Jump to content

Hvilken 7" kartplotter


Fausken

Recommended Posts

Har en garmin 521s i min 23 fots sjark. Men synst denne er litt for liten, bruker den til både kart og ekkolodd. Så trur eg må invistere i en ny kartplotter, trenger ikkje å vere integrert ekkolodd for det kommer eg til å bruke garminen til. Er det nokon som har eit tips om ein god kartplotter? bør være rundt 7" skjerm..

Link to post
Share on other sites

lurer på å gå for en Garmin 720. For då får eg bruke kartbrikken eg allereide har og sparer meg eit par tusen dær. Har også hørt at Lowrance HDS serien er veldig god. Men eg bruker stort sett ekkoloddet til å sjekke dybden i grove trekk. Har mine faste fiskeplasser der eg veit står fiske så eg går skjelden rundt å bruker ekkoloddet for å leite etter fisk. Er eigentlig veldig fornøgd med det ekkoloddet eg allereide har :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 720S i fjor. Hadde 4008 i forrige båt. Må sei eg er overrasket over så bra 720S er. Var redd 7" ble for lite men til mitt bruk funker det bedre en forventet. Zoom funksjonen er helt rå, skjermen er meget bra sjøl om sola står rett på. Om eg måtte kjøpt ny i dag hadde eg gått rett og kjøpt samme en gang til. men det er vel med dette som med biler, har du hatt et merke hele livet bytter du ikkje. Enten er du fornøgd, eller så ikkje vil vise at det er skit :giggle:

Link to post
Share on other sites

Simrad NSS-7 og Raymarine e7 er nok bedre enn Garmin 720 som plottere. e7 vant testen i Båtmagasinet foran NSS-7 og 720. Jeg har prøvd alle 3 og er ikke enig i konklusjonen til Båtmagasinet, jeg foretrekker NSS foran e7 med 720 et stykke bak. Men uansett alle disse er svært gode plottere og mye bedre enn alt som var tilgjengelig for 2-3 år siden.

Link to post
Share on other sites

Spennende diskusjon,

Ser heile tida at plottere med Navionics kart blir nemnt som best.

Her på sunnmøre fungerer Navionics kart svært dårligt etter mine erfaringer.

Eg hadde heilt klart velgt plotter etter kva kart ein kan bruke, uansett kva gode Navionics plottere er.

Desverre er mange av dei beste plottermerkene låst til og bruke Navionics kart.

 

Seinast no i helgen fikk eg ein påminnelse om korleis navionics kartet fungerer og navigere etter i trang skjærgård med mykje grynt vatn rundt.

Plotteren var ein Lowrance HDS 10 med oppdaterte kart, med påstilt all info som går an.

Likevel viser den på langt nær alle dybdestikka i forhold til andre kart.

Det er kritisk stor forkjell om grynnen er 10m eller 1m når det er utaskjærs med litt store havdønninger.

Heldigvis var det også montert ein pc basert plotter ombord i båten som eg lånte, som var til stor hjelp der lowrancen feilet.

 

Om fisking er på programmet er C-map det kartmatrealet som viser mest info og dybdeinformasjon svært likt orginale sjøkart.

Har kun testet litt Garmin sine plottere og desse ser ut til og fungere bra/greit.

Vurderer litt skjølv og kjøpe meg ein garmin plotter som tillegs plotter saman med min C-map baserte plottere.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Terje, jeg har nok mest tro på C-map, og særlig i våre hjemlige farvann.

Men det er i alle fall viktig å være klar over at kartplottern viser ikke riktigere enn

grunnlagsmaterialet for kartbrikken, og i de farvann jeg seiler har jeg seilt over holmer og skjær og langt opp i åssidene ..bare med kartplottern heldigvis. Jeg har min gamle Simrad CP33 med C-map og kommer neppe til å skifte den med det første.

Link to post
Share on other sites

 

Om fisking er på programmet er C-map det kartmatrealet som viser mest info og dybdeinformasjon svært likt orginale sjøkart.

 

Jeg tror ikke Bluechart G2Vision står noe tilbake for noen. Jeg har C-map, Navionics og Garmin sitt G2Vision ombord, og jeg er ikke lenger i tvil om hva jeg liker best. Garmin!

 

 

Når det gjelder nøyaktighet så er det vel at plotterne er blitt mer nøyaktig enn papirkartene som gjør at visningene noen steder går over land og strand. Kartene i plotterne blir jo ikke mer nøyaktig enn hva grunnmaterialet er.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg litt usikker. Det jeg er blitt imponert over er tettheten i loddskudd og hvor lett det er å lese dybdekonturer.

 

Vedlegger et bilde med navigasjonskart til venstre, eldre versjon av Garmin i midten og til høyre G2Vision:

 

fiskekart_2011vs2009.jpg

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fikk litt tid til og tak nokre skjermbilder der ej samanlignet c-map mot Navionics.

Dette kan ein lese om i på bloggen min: http://terjeandre.bl...-navionics.html

 

Skulle ønske ej fikk mulighet og samanligne desse bilda med Garmin sin bluechart.

Om nokon har god tid og lyst, at dei tok nokre bilder av samme området som eg tok av c-map og Navionics.

Kordinatane kan eg få tak i om nokon kunne gjere dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...