Akora Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 (redigert) Jeg vil påstå dette er ting man må regne med når man kjøper en 30 år gammel båt. Noen ganger gjør man perfekte kjøp, andre ganger er det ting som dukker opp og må fikses før man er fornøyd. Redigert 24.Januar.2012 av Høvding (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Jeg har egentlig ikke så veldig lyst til å hente opp denne tråden igjen, men jeg synes at du Høvding fortjener et svar....du har helt rett! Det jeg kan forsikre alle om er at jeg vil bli en ærlig båtselger den dagen jeg selger båten....om jeg får solgt den!!! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 nå har du tilsynelatende laget 3 tråder om alle feilene og lekkasjer på samme båt. Du ber om råd, og klager din nød over kjip selger. Vel, personlig synes jeg du kan presentere problemene bedre med bilder og tekst av det som er defekt, ødelagt og utslitt. Jeg er 100%sikker på at du kommer til å få god hjelp og mange tips og råd på hvordan utbedre ting -men det betinger at du legger ned et snev av arbeidsinnsats. Så da velger du selv, presenter med bilder og forklaring dernest får veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Har du taukasse i forut og/ eller akterut, så se på deg også, det er en skottvegg til salong og der er ofte dårlig plastarbeid på skjøte mellom skott og dekk, det har eg opplevd på min tidligere saga 27. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Zitt Svart 25.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Tusen takk for tips, torbi! Eureka; Jeg har etterhvert skjønt at jeg må være mer presis når jeg beskriver problemer jeg har, men mener du at bilder kan avsløre hvor det er lekkasjer. Jeg har lagt ned et kjempesnev av arbeid for å finne ut av det, tro meg!.....og det er lenge siden jeg har klaget over en "kjip" selger, men det står jeg ved. Jeg vet at jeg verken må være hjernekirurg/rakettforsker for å fikse mine problemer, men når fustrasjonen presser på blir ofte ordvalgene feil. Jeg vil gjerne sette strek nå, hvis det er ok!!! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Synd at du vil sette strek for det er selvsagt mange som er nysgjerrige på både hva som egentlig er feil med båten og hvilke konsekvenser dette evnt. kan få. Noe jeg stusser på er hvordan det kan være problematisk å finne ut av hvor sjøvannet lekker inn. Du sier du til og med har benyttet fagfolk, men at det fortsatt er tvil. Er det ikke bare å tørke opp alt vann og så få en person til å granske de suspekte steder mens båten er i fart? Du har jo tidligere forklart at det ikke lekker saltvann når den ligger stille. Ikke umulig at det bare er en bagatell å fikse dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 (redigert) Ja, jeg støtter Ingar av tre gode grunner. 1. du har et problem der bør løses. 2.det er vinter, og vi kjeder oss . 3. Det er mange sabla kyndige her inne . Så fortsett gjerne tråden, så kanskje noen glupe hoder her inne ser eller tenker på noe du kanskje har sett deg blind på. Dette kan være en bagatell, som nevnt over. Legg gjerne ut de bildene du allerede har lagt i de andre trådene samlet i denne tråden med en kommentar med dine tanker og vurderinger ved hvert bilde. Så gjør vi det i felleskap på Dr. House-måten...hehehe So please? Redigert 25.Januar.2012 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Zitt Svart 25.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Føler at jeg må ta en skikkelig oppsummering, men det blir i morgen i så fall.....nå er det natt for meg! Takker for imponerende interesse dere viser. Det gir meg selvfølgelig håp for fremtiden. Natta!!! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 En 30 år gammel båt er en veteran. Når man kjøper en slik bør man være forberedt på nye overraskelser etter hvert. Man bør være praktisk båtkyndig - eller ønske å bli det. Baatplassen er et kjempeforum for den som ønsker å lære. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Begynn på nytt. Lag en ny tråd. "lurt til å kjøpe ubåt som flyter". Og bruk bilder ja, då er det lettere å følge opp gode tips. Takventiler og taklurer er jo "eneste" som kan lekke når det kommer vann i taket. Ventilene er lette å plukke ut å skifte eller fuge om. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tilde Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Takventiler og taklurer er jo "eneste" som kan lekke når det kommer vann i taket. Min erfaring med båt er at hver eneste skrue og gjennomføring er et mulig lekkasjested. Lekkasjen kan også være et helt annet sted enn der hvor du ser vannet i kabinen. Tar jeg feil hvis jeg mener å huske at Wiking 26 har lanternemast foran frontvinduet festet med gjennomgående bolter til innsiden? Og frontruta, med alu-rammer som er skrudd ned i glassfiberen og hvor skruene er gjennomgående? Hva med pulpits og rekkverk rundt båten? Antenner som er montert? Luker og vinduer er nevnt.. vindusrammene av alu er rene vannfeller når den gamle fugemassen på baksiden går i oppløsning grunnet alder, sol og saltvann. Råder deg til å gå systematisk til verks og sjekke alle mulige utvendige skruer og bolter fra baug til akter, så er du på god vei. Når skruene settes tilbake så bruk sika, Tech-7 eller tilsvarende som forsegler hullene. Bruk aldri silikon i båt, det har ikke noe der å gjøre. Sammenfestingen av skrog og overbygg under fenderlist kan også være et lekkasjested og reparasjon er ikke vanskelig. Ta av fenderlisten og fres inn et 6-7 mm dypt V-spor akkurat i skjøten. Legg deretter et tykk fuge Tech-7 (eller tilsv) i fresesporet. Benytt anledningen til å bytte fenderlisten med ny, det vil bare heve båtens utseende. Ny fenderlist kan være utfordrende å legge på, men får du noen tips av fagfolk er det ikke umulig å å få til. Lag en prosjekttråd med bilder og du sikkert vil oppleve at hjelp og tips vil strømme på underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Tusen takk for svar og gode tips, Tilde! Jeg har følgende handlingsplan: Legge presenning over hele båten, sette inn en byggtørker og tørke den helt opp. Så vil jeg avdekke område for område for kanskje på den måten finne synderne. Det dumme er at vannet er stengt i marinaen for vinteren, men det hender det regner her på Vestlandet så jeg regner med at det avslører seg. Noen steder vet jeg med sikkerhet at det lekker, andre steder ikke. Det blir kanskje tidkrevende, men håper jeg er klar til sesongstart. Jeg har planer om å skifte alt av innredning og klør litt i fingrene etter å komme i gang med det også. Jeg river vekk rubbel og bit og bygger opp på nytt. Du har rett når det gjelder plassering lanternemast, men jeg har targa så alt er flyttet dit. Interessant det du sier om silicon i båt. Det tar jeg med meg. Fenderlisten er noe av det siste forrige eier skiftet, og jeg håper den er ok. Må tenke på det med prosjekttråd. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Fargepulver i vannet du har på slik at du kan spore lekkasjen. Vannet renner mange rare steder Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Jeg er i ferd med avslutte en tilsvarende jobb, og ville ha gjort det litt annerledes, ut fra den erfaring jeg høstet.Demonter først interiøret. Ta ned skottbekledning i hele stykker slik de er montert originalt, disse er til stor hjelp som grovmaler når nytt trekk skal tilpasses. Ta ut innredningen og ev takpaneler etter samme prinsipp, mest mulig uskadet. Ta alt bort fra båten og la det tørke. Mye kan sikkert reddes og renoveres, resten brukes som maler for nytt. Nå har du en tom båt, sett deg inn en dag det regner sikkelig og prøv å lokalisere lekkasjer. Deretter kan du dekke til båten og tørke den ut, men du bør jo gjøre dette snarest. Men først av alt, ta en masse bilder av interiøret slik det er før demontering, detaljer som viser hvor skottbekledningen er skjøtt, gardinskinner, plassering av listverk etc. Det er lett å mistenke at vinduene lekker.Dersom det er alu vindusrammer fra Golar, er det ingen heksekunst å skifte pakninger. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Hei, Bitteliten! Det er noe av det smarteste jeg har hørt på lenge! Men mener du fargepulver a la det som brukes til tilsetning i f.eks. sement/fugemasse? Det er jo ganske konsentrerte greier, og jeg må jo være sikkert på at jeg ikke ender opp med rød båt. Jeg spanderer gjerne en kasse med rødvin jeg....desperat? Takk for supert tips, Bitteliten! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Sikkert ikke dumt, Oliver! Jeg må gruble litt på forslaget ditt! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 (redigert) Konditorfarge kanskje?. Strø litt mel eller bakepulver rundt viser også hvor vannet har rent. Redigert 26.Januar.2012 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 -eller bruk en krittsnor, eller hva det nå heter, slik snor med blått kritt man strekker ut over et område, trekker og slipper, og du får en blå strek med kritt innvendig på skroget, f,eks. har ikke prøvd dette selv men jeg tipper du fort ser hvor vannet har krysset strekene Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Jeg har funnet og tettet en rekke små lekkasjer på Saowanee etter hvert. Har brukt mange metoder for å finne stedene. En metode er utvendig gaffatape over der jeg tror det lekker inn for å se om det stopper. Fargetilsetning ville jeg unngått dersom en ikke likevel skal skifte interøret. Vanlige lekkasjesteder har vært vindusdetaljer (spesielt mange), gjennomgående skruer (dekksluker), kabelgjennomføring på taket,..... Dette var på en fabrikkny båt, men jeg har valgt å fikse dette selv og har lært en masse uten at det har kostet meg mye. Det siste jeg fant var en liten lekkasje i ferskvannsystemet. Det kom en del vann i bunnen, men bare når vi brukte båten. Tok en tid før jeg fant en liten lekkasje på trykkvannsiden. Når det gjelder ror- og evt. motoraksel, så er det nok relativt enkelt. I verste fall må en skifte pakninger. Noen ganger holder det å etterstramme pakningen i en pakkboks. Dette avhenger av hva slags tetning du har. På 30 år gammel båt vil jeg anta at du har pakkboks med talgpakning. Det ser ellers ut til at noen tror at fettnipler er til for å tette mot lekkasje med fett. Det er feil. Fettet skal smøre pakningen og evt. også et tiliggende lager. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fusebox Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 -eller bruk en krittsnor, eller hva det nå heter, Dette var ganske enkelt LURT. Det enkleste er ofte det beste, bare man kommer på det. Selv syslet jeg med tanken på å bruke kaliumpermanganat eller annet lurium, men fikk ikke kjøpt det noen steder. Husket det fra mange år tilbake, da jeg sølte litt utover klær og annet. Sterkt fargestoff, gitt. Kritt tau har jeg i garasjen, og det fungerer nok helt glitrende. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 27.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Takk for svar, Eureka og NilsPils! Jeg må se litt nærmere på bruk av krittsnor, men det er antagelig så mye buer i skroget at det blir vanskelig laget en ordentlig strek. Prøvde det med gaffatape på et vindu jeg visste lakk. Tapen stod på i tre dager før første regnbyge kom og da hadde limet tørket såpass at jeg fikk en solid jobb med å vaske det vekk. Jeg holder foreløpig på å tørke båten helt under presenning, slik at jeg har en sjanse til siden å se hvor det kommer inn vann. Båten SKAL bli tett til slutt, og dere er til god hjelp også på inspirasjonsplanet! Igjen tusen takk! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 når jeg tenker meg om så er det sikkert aller enklest, billigst og alt det der med vanlig farget tavlekritt, såfremt det hefter litt på underlaget. Strek opp horisontale linjer og se hvor vannet renner over og trekker med seg krittet... som sagt, aldri prøvd, men jeg kom på det i forbindele med at en annen kar her på forumet vurderte å kjøpe en fairline med ukjent lekkasje. lykke til, kom med tilbakemelding om noen prøver det ut. Alternativet kan jo være å knuse opp ulike farger kritt og strø dette på isolerte steder. Blått i ankerromet fremme, grønt i hele SB fenderlist, Rødt i BB fenderlist, brunt langs vinduene etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 (redigert) Det er bare å kjøpe en slik påfyllingsflaske til snor-kritt, som har ferdig pulver i flotte farger. "dusj" ønsket område med en strek av krittet, og bad båten i vann overfra. Lekkasjene burde da legge igjen streker der de passerer fargede krittet. Edit: Sikkert lurt å prøve et sted først og sjekke at fargen kan vaskes bort. Redigert 27.Januar.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 tanken er at dersom du strør rød kritt i BB fenderlist og deretter finner rødt vann i kjølen og oppetter skrogsiden innvendig, så er det grunn til å tro at du har en jobb å gjør med å lage ny tetning mellom overbygg og skrog. Er du heldig finner du nøyaktig plass for lekasjen også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Eg brukte toalettpapir som eg festa med tapebiter , og så såg er kor papiret trekte til seg vann og ble gult. Men vannet trakk endel utover i papiret, så til å lokalisere eksakt skrue så er det nok dårlig forslag. Men hva med de plassene som kommer til å lekke? Eg ville ribbet alt utvendig, en og en ting, og lagt nytt fugestoff på alle rekker og lanternefester osv først uansett om det er tett i dag. Er det skrudde vinduslister på denne? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.