og synes stort sett denne fungerer bra, spesielt den lave prisen tatt i betraktning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.