Jump to content

Wiking 26 med lekkasjer, har jeg rett til å heve kjøpet?

Zitt

Recommended Posts

Nå har jeg lagt presenning over hele båten for å tørke den helt opp, guffet på med varme, og fuktigheten inne har sunket fra 98% til 58%. Videre tenkte jeg å bevege meg systematisk oppover fra skruehull og fenderlist til vinduer i cabiner og vinduer i vindskjerm. Forhåpentligvis vil det da bli lettere å avdekke hvor eventuelle lekkasjer kommer fra når utgangspunktet er tørr båt. Lekkasje i roraksling og eventuelt propellaksling er liksom en sak for seg, det er jo under vannlinjen og det hadde jeg tenkt å ta på land.

Mvh

Videre tenkte jeg å bevege meg systematisk oppover fra skruehull og fenderlist til vinduer i cabiner og vinduer i vindskjerm.

Hvis du har tanker om å beholde båten noen år, vil jeg jeg råde deg til å ta dette grundig når du først er i gang. Jeg ville nok ha begynt ved baugen og "skrudd" og sjekket hver eneste utvendige skrue og bolt, samt satt de på plass igjen med Tech-7.

Dersom du kun fikser de nåværende lekkasjene som du finner ved hjelp av farget væske, m.m., er jeg rimelig sikker på at det dukker opp nye våte utfordringer allerede neste sommer. Når de opprinnelige tetningsmidlene i innfestningene først har begynt å svikte (les: råtne), gjelder dette antagelig alle steder hvor dette er brukt. I en ca 30 år gammel båt vil dette bety at du antagelig har en løpende jobb av samme type de neste 5 årene dersom du ikke tar alt på en gang.

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Hadde i grunnen håpet at jeg aldri skulle løfte denne tråden igjen, for de fleste av de opprinnelige utfordringene har jeg kontroll på.

Jeg har startet med oppussing og ny innredning(ny tråd), men har først bedt verksted om service på motor, vask og bunnsmøring, samt tetting av lekkasje i roraksling.

Fikk i dag telefon fra verksted om at båten ikke tåler presset fra stroppene når de løfter båten. Må derfor søke mulighet på en eller annen slipp. Jeg vet at jeg ikke får et fnugg av sympati, i forhold til selger, når jeg klager min nød, men jeg kan ikke se for meg noen som hadde sett dette for seg! Om båten har en skade eller bare svake punkt, vet jeg ikke!

Fikk i dag telefon fra verksted om at båten ikke tåler presset fra stroppene når de løfter båten. Må derfor søke mulighet på en eller annen slipp.

Når vi kjøpte vår båt ble det levert med avstandsstokker til å ha mellom stroppene ved løft. Stokkene er bare 4x4 stolper som er litt lengre enn båten er bred. I endene er det montert litt klosser slik at ikke stroppene sklir av.

Dersom trucken har for korte gafler eller løfteramma på krana er for smal i forhold til båten er dette et problem. Ingen båter er vel egentlig bygd for noe særlig press den veien....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Wicking16AC... jeg skulle trodd at du var den uheldige kjøperen av en Årø 28 som nylig var til salgs på Finn.

Men nå er det slik her i dette forumet... når man vet om slike ting og varsler... så får man kjeft og til slutt blir hele tråden slettet / sperret.

Dessuten synes jeg at det er spennende å lese at de som skreg høyest... skriver noe annet nå.

Håper du får ordnet opp med selgeren og ønsker deg lykke til :yesnod:

.............

Fikk i dag telefon fra verksted om at båten ikke tåler presset fra stroppene når de løfter båten. Må derfor søke mulighet på en eller annen slipp. Jeg vet at jeg ikke får et fnugg av sympati, i forhold til selger, når jeg klager min nød, men jeg kan ikke se for meg noen som hadde sett dette for seg! Om båten har en skade eller bare svake punkt, vet jeg ikke!

Erremulig... Og så nå når du hadde funnet gøttsen til å reparere.. Du har meir uflaks en sunt er :cryin:

Eg rekner med at verksted er så oppegående at de bruker skrev når de løfter, slik at ikkje båten klemmes sammen. Dersom stroppene går inn i skroget er det :diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tydeligvis gjør de ikke det, Sæbø, og jeg fikk ikke noe gehør for det da jeg foreslå det. Så da så. Det virker som om båten tidligere har blitt løftet av en villmann med krane.

Jeg skal beholde "gøttsen", ikke vær redd for det. Klarer du det, med din flaks, så må no jammen jeg klare såpass som dette.

Kjeltringen, unnskyld uttrykket, som jeg kjøpte båten av, er ute av kroppen forlengst. Det hadde antagelig blitt en sak som hadde endet i høyesterett. :smiley:

Det ideelle hadde selvfølgelig vært å selge båten, legge noen hundre lapper i potten, og kjøpe nyere båt. Men for å være ærlig unner jeg ikke andre denne båten.

Hakuna matata!!!

Det høres for meg ut som om verkstedet ikke har riktig løfteutstyr. Ei kran med et åk på 3.6 x 3.6(veldig vanlig dimensjon) ville løftet båten uten at det ble noe press på skrogsider.

Om dette skulle være noe problem så er det jo bunnen det er noe feil med og DET er det vel ikke......

Et lite eksempel på hvor skånsomt dette er:

Forrige helg løftet vi en selvbygget båt på ca 25 fot. Den er flatbunnet og bygget opp av glassfiber-belagte finerplater. Overbygget er konstruert av 2" x 2" med finerplater mellom. Disse finerplatene er dekket av malt glassfiberstrie(samme som man tapetserer med) :nonod: . Jeg kan love at om det hadde vært det minste press på skrogsidene på denne båten, så hadde den klappet sammen som et korthus, men med forsiktig løfting og bruk av bredt nok åk så gikk det bra. Eneste faren var at stroppene hadde lyst til å "spise" seg inn i bunnen.

At eier i det hele tatt tør å benytte denne "båten" er helt utrolig, men det var bare et eksempel på at det går an å løfte skånsomt.

(den har faktisk fly-bridge også :nonod: )

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mobilkran er løsningen om det ikke er for langt unna. Timeprisen ligger typisk på 1500-2000,- Kr.

Helt utrolig at et båt-verksted ikke har egnet slippsettingutstyr.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...