Jump to content

VP 41A, forvarming av motorrom med luftvarmer (Eberspächer/Webast)

Fusebox

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg sitter og funderer litt på hva jeg skal finne på med 2 stk. 41A motorer. De røyker en del ved kaldstart, som kjent, og har lest mye på internett, og baatplassen, om mulige løsninger. Jeg kan ikke huske å ha sett noen som har forsøkt å kjøre kupévarmeren (luftvarmer) ned i motorrom for å forvarme både luft og motorer ?

Om jeg setter på et Y-spjeld, som velger kabin- eller motorromsvarme, og lar den gå i motorrommet noen minutter før start ?

Andre alternativer er f.eks. vannvarmer (parkerings-varmer), men den tar sin tid på to motorer, og det er vel luften som er trikset her ?

Noen som har forsøkt dette med luftvarmer ?

Redigert av Fusebox (see edit history)

Jeg har i den kalde årstiden plassert en 200W frostvakt under motoren.

Ryker fortsatt ved start, men betraktelig mindre enn de gangene jeg har startet opp uten denne motorromsvarmen. Forutsetter selvfølgelig at man ligger på landstrøm.

På sommeren ryker det også noe ved start, men det er jo tross alt en 41A.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har fastmontert biltemas enkleste kupevarmer i motor rommet, vnaligvis på timer (15 minutter hver time). Gir lunk i mr.Perkins og han starter gladlig hver eneste gang, også når det er pinnekaldt ute (-25 grader ute med start på første forsøk og lite røyk). Men vifa må gå lenge nok til at det blir lunk på metallet. Bare varme lufta hjelper ikke mye for å få den til å gå rolig og uten røyk.

Redigert av NorSiglar (see edit history)

Motorvarmer og slangevarmer er greit med brygga, og der det er tilgang til strøm. Største ulempen er når man drar en formiddag i strålende sommersol og deilig vær, og røyklegger hele uthavna til misnøye for alle andre.

Hvis det da er motoren som er mest viktig å varme opp, så er det vannvarmer som gjelder. Så kan man jo eventuelt kjøre ned litt varmluft i tillegg. Et Y-spjeld koster ikke mange kronene å sette inn med en liten slangestuss ned i motorrommet.

Det er i alle fall duket for en test når isen går :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...