Zitt Startet 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2012 Etter å ha kjempet over tid med lekkasjer i båten, har jeg begynt å gå grundig lei! Selger viser ingen tegn til vilje om å hjelpe meg med å finne problemene, og svarer ikke på henvendelser. Har jeg en god sak når jeg nå krever kjøpet hevet eller erstatning? Sendte selger følgende brev: Jeg viser til kjøp av overnevnte båt kjøpt av deg 25. juni 2011. Etter å ha brukt båten i nå et halvt år, har jeg konstatert lekkasjer på flere steder. Dette gjelder; 1) Rundt vinduer i kahytten. Denne fuktigheten, som vi i begynnelsen trodde skyldtes kondens, har vi nå jevnlig holdt under observasjon utover høsten. Vi ser at den kommer av utettheter slik at regnvann og evt. sjøsprøyt trenger inn i båten, noe jeg tidligere har påpekt. Dette har ført til fuktskader og mugg i innredning og skott-bekledning. Du opplyste ved besiktigelsen at der var kommet vann og snø inn i båten ved ett tilfelle pga et uhell med en presenning under transport. Du opplyste ingenting om kroniske lekkasjer, og ettersom det var pent vær under besiktigelsen den 25.juni 2011 hadde jeg ikke mulighet til å avdekke denne mangelen da. Det er nå åpenbart at denne lekkasjen må ha vært der over lang tid. Under besiktigelsen var skadene på innredningen bare delvis synlig, men de er kommet frem når jeg nå har begynt å demontere denne. 2) Rundt roraksel evt. også propellaksel. Vannet samler seg i kjølsvinet, som var bortimot tørt under besiktigelsen. Etter overtagelsen har vi konstatert at det kommer tildels betydelige mengder vann i kjølsvinet hver gang båten har vært i bruk. Jeg har hatt hjelp av en fagmann for å finne årsaken til lekkasjen, og han har konstatert utetthet rundt roraksel. Han har påpekt at dette var forsøkt kamuflert med grease. Om der også er lekkasje rundt propellakslingen, vet jeg ikke med sikkerhet ennå, og tar forbehold om å komme tilbake til det. Også dette er forhold som ikke kunne oppdages under besiktigelsen, men som du må ha kjent til og skulle ha opplyst om. Jeg ønsker å reklamere på disse manglene, som jeg oppfatter som vesentlige. Jeg føler meg lurt, og mener du ikke har overholdt selgers opplysningsplikt i denne handelen. Jeg viser i denne sammenheng til Kjøpslovens §19.1.b. Jeg krever nå at du retter disse manglene snarest, jfr. Kjøpslovens § 34.1. Jeg regner med at innen utgangen av februar 2012 er en rimelig frist. Trenger du lengre frist, må du ta kontakt med meg slik at vi kan bli enige om det. Skulle du ikke oppfylle plikten til å rette manglene, vil jeg selv enten • få dem rettet og kreve erstatning i h.t. Kjøpslovens §34.3, • kreve prisavslag i h.t. § 38, • kreve kjøpet hevet i h.t.§ 39.1 Jeg forventer en tilbakemelding fra deg innen 18. januar 2012, og håper saken kan løses utenomrettslig og i minnelighet. Med hilsen Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Det vil alltid være noen lekkasjer eller fukt å sette fingen på i alle båter. Bedre leie/gjennkjøpsavtale finnes ikkje, og vil kunne føre til kraftig løft i båtstørrelse for mange om slik praksis skulle bli fleital for. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Takk for svar, Sæbø! Jeg snakker om ca 10 liter i døgnet når det regner. Det renner bak skottbekledning og drypper fra taket, og alt må skiftes i cabinene. Fuktighetsrekorden er 98%. Alt av innredning må skiftes. Antyder du at dette er det normale. Det mest fortvilende er at jeg ikke finner ut hvor vannet kommer fra. Jeg har prøvd å tette de vinduene jeg trodde var lekk, men vann kommer det likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Nei nå høres lekkasjen unormalt stor ut ja... 10 ltr i døgnet er ekstremt... Vi har eit vindu som har lekket 4 ganger på 4 år. Da får vi såvidt fukt på en sofapute og kan sjå ein dråpe henger under vinduet på trekket der. Dette har eg grunn til å tru var slik også før vi kjøpte båten. Det er for liten lekksje til at eg bryr meg å fikse. Men eg skal innrømme at eg har stadig glemt den ut, også når vi hadde visning på båten sist vi forsøkte selge. Eg såg for meg at det var i den størrelse det var snakk om... Ofte etter en skikkelig uværstur eller slipping kan det lekke meir i båter. Har du brukt kranebil på båten? Dersom du fortsatt er usikker på om det er regnvann eller sjøvann så burde du gjøre meir detektivarbeid før du går videre (litt sein å tipse om det nå da) For du må jo vite kor lekkasjen er før du kan påberope at selger skjulte det for deg. Du skriver jo også at det var opplett og fint vær ved prøvekjøring, og alikevell vått i kjølen. Sjekka du før og etter tur? Og ofte leser vi at forskjellige hylser skal dryppe, kanskje selger har fått den beskjeden sjølv hos båtfolk? Det er ikkje sikkert at selger har skjult ting bevist, finnes det en svak mulighet at han ikkje har vist om det? Og så er det kontrakten da. Ofte skrives det: selges som den står,prøvekjørt og besiktiget ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Akkurat hva som står i kontrakten trenger ikke nødvendigvis bety alt dersom det er avvik mellom opplysninger som er gitt og faktisk tilstand. MEN jeg tror jeg ville latt være å prosedere denne saken her, men ta kontakt med en advokat, f. eks Skipper Worse som har slike problemstillinger som yrke. Han er forøvrig KNBFs advokat, og er du medlem der har du også en time gratis bistand tilgjengelig. *** For å oppsummere mitt råd til deg: ikke proseder den på nettet da alle aktuelle konsekvenser og betydninger for din sak antagelig ikke er tilstrekkelig gjennomtenkt fra alle sider ennå (f.eks fra den juridiske siden) - og deretter skaff den en advokat som forstår seg på denne typen saker. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Hvor gammel er båten? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
S/Y Emma Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Ti liter per dag høyrest ekstremt mykje ut! Utan lensing vil jo båten få store vasskader eller rett og slett gå ned i perioder med mykje nedbør. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Sæbø; Hvis ikke selger har visst om lekkasjene, har han ikke vært ombord heller! Sannsynlig? nordan family 27; Du har helt rett ang. prosedering her, men jeg hadde et håp om at andre har hatt lignende erfaringer og kunne gi meg noen råd. Takker for de råd dere allerede har gitt meg. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 altmuligbåt; Båten er 82-modell. Steinsvik; Lensepumpen er i sving flere ganger i uken.....er det rart at jeg begynner å bli lei? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Dette er vanskelig materie. Min erfaring tilsier at prisreduksjon/kompensasjon for å få manglene utbedret er den mest farbare vei. Det er ikke enkelt å få hevet et slikt privat kjøp av en ikke helt ny båt (vil jeg tro). Hvor godt sikret er du i kontrakten dere har skrevet? Å komme fram til en minnelig ordning med selger er vel det beste, vil jeg tro. Mye interessant om dette fra Skipper Worse. Les hans blogg her! Her er en aktuell artikkel: Når båten lekker - ovenfra. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Takk, Bergen dørk...nyttig lesning! Et av problemene mine er at jeg ikke får selger i tale. Etterat jeg sendte ham overnevnte brev har jeg ikke hørt fra ham. Vil tro det ikke styrker hans sak. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Jeg hadde en lignende sak for noen år siden og samme respons fra selger som du antyder. I mitt tilfelle var selger et firma som gjorde at jeg som forbruker stod noe sterkere enn det du sannsynligvis gjør om du kjøpte av privatperson. Jeg tok min sak opp med forbrukerrådet som forsøkte å megle, selger besvarte en hevnendelse fra forbrukerrådet men forble etter dette taus. Jeg sendte saken videre til forbrukertvisteutvalget og vant frem, dvs delvis medhold. Erstatning ble noe redusert grunnet alder på båten og forventet slitasje. Motpart tok ikke saken videre i domstolene som han hadde mulighet til og følgelig ble beslutning/innstillingen til forbrukertvisteutvalget rettskraftig. Etter trusler fra min side om inndrivning ved hjelp av namsmann kom erstatning inn på konto. I mitt tilfelle gjaldt det lekkasje som følge av feil installert motor som medførte skade på denne. Båten var over 10 år gammel men motor var ikke mer en 2 år. I ditt tilfelle med lekkasje fra et vindu ++ i en gammel Wiking 26 så tror jeg du skal slite mer med å få medhold……..mitt inntrykk er at du raskt blir møtt med holdninger om at du må forvente noe slitasje og mangler på en gammel båt. Redigert 23.Januar.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sunny33 Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Ble Wiking 26 produsert så lenge som til 1982? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Takk for svar, SF! Dine vurderinger om utfall virker sannsynlig, og det blir kanskje en lang vei å gå. Det er fremdeles ikke straffbart å være dum, naiv og kanskje litt rask i svingene, men å bevisst lure andre er etter min mening for lett. Det ligger ingen hevnmotiv i mine krav til selger, mer et ønske om rettferdighet. Om ikke annet enn å få hjelp til å rette feilene. Han har visst om feilene, det har han erkjent, og han har prøvd å rette de uten hell. Når han nå ikke vil bistå meg i jakten på problemene, synes jeg moralen er på et lavmål. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 I kjøpskontrakten står det 1982-modell, Sunny 33! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Ville nok sjekket det årstallet. I følge Båtmagasinet ble den siste Wiking 28 produsert i 1983, trodde de sluttet å produsere 26 modellen før det? http://home.online.no/~jensjens/baat/wiking%2028.htm Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sunny33 Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Hadde en slik båt selv for mange år siden, trodde Wiking 26 family ble produsert fra 73-74 til 76-77 men det er sikkert andre på forumet her som kan svare mer presist. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Ikkje med å ta ut et vindu engang vil 10 liter være mulig å oppnå. Det må jo være et enormt hull for å greie ta inn så mye vann ovenifra. 10 er vel ca det eg lenser utav båten,som er åpen over dekk, når det har regnet en dag.. Ellers synes eg du har en ufin tone og hevder bevisst svindel og lureri uten noe holdepunkt for det. Om det kun var fuktig da du såg på den først så var det nok kun det, at det nå er søkkvått kan ingen svare for. Det kan være så enkelt som at båten nå ligger andre veien mht været. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Interessant det du skriver, Sunny 33, har du noe ide om hvor jeg kan finne det ut? Plutonium; Les hele tråden, så ser du at det lekker fra vinduer og roraksling, kanskje i skruehull og kanskje fra propellaksling of gud vet hvor. Selger opplyste til meg tidlig i høst at han trodde lekkasjen(som han visste om) kom fra fenderlist(skiftet). Ja, jeg føler meg svindlet og lurt, og overfor selger moral kommer jeg sikkert til å ha en ufin tone. At jeg ikke har noen holdepunkter for å mene det jeg mener synes jeg er rart at du kan ha noen formening om, som ikke kjenner saken. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Sjekket at taukasse forut drenerer vannet ut som den skal jeg opplevde den gikk tett med masse vann som rant rett inn når den sto full Staket opp og vannet forsvant ut den veien det skulle Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bearded Beast Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Eg har lest heile og der va det å forstå at det var 10 liter regnvann. Men også at du er en sytekopp som bare vil ha innspill fra de som er enige med deg om at dette er verdens ende tross at båten er veteran Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Selger opplyste til meg tidlig i høst at han trodde lekkasjen(som han visste om) kom fra fenderlist(skiftet). Om det ikke er tettet mellom overbygg og skrog under denne jobben, ha du sansynligvis lekasjen her enda. hjelper ikke å bare bytte fenderlist. dette er jo en omfattende jobb å gjøre, så kan være slurvet her. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Noen ganger er kjøpelysten større enn vetet i gjerningsøyeblikket og man tar for lett på ting. Hva selger mener om noe er revnende likegyldig da han mest trulig ikkje har rede på hva han prater om, man får gjøre sine egne vurderinger evt ta med noen uten kjøpefeber. Du er ikkje den første til å gå i den fella og på ingen måte den siste Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Takk for innspill og tips, LALUNA II og Cathrine! Jeg vet lite om fenderlisten og arbeidet som er gjort. Den var skiftet da jeg fikk båten. Plutonium: Artige personkarakteristikker du kommer med - som Davy Wathne sa en gang; Har du fått en murstein i hovve?. Har jeg skrevet regnvann noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Det er viktig at selger ikke holder tilbake vesentlige opplysninger om båten han skal selge,så jeg forstår at du er skuffet, men jeg sitter med en følelse av at du kanskje forventer litt for mye av denne båten tatt i betraktning at den er over 30-40 år gammel og da kan du ikke forvente deg allverden av denne båten viss vi ser realistisk på det. Redigert 23.Januar.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.